Eggleston i sort/hvitt

William Eggleston var fargefotografiets første mester. Men fra lørdag kan du se hans mindre kjente sort/hvitt-bilder på utstilling i Oslo.
Følg foto.no på Facebook

William Eggleston var mannen som gjorde fargefotografiet anerkjent. Den amerikanske fotografen var blant de første som holdt en større utstilling med fargefotografier, og hans utstilling på MOMA i 1976 regnes i dag som øyeblikket da fargefotografiet ble tatt opp i det gode kunstnerlige selskap, der tidligere kun sort/hvitt-fotografiet hadde plass. Med utstillingen fulgte boken "William Egglestons guide" skrevet av den anerkjente kuratoren John Szarkowski.

Fant eske med sort/hvitt-bilder
I mange år var det kun hans fargesterke fargebilder, produsert ved bruk av teknikken Dye transfer - en teknikk som gir intense og mettede farger, som fikk oppmerksomhet.

Men for noen år siden ble en eske med sort/hvitt-fotografier funnet på kontoret til The William Eggleston Artistic Trust i Memphis, USA, foreningen som forvalter arbeidet hans. En eske med bilder av gater, skyer, mennesker, gjerder og butikkvinduer. Ukjent for mange, viste det seg at fargefotografiets mester begynte karrieren som sort/hvitt-fotograf på sent 50-tall, før han oppdaget fargefotografiet på midten av 60-tallet.

Etter oppdagelsen ble bildene vist på utstillinger i blant annet New York, München og Los Angeles. I 2010 ble boken "Before Color" gitt ut av forlaget Steidl. I denne boken, femti år etter de ble tatt, har bildene for første gang blitt scannet og samlet mellom to permer.

- Har funnet sin motivkrets
37 av disse bildene skal nå stilles ut på Peder Lund i Oslo. Bildene kan sees som en forløper til hans mer kjente fargefotografier, både i form av motivvalg og uttrykk.

- Utstillingen "William Eggleston - Before Color" på Peder Lund viser hvordan Eggleston allerede på 1960-tallet langt på vei har funnet sin motivkrets, skriver galleriet i en pressemelding.

Eggleston har gjennom hele karrieren fokusert linsen på dagligdagse motiver, som de velkjente bildene "Red ceiling" og "Memphis". Så også med sort/hvitt-bildene, som ble til med 35mm film på turer i forstedene rundt Memphis.

- Hans måte å jobbe på og hans skildringer av omgivelsene har blitt betegnet som "the democratic camera". Med motiver som beskriver tendensene i sørstatene i USA på 1960-tallet, presenterer Eggleston små glimt av hverdagsobjekter. Mennesker i sitt daglige virke, gjenstander og hus fra et samfunn som både er gjenkjennelig og merkverdig når vi får de presentert gjennom Egglestons kameralinse, skriver galleriet.

Utstillingen "William Eggleston - Before Color" åpner på Peder Lund 4. februar og varer frem til 24. mars.
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.  -
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.  -
© Eggleston Artistic Trust. Courtesy Cheim & Read, New York and Peder Lund. Photo courtesy Cheim & Read, New York.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu