Roar Sandvik om konkursen

I en kommentar til foto.no skriver Roar Sandvik om konkursen til FotoVideo.
Jeg har registrert at det er mye spekulasjoner rundt konkursen i FotoVideo, både i presseoppslag og diskusjonsforum. Jeg er derfor blitt forespurt om jeg vil komme med noen kommentarer.

Som mange har registrert har FotoVideo vært gjennom en sterk vekst gjennom hele sin levetid. Vi valgte å satse kun på digitalt utstyr. For denne produktgruppen har det alltid vært lave marginer, og et høyt volum var viktig for at det skulle være mulig å leve av dette. En slik vekst er svært kapitalkrevende og med etter hvert mange ansatte kreves det også en stor "backoffice" – del.

Gjennom hardt arbeid gikk alle driftsårene inntil 2007 med overskudd, spesielt ble året 2006 spesielt bra med et overskudd før skatt på 8,5 mill. Den store inntektskilden var avdelingen i Møllergata i Oslo. Mange husker denne butikken som overfull, men intim og engasjerende. Dessverre var det uholdbare arbeidsforhold for en del av de ansatte. Spesielt slet vi med forholdene på lageret, men også pauserom, kontorer etc hadde lite tilfredsstillende arbeidsmiljø. Vi ønsket ikke å flytte fra området, og da Vinmonopolets lokaler ble ledig anså vi dette lokalet som godt egnet i forhold til plass, spesielt for lager og varelevering. Dette var selvfølgelig en stor investering. Budsjetter ble laget på basis av marginbildet i 2006, og det lå an til gode resultater. Samtidig ble det besluttet å satse i Sverige. Dette var en stor satsning som viste seg å bli veldig vanskelig, og det kom klart frem at forhåndsarbeidet ikke var gjort bra nok. De store tapene i 2007 var i Sverige. På denne tiden hadde også stormarkedene fått øynene opp for mulighetene innenfor digitale speilreflekskameraer og satset stort på dette segmentet våren/sommeren 2007. Dette førte til et generelt lavere marginnivå i tillegg til tapte markedsandeler. I tillegg så vi at mange kunder brukte FotoVideo til rådgivning og handlet fra USA på nettet. Utover i 2007 ble det derfor klart at kostnadsnivået som var opparbeidet ikke stod i forhold til inntjeningen.

Sommeren 2007 begynte vi derfor en prosess med å finne samarbeidspartnere for å kunne dra nytte av synergieffekter som markedsføring, lager etc. Det var flere aktuelle aktører på banen, og det lå klart an til sammenslåing inntil siste del av januar i år. 2 av aktørene trakk seg samtidig med de store tapene på børsen. Den siste aktøren kom med et tilbud banken ikke godtok den 7. februar. Banken valgte å si opp lån og kassekreditt om kvelden torsdag 7. februar. Da hadde vi dessverre ikke noe annet valg enn å gå den tunge veien til skifteretten dagen etter.

Boet til FotoVideo ble som kjent kjøpt opp av Banco as v/Sverre Sejersted, og jeg er blitt spurt om å drive forretningen i Oslo og nettbutikken inntil videre. FotoVideo vil derfor fortsette med samme gode utvalget, meget kunnskapsrike og engasjerte medarbeidere, men med en langt lavere kostnadsbase.

Dette har vært en veldig tung tid og mine tanker går først og fremst til de som dessverre ikke har fått jobben tilbake og de av leverandørene som har blitt skadelidende.

Roar Sandvik
Gründer og tidligere eier av FotoVideo.



______________________________________________

Har du kommentarer til Roar Sandvik? Send gjerne et leserinnlegg til redaksjonen på desk@foto.no
Robert Meyer - Roar Sandvik
Roar Sandvik
Robert Meyer
Arkivbilde

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu