Inviterer deg til juryering

89 fotografer kjemper om syv stipender på Cyan :stipendutstilling i Oslo denne uken. Du kan være med å bestemme hvem som skal vinne.
89 arbeider fra like mange fotografer pryder veggene på Cyan :galleri denne uken når stipendutstillingen arrangeres for fjerde gang. Med bilder nærmest fra gulv til tak er det lille lokalet igjen klar for et av årets kanskje mest uvanlige begivenheter i foto-Oslo. Stipendutstillingen på Cyan er nemlig ikke helt som andre. Her er det publikum som bestemmer hvem som skal vinne. Og det ved loddtrekning.

- Det kalles et demarki, forklarer arrangørene Stig Marlon Weston og Henrik Lindal.

Demarki er en styreform der tilfeldig utvalgte mennesker får bestemme, mennesker som gjerne er valgt ut ved loddtrekning fra en større gruppe personer som fyller visse kriterier. Omtrent slik fungerer det også på stipendutstillingen.

- Så er det ikke bare folk med masse venner som vinner, sier Weston.

Alle som besøker galleriet denne uken får utdelt en stemmeseddel som de kan gi til det arbeidet de syns fortjener et stipend mest. Man kan også kjøpe flere stemmesedler. Stemmesedlene legges i en boks, og på fredag kveld trekkes vinnerne av de ulike stipendene ut.

Blant stipendene deltakerne kjemper om er en separatutstilling, samt gavekort på bøker, workshop og produksjon av bilder. Totalt skal sju stipender deles ut. Fem velges ut ved loddtrekning, et juryeres av en fagjury, mens det siste stipendet juryeres av deltakerne selv.

Åpen prosess
Det var da Fotogalleriet la ned sin stipendutstilling, at Cyan så behovet for at det skulle arrangeres en ny. Men på Cyans stipendutstilling skulle alle få stille ut, og prosessen skulle være åpen.

- Når man sender inn arbeider til andre stipendutstillinger og ikke vinner, så hører du ingenting. Det er så mye hemmelighetskremmeri, sier Lindal.

- Læringsprosessen gjennom å søke er liten, man får ingen tilbakemelding. Her får man sett og målt seg selv gjennom å se andres søknader, sier Weston.

For det er ikke bare bildene som stilles ut, også søknadstekstene henger på veggen, slik at alle som kommer innom kan lese mer om bakgrunnen til både bildene og fotografen. Publikum oppfordres på den måten til å se nøye på arbeidene og ta en informert beslutning.

- Vi inviterer publikum til å mene noe, sier Lindal.

- Og de får en belønning for å gjøre det, sier Weston.

Er det din stemme som trekkes ut av boksen fredag kveld, så får du nemlig verket du har stemt på.

Stor variasjon
Og det er mye å velge blant for de som møter opp for å stemme. Deltakerne har fått frie tøyler til å sende inn arbeider, og tematikken spenner bredt. Jakten på opprinnelsen til bilen Saab, overklassemiljøet i Mumbai og et bilde i 3D, er blant det som befinner seg på veggene. Deltakerne er fra 16 år og oppover og kommer fra flere deler av landet. Tidligere studenter fra flere av landets fotoskoler er godt representert.

Men tross variasjonen, ser arrangørene hvert år en ny trend som går igjen i flere av bildene.

- I år er det kanskje personlig dokumentar. Det er mye mennesker og virkelighet, og mindre konseptuelt.

Deltakelsen i årets utgave av stipendutstillingen er rekordhøy, med mer enn dobbelt så mange innsendte arbeider som i fjor.

- Det er tydelig at det fyller et behov, sier de to.

Cyan :stipendutstilling er åpen for avstemming hver dag denne uken fra 12-17. Fredag kl. 21 kåres vinnerne. Mer informasjon på www.cyanstudio.no
Christine Tolpinrud - Stig Marlon Weston og Henrik Lindal
Stig Marlon Weston og Henrik Lindal
Christine Tolpinrud
 - Alle arbeidene som kjemper om stipend
Alle arbeidene som kjemper om stipend
Christian Breidlid -
Christian Breidlid

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu