Fotograferer Kongo-konflikten i infrarødt

Richard Mosse har tatt i bruk militær overvåkningsfilm for å fotografere konflikten i Kongo. Nå har bildene vunnet en av Europas mest prestisjetunge fotopriser.
- Hvor skal jeg dra med denne tyggegummirosa filmen? tenkte den irske fotografen Richard Mosse da han kom over et lager med utgått militær overvåkningsfilm.

Filmen, av typen Kodak Aerochrome og utviklet på 40-tallet for det amerikanske militæret, registrerer infrarødt lys som ellers er usynlig for menneskeøyet. Lyset reflekteres av klorofyllen i grønne planter, og dermed blir ellers usynlige soldater i kamuflasjedrakt synlige - i et landskap i knall rosa farger.

- Så tenkte jeg at jeg har aldri vært i Kongo. 5.4 millioner mennesker har dødd av krigsrelaterte årsaker siden 1998, men vi hører ikke så mye om denne pågående humanitære katastrofen. På den måten er den en skjult, usett konflikt. Så jeg ble fascinert av tanken på å ta med denne filmen som gjør det usynlige synlig og se hva som skjer, forteller Mosse i et videointervju med Frieze i 2013.

I forrige uke ble han tildelt årets Deutsche Börse Photography Prize for den resulterende utstillingen The Enclave, som ble vist på den irske paviljongen på Venezia-biennalen i 2013. Utstillingen består av en film- og fotoinstallasjon, fotografert på både storformat og 16mm film, og vist på seks skjermer.

- Ikke mer realistisk med svart/hvitt
Bildene og filmene viser poserende soldater fra begge sider av konflikten, langstrakte landskap, hverdagsscener fra flyktningeleire og begravelser, alt badet i rosa. Mosse er opptatt av at det rosa ikke gjør bildene mer oppkonstruerte enn tradisjonelle dokumentariske svart/hvitt-bilder. Verden er jo tross alt ikke svart/hvit heller.

- Prosjektet er et forsøk på å finne en alternativ strategi for å kommunisere denne komplekse og grusomme voldssyklusen, skriver The Photographer's Gallery, som deler ut prisen, i en pressemelding, mens juryen mener prosjektet kan åpne opp for nye muligheter.

- De berømmet måten Mosse kombinerte form og innhold for å trekke oppmerksomhet mot en konflikt som til tross for å ha kostet flere millioner liv, i stor grad har gått ubemerket hen i vesten. Mens de bygger på tradisjonelle dokumentariske former, har de resulterende bildene og multikanalfilmene åpnet opp nye muligheter for historiefortelling og engasjement med temaet konflikt, sier juryformann Brett Rogers.

Deles ut til betydningsfullt verk
I tillegg til Mosse, var også Alberto Garcia-Alix, Jochen Lempert og Lorna Simpson nominert til prisen. Prisen kommer med en pengesum på nærmere 300 000 kroner og en utstilling på Photographer’s Gallery i London som varer frem til 22. juni.

Prisen deles ut årlig til en fotograf som det seneste året har gitt et betydningsfullt bidrag til det fotografiske mediet i form av en utstilling eller publikasjon i Europa. Tidligere vinnere inkluderer Adam Broomberg & Oliver Chanarin, John Stezaker, Jim Goldberg og Paul Graham.
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery - Safe From Harm, North Kivu, Eastern Congo, 2012
Safe From Harm, North Kivu, Eastern Congo, 2012
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery - Man-Size, North Kivu, eastern Congo, 2011
Man-Size, North Kivu, eastern Congo, 2011
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery - Beaucoups of Blues, Eastern Congo, 2012
Beaucoups of Blues, Eastern Congo, 2012
© Richard Mosse, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Bjørn S.
Fantastiske bilder. Kodak Aerochrome er forlengst ute av produksjon. Kodak Alaris har kuttet ut all infrarød film. Hadde vært interessant å vite hvor Richard Mosse har fått tak i film.
23.5.2014
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu