Makro-objektiv eller mellomringer eller noe helt annet?

Hvis du skal ta nærbilder av små ting – makrofotografering, finnes det en rekke måter å få til det på. Her går vi gjennom de ulike løsningene.
Makrofotografering er å fotografere små motiver, gjerne ting man til daglig ikke ser fordi man ikke tar seg tiden til å stoppe opp og se. Det er det som gjør makrofotografering interessant. Vi får se de tingene vi aldri ser ellers, samtidig som vi vet at mange av bildene likevel kunne vært tatt i vår egen hage.

Definisjonen på ekte makro er når projiseringen av et objekt på bildebrikken er like stor som objektet er i virkeligheten. Dette kalles 1:1-makro. Så finnes det større og mindre forstørrelser enn dette, som også kommer inn under makro-definisjonen, men er forstørrelsen mindre, kaller vi det ikke ekte makro. Mer om det senere.

For vanlige fotografer finnes det fire måter å oppnå ekte makro på:
• Makroobjektiv
• Mellomringer/belg
• Nærlinse
• Vendering / Reversert objektiv
Alle disse løsningene har sine fordeler og ulemper og hva som er riktig for deg kommer an på hvilke egenskaper du ønsker og hva du prioriterer. La oss ta dem for oss i tur og orden.

Les også: 10 tips til bedre makrobilder

Makroobjektiv
Dette er den vanlige løsningen, den enkle løsningen. Et makroobjektiv er et objektiv som har mulighet til å fokusere på svært kort avstand, og dermed kan gi stor forstørrelse av motivet. Du kan også bruke det som et vanlig objektiv, og ofte egner de seg godt til portrettfotografering, så de får litt større bruksområder enn bare makro.

Makroobjektiver er optimalisert for å være skarpest på korte fokusavstander, og er vanligvis optisk svært gode i dette området.

De aller fleste makroobjektiver kan gi en forstørrelse på 1:1. Det er noen, beregnet på kameraer med mindre bildebrikke, som bare gir 1:2. Det er sjelden du finner noe som forstørrer mer enn 1:1 (Canon har en som gir 5:1).

De aller fleste makroobjektiver har autofokus, og selv om den kan være litt langsommere enn på de raskeste vanlige objektiver, fordi det er lang vei å gå fra en ende av fokusområdet til det andre, fungerer det bra, og med nyere makroobjektiver fungerer det ganske utmerket.

En del makroobjektiver har også bildestabilisator, og til håndholdt fotografering er det absolutt en fordel. Mye makrofotografering foregår med stativ, og da er det mindre vesentlig.

Fordeler:
• Optisk meget bra
• Enkelt å bruke – fungerer som et helt vanlig objektiv
• Autofokus og noen ganger bildestabilisator
• Kan brukes til annet enn makro

Ulemper:
• Tar større plass en de andre løsningene
• Koster mer enn de andre løsningene
• Sjelden du får mer enn 1:1-forstørrelse

Mellomringer / Belg
Dette er noe du setter mellom kameraet og objektivet for å øke avstanden fra bildebrikken. På den måten flytter du fokusområdet, så du kan fokusere nærmere og få større forstørrelse. Til gjengjeld mister du muligheten til å fokusere til uendelig. Det er med andre ord kun en løsning for nærbilder.

Belg brukes mest på større kamerasystemer som mellomformat og storformat. Til vanlige kameraer i dag er det mellomringer som gjelder.

En god mellomring er laget i skikkelig metall, er tilpasset kamerasystemet du bruker og overfører all informasjon mellom kamera og objektiv, så du beholder mulighet for å stille blender og få autofokus. Det er noen mellomringer som ikke støtter dette, blant annet Nikons originale. Da anbefaler vi heller å bruke noen fra en tredjepart. Kenko sine pleier å fungere bra. Hvis du bruker et eldre objektiv med blenderring og uten autofokus, er ikke disse kontaktene viktige. Da kan du styre alt manuelt.
Det er ingen optikk i mellomringer, så de påvirker ikke den optiske kvaliteten til objektivet.

Mellomringer finnes i flere tykkelser og kan også settes sammen, så du kan få ekstremt kort fokusavstand og dermed tilsvarende stor forstørrelse. Akkurat hvor stor forstørrelse du får komme an på brennvidden på objektivet du setter på, opprinnelig minste fokusavstand (eller forstørrelsesgrad) på objektivet og hvor mange millimeter med mellomringer du setter på. Flytter du objektivet langt nok ut fra kameraet ved hjelp av mellomringer, kan hele fokusområdet havne innenfor objektivets frontelement, og da har du ikke oppnådd mye.

Hvis du vil bruke flere mellomringer samtidig, bruk noen av god kvalitet, ellers kan du lett miste kontakten mellom kamera og objektiv. Det blir flere kontaktpunkter, og vekten av objektivet kan gjøre at kontaktene ikke blir sittende helt sammen, og da fungerer det dårlig.

Fordeler:
• Små og rimelige og dermed lette å ta med for å ha makro tilgjengelig alltid
• Kan brukes på alle objektiver, så du kan få vidvinkelmakro eller telemakro eller mye annet gøy. Fungerer med det du har for hånden.
• Kan gi større forstørrelse enn 1:1

Ulemper:
• Kan ikke fokusere på større avstand enn noen titalls centimeter
• Det er sjanse for at du mister kontakten mellom kamera og objektiv på grunn av flere kontaktpunkter
• Hvis du bruker mellomringer som ikke overfører signalene, må du ha et objektiv der du kan stille blender og fokus manuelt
• De fleste objektiver er optimalisert for best kvalitet på uendelig fokus. Det gir ikke alltid optimale resultater på de korteste fokusavstandene (selv om forskjellene i dag er små)


Nærlinser
Nærlinser skrur du på foran objektivet, og fungerer egentlig som en langsyntbrille (eller forstørrelsesglass) – Den bryter lyset slik at objektivet kan fokusere nærmere. På samme måte som med mellomringer gjør det at man mister uendelig fokus så lenge linsen står på.

Nærlinser er små og lette å ta med seg, og raske å ta av og på. De introduserer ingenting mellom kamera og objektiv, så alle objektivets funksjoner blir bevart.

Siden man setter på en linse foran objektivet, vil kvaliteten på denne linsen i stor grad bestemme kvaliteten på lyset som treffer bildebrikken. Det hjelper ikke med aldri så godt objektiv hvis lyset som treffer objektivet allerede er «ødelagt» før det kommer dit. Jeg har sett mange dårlige nærlinser, men det finnes også noen som er ganske gode, slik som Canons originale.

Disse linsene skrus fast i filterfatningen på objektivet, og du må derfor kjøpe en som passer til det objektivet du vil bruke det på. Alternativt kan du kjøpe det største du trenger, og bruke step-up-ringer for å feste det på andre objektiver. Step-up-ringer er rett og slett adaptere som gjør at du kan bruke filtre med stor diameter på objektiver med mindre filterfatning.

Fordeler:
• Liten og lett å ta med
• Enkel å montere
• Beholder alle objektivets funksjoner (unntatt fokus til uendelig)
• Kan brukes på de fleste objektiver, så du kan få vidvinkelmakro, telemakro eller annet.

Ulemper:
• Gir redusert bildekvalitet (i varierende grad, avhengig av konstruksjonen)
• Trenger step-up-ringer for å bruke det på flere objektiver
• Kan ikke fokusere på avstand

Vendering / reversert objektiv
Den kanskje mest eksotiske måten å få makromuligheter på er å snu objektivet motsatt vei. Det finnes såkalte venderinger som du setter på kameraet og som har skrugjenger der du skrur fast fronten på objektivet (bruker filtergjengene på objektivet).

Dette kan gi deg svært gode makromuligheter uten å introdusere mer glass og uten å måtte kjøpe et nytt objektiv. Veldig enkelt forklart er et objektiv konstruert for å ta inn bilder av et stort objekt gjennom framsiden og sende det ut som en liten versjon på baksiden. Snur du objektivet, tar du inn bilde av et lite objekt på framsiden og sender det ut i en stor versjon på framsiden.

De fleste slike venderinger er helt «dumme». De kommuniserer ikke med objektivet på noe vis, så du må basere deg på å gjøre alt manuelt (det er uansett vanlig å fokusere manuelt på makro, og man har ofte tid til å gjøre innstillinger på forhånd, så dette er ikke noe stort minus. Har du Canon EF-optikk eller Nikon G-objektiver, har ikke disse blenderring, så da må du i så fall benytte den avanserte versjonen som kan kommunisere med objektivet. Disse koster en del, og nærmer seg prisen på et rimelig makroobjektiv. Vi tenker derfor at dette er en bedre løsning for eldre optikk – husk at dersom kameraet likevel ikke snakker med objektivet, er det ikke så farlig hvilket merke eller hvilken fatning objektivet bruker, og det monteres jo med filtergjengene på forsiden, ikke fatningen på baksiden.

Baksiden av objektivet er ikke konstruert for å være framsiden, så den er dårligere beskyttet mot skader og vær. Vær derfor forsiktig når du bruker det, så du ikke skader objektivet ditt.

Fordeler:
• Kan gi svært stor forstørrelse
• Introduserer ikke nytt glass som kan forringe bildekvaliteten
• Bruk objektivene du allerede har
• Rimelig

Ulemper:
• Bør bruke objektiver med blenderring
• Ingen autofokus
• Baksiden av objektivet blir utsatt
• Dyr løsning hvis kameraet skal kommunisere med objektivet

Kombinasjon
I teorien kan du kombinere flere av disse løsningene. Det går an å sette mellomringer og nærlinse på et makroobjektiv for ekstrem effekt. Resultatet blir antakelig at hele fokusområdet blir innenfor frontelementet, og at det derfor er helt ubrukelig.

Vi vil derfor anbefale at du holder deg til ett av alternativene, selv om man av og til kan oppnå større forstørrelse med en liten mellomring på et makroobjektiv, eller ved å bruke ett vanlig objektiv og et reversert objektiv utenfor det.

Men tenk først gjennom disse poengene:
1. Hvor stor forstørrelse trenger du? Noen ganger trenger man mye, men ofte blir ikke bildet bedre av at alt miljø rundt hovedmotivet bli borte. Kanskje har kameraet ditt så mange piksler at det er lettere å beskjære bildet litt i etterkant.
2. Jo større forstørrelse du har, jo mer lys mister du. På 1:1-makro mister man vanligvis ca. 2 blendertrinn i forhold til det som er oppgitt på objektivet.
3. Jo kortere fokusavstand, desto mindre dybdeskarphet. Skal du ha vesentlige deler av motivet i fokus må du blende ned en del.

Som du ser av punktene over, blir det mer utfordrende å fotografere jo større forstørrelsen skal være. Men kanskje liker du den utfordringen? I så fall kan også Canon MP-E 65mm f/2,8 være spennende. Det gir inntil 5x forstørrelse.

Konklusjon
Her er det mange veier til målet, og ikke alle passer for alle. Tenk gjennom hva du ønsker å oppnå og hva du er villig til å gjøre for å oppnå det. Personlig synes jeg alle løsningene unntatt nærlinse er bra. De fleste nærlinsene tar for mye bildekvalitet

Er du en ivrig makrofotograf er det bare å prøve seg fram til det som passer deg best.


Det er bare det du trenger for å fokusere nært. I tillegg vil stativ, makrolys, makrorails og annet kunne være nyttig. Det kommer vi tilbake til en annen gang.



Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.


Foto: Roger Brendhagen -
Foto: Roger Brendhagen
 -
Et standard makroobjektiv som gir 1:1-forstørrelse
Foto: Roger Brendhagen -
Foto: Roger Brendhagen
 -
 -
Tre melllomringer samtidig kan gi ekstrem makro, men også dårlig kontakt mellom kamera og objektiv. Her montert på et makroobjektiv. Offensiv tilnærming til makrofotografering.
 -
 -
Nærlinser gir redusert bildekvalitet. Canon sin variant er av de bedre.
 -
 -
Enkel vendering
 -
Objektiv montert motsatt vei på kameraet
 -
Bruker du objektiv uten blenderring må du ha en vendering som støtter overrføring mellom kamera og objektiv.
 -
Canon MP-E 65mm f/2,8 kan gi inntil 5x forstørrelse.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu