Refleksjonsrommet åpnes

Fotografiene i Midnight Milk er nydelige, underfundige og svært stemnigsskapende.
Det første bildet som møter meg når jeg åpner Marie Sjøvolds nyeste fotobok Midnight Milk er et fotografi av en naken kvinnekropp. Kvinnen er i begynnelsen av graviditeten, magen er stram og brystene dekket av et nett tykke blodårer. Fotografiet er et selvportrett av Marie Sjøvold.

Da jeg anmeldte Sjøvolds forrige bok Dust catches light i 2011 skrev jeg at hun fortalte tre historier om tid; fortid, ventetid og fremtid i sin fortelling om egen graviditet, men også om sine besteforeldre som hadde gått ut av tiden ved å velge huset deres som scene for fotograferingen.

Dette pågående prosjektet, som nå har munnet ut i den andre boken i noe som forhåpentligvis blir en serie, beskrives av Sjøvold selv på fotografens nettside som «en fotografisk reise gjennom mitt eget liv i det jeg forsøker å forstå hva som skjer med vår identitet og vårt selvbilde når vi får barn.»

Fotografiene i Midnight Milk har gjennomgående en mørk tone. De veksler mellom å vise kvinnens interaksjon med sine to barn og nærbilder av detaljer i hjemmet som et saueskinn, en lekehest i vann, samt tåkete og våte skogsbilder. Disse fotografiener er nydelige, underfundige og svært stemnigsskapende. De gjør at at boken ikke blir en hyllest til og glorifisering av småbarnslivet.

Tiden man går inn i både før babyen kommer og når man er oppe tre ganger om natten for å amme, er tid for refleksjon. Takknemmlighet, ja, men også en tid for å reflektere over seg selv og sin identitet. Perioden med små barn kan oppleves som mildt selvutslettende. Man mister rett og slett seg selv i en periode, og det kan være vanskelig å finne seg selv helt igjen. Og kanskje man heller ikke skal finne igjen den man var før man fikk barn?

Sjøvold formidler dette refleksjonsrommet som åpnes når man får barn på en svært god måte. I bokens mest interessante fotografier eksemplifiserer hun identitetsforvirringen konkret ved å iføre seg masker eller skjule ansiktet bak en stor sky av røyk fra grillen, en skokk fargerike ballonger eller en balje med skittentøy.

Nå har Sjøvold problematisert opplevelsen av fortid, nåtid og fremtid mens man venter på et barn i Dust catches light, og identitetsforvirringen som oppstår når man får barn i Midnight Milk. Jeg håper hun følger opp med en tredje bok.
Marie Sjøvold -
Marie Sjøvold
Marie Sjøvold -
Marie Sjøvold
Marie Sjøvold -
Marie Sjøvold

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu