Dyr med personlighet

På Preus museum er Nick Brandt aktuell med utstillingen On This Earth, A Shadow Falls.
I 1996 regisserte Nick Brandt Michael Jacksons musikkvideo 'Earth Song' i Tanzania. Han ble fasinert av landets natur og dyreliv allerede da, og i 2001 begynte han å fotografere. To år senere la han regissørkarrieren på hyllen og viet livet sitt til å skildre dyre- og naturlivet i Afrika.

Han dokumenterer et liv som er på vei til å gå tapt, eller dø ut. Men selv kaller han seg ikke en dokumentarfotograf. Han er en portrettfotograf.

- Man tar ikke bilde av et menneske på tretti meters hold og tror at bildet skal vise hennes sjel; man går nærmere, sier han i en pressemelding fra Preus museum.

Med en slik tilnærming skiller Brandt seg ut fra en hel rekke av andre fotografer. Her er det ikke snakk om teleobjektiv og frysing av action, heller ikke farger. Brandts fotografier er vakre, nesten drømmende. Man kan tydelig se Brandts bakgrunn fra film med et dramatisk samspill mellom omgivelser og de personlige portrettene av dyrene.

Brandts drivkraft er å vise dyr som er de siste i sitt slag, og han vil bevare disse for ettertiden. Global oppvarming, økende inngrep fra mennesker, krypskyting, avskoging og politisk ustabilitet utgjør i dag en stor trussel mot de afrikanske dyrenes livsmiljø. Årlig drepes mellom 30 000–35 000 elefanter (10 % av besetningen) for elfenbenets skyld. Fortsetter denne utviklingen vil elefanten være utryddet om 15 år. I dag er det rundt 15 000 løver igjen i Afrika, en reduksjon på 75 % de siste 20 årene.

- For meg har alle vesener, det være seg mennesker eller dyr, like stor rett til å leve. Denne følelsen, denne oppfatningen av at dyrene og jeg er likeverdige, påvirker meg hver gang jeg fotograferer.

Fotografiene i utstillingen på Preus museum er hentet fra Brandts pågående prosjekt, som presenteres i en boktrilogi som hyller Øst-Afrikas truede, storslagne natur. Utstillingen viser fotografier fra trilogiens to første deler, On This Earth og A Shadow Falls, samt et antall bilder fra den avsluttende delen Across The Ravaged Land som kommer ut i september 2013. Disse bildene viser en mørkere og mer brutal side av en verden som holder på å forsvinne.

Utstillingen henger til og med 1. september.

Nick Brandt
Big Life Foundation

Kilde: Pressemelding Preus museum
© Nick Brandt - Lion Before Storm II, Sitting Profile, Masai Mara 2006
Lion Before Storm II, Sitting Profile, Masai Mara 2006
© Nick Brandt
© Nick Brandt - Abandoned Ostrich Egg, Amboseli, 2007
Abandoned Ostrich Egg, Amboseli, 2007
© Nick Brandt

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ulv S.
Dmitry har du vært på utstillingen? På bildet av løven og noen andre har Brandt benyttet seg av ett tilt-shiftobjektiv, disse påstandendene du kommer med er direkte vissvass, og en fornærmelse mot fotografen. Alle bildene er tatt med analoge mellomformatkameraer.
Så dine påstander om "Photoshopmanipulering" henger ikke på greip.
2.8.2013
Dmitry K V.
Erik Ligaard: på løve bildet ser man helt klart at det er brukt blur og lagt maske på ansikte for å forsterke effekten av "hår i vinden" i venstre øvre del av bilde. Det skal fremstå som deler av gresset står helt stille - mens pelsen som er mye tyngere svever som om det hadde blåst storm. Helt åpne øyer til løven indikerer at det var ikke så mye vind som det er faket til i etterkant. Jeg mistenker også at deler av pelsen har fått en liten runde i liquefy.

Når jeg ser dårlig etterbehandlings håndverk og det som blir presentert er fullstendig urealistisk bildet av natur kaller jeg det fake.

Verken presse eller museer gidder å ofre tid på å studere bilde i mer enn et par sekund, tenkte på de fototekniske - store navn selger. Det jeg ser i "se og hør" har høyre fotografisk nivå enn dette "arbeidet" her.

Rart at teknikken har så lite å si i fotografi - f.eks. i maleri, skulptur og andre kunstformer står teknikken sterkt og sentralt.

1.8.2013
Erik L.
Dmitry: Når er et bilde fake? Hvor går grensen for i hvilken grad et bilde kan bearbeides digitalt før det blir "fake"? Og hva legger du til grunn for å konkludere med at disse bildene etter ditt syn ikke er "ekte"?
16.7.2013
Hans C.
Fantastiske bilder. Har selv kjøpt et av bildene hans som henger i gangen min. Det er kraftfullt på enhver som har kommet på besøk. Hans bilder samt Paul Goldstein sine har inspirert meg til flere turer til Kenya. Bare 3 måneder til neste gang! Et fantastisk og overvelmende sted!
26.6.2013
Kristoffer K.
Kan du utdype litt Dmitry? Hvilket bilde mener du er fake?
21.6.2013
Dmitry K V.
Bilde er fake. Dette er photoshop.
21.6.2013
Kjetil Andre D.
Fantastiske bilder av en fantastisk fotograf! Det som jeg likevel synes er synd, er at man er alt for lite nyansert når man snakker om viltbestand i Afrika. Jeg er selv ivrig fotograf, men også ivrig jeger og har brukt mye tid på å sette meg inn i blant annet forvaltning av dyrebestanden i Afrika. Afrika er dessverre ikke som for flere hundre år siden, der alle dyr kunne vandre over hele kontinentet. Flere land i Afrika har i dag bestand av bla. a elefant som er sterkt voksende, og med stadig dårligere tilgang til mat. Samspillet mellom mennesker å dyr er annerledes i dag en tidligere, og Afrika og elefanter, løver etc må forvaltes med mye av de samme prinsipper som vi forvalter vår nordiske dyrearter. Det rettferdiggjør ikke krypskyting, og det fjerner ikke trusselen i enkelte områder, men verden er ikke helt sort/hvit (selv om den gjør seg bra i det på bilder da!)
20.6.2013
May-Brith O.
Interessant artikkel der jeg er veldig enig i at dyr har personlighet, selvfølgelig har de det. Og at alle vesener er likeverdige slutter jeg meg helt til. Denne fotografens tilnærming blir likevel spesiell når han har som drivkraft å vise dyr som er de siste i sitt slag på grunn av natur og menneskeskapte årsaker. Beundringsverdig innsats, og bildene som presenteres her, tales for seg selv. Denne utstillingen må jeg få med meg. Mvh May-Brith
19.6.2013
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu