Kabelskap i Trondheim

En telefonkiosk som forsvant og utstyrsforberedelser har blitt til en flott inspirasjonsfilm.


- Kort oppsummert kan en si at denne lille filmen er resultatet av utstyrsforberedelser til en kommende fotoreise og en telefonkiosk som forsvant i nabolaget, forteller Per Olav Vestavik Tverfjell.

En dag oppdaget han at
den siste av opprinnelig to telefonkiosker på Buran i Trondheim var borte. Hjemme fant Tverfjell frem et bilde han la ut her på foto.no av to telefonkiosker på Mølleberg i 2008. Før den ene av dem ble fjernet.

- En av kommentarene om kabelskapet like ved telefonkioskene fikk meg til å tenke at kanskje disse også forsvinner innen 20-50 år. Teknologien utvikler seg, og det vi tar for gitt i dag kan bidra til å tidfeste bildene våre lengre frem i tid. Klistremerker og tagging vi ser i 2015 er ikke sikkert tar for seg samme tema i 2030... hvis kulturen i det hele tatt eksisterer.

En annen interessant ting som Tverfjell har merket seg, er at kabelskapene er en fin plass for å "parkere" tomgodset for de som er på vei til byen for å feste. De er også et yndet lerret for ymse budskap.

- Da er det jo litt moro å forsøke å tenke historien en tom vinflaske, ølboks eller Litago-kartong plassert oppå eller ved siden av disse skapene ville fortalt hvis de var i stand til det. Hva skjedde fra korken ble åpnet? Eller hvem har utført taggingen og stensilene, og hvorfor?

Metodevalget med filming fra blitsskoen er tiltenkt en planlagt tur hvor Tverfjell ønsker å filme mens han fotograferer.

- Dette vil sannsynligvis foregå en del innendørs i dårlig opplyste omgivelser. Derfor ønsket jeg å teste ut Kodak TriX 400 film eksponert på ISO 3200, og om perspektivet til GoPro-kameraet fungerte. Kameraet er en Leica M6cTTL og objektivet 50mm Summicron. Fremkallingen ble gjort hjemme i stua med fremkaller Rodinal i blandingsforholdet 1+50 i 33 minutter. Deretter ble negativene scannet på en Epson V700 og justert i Lightroom før filmsnutten ble satt sammen i iMovie.

Interessen for analog film og fremkalling
er noe Tverfjell har fått de siste to-tre årene.

- Selv om jeg tok bilder analogt før den digitale verden gjorde sin inntreden, hadde jeg aldri prøvd å fremkalle filmen selv. Det er nok mulig jeg ble inspirert til å begynne med analog fotografering igjen etter at jeg bladde igjennom negativalbumet til min farfar, Olai Tverfjell, med ca 4-500 negativer fra rundt 1930-tallet og fremover. Da jeg i tillegg fant en 3,5" diskett med lavoppløselige bilder fra midten av 90-tallet og ikke hadde nødvendig utstyr for å hente de ut, kan en jo tenke seg utfordringen som vil oppstå i det en finner en bortgjemt harddisk med USB 2.0 tilkobling i år 2030.

Når Tverfjell fotograferer, ender han ofte opp med å skape bilder med referanse til nåtiden. Det kan være en bygning som kanskje skal rives, eller kjøretøy, teknologi, mennesker eller byggeplasser.

- Å diskutere med min far og høre han fortelle om alle bildene han kunne ha tatt av hverdagslige hendelser som var unikt for sin tid, har også gjort meg oppmerksom på å fokusere på nåtiden: det hverdagslige, det stygge, og aller helst det vi tar for gitt men som sannsynligvis vil forsvinne. Vil en henslengt Dahls ølboks se likedan ut om 20 år og vil bedriften fremdeles eksistere?

Resultatet vi kan se i filmen ovenfor,
kan kalles et kortreist prosjekt. De to filmrullene som gikk med til filmsnutten beveget seg aldri mer enn 3 km fra utsalgsstedet Fotoimport.


Per Olav Vestavik Tverfjell -
Per Olav Vestavik Tverfjell

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu