New Topographics på Preus museum

Den omreisende og banebrytende utstillingen New Topographics er klar for Preus museum i Horten.
I 1975 ble utstillingen New Topographics, Photographs of a Man-Altered Landscape satt sammen av William Jenkins. 34 år senere, i 2009, rekonstruerte Britt Salvesen ved Center for Creative Photography og Alison Nordström ved George Eastman House. Utstillingen består i stor grad av de opprinnelige originalene. Man kan se arbeider og til sammen 140 fotografier av anerkjente fotografer som Robert Adams, Lewis Baltz, Bernd og Hilla Becher, Joe Deal, Frank Gohlke, Nicholas Nixon, John Schott, Stephen Shore og Henry Wessel.

New Topographics-utstillingen fra 1975 har blitt stående som en av de viktigste milepælene i fotografiets historie. Utstillingens tittel har også blitt betegnelsen på en stilretning innen det moderne landskapsfotografiet som ikke fokuserte på det uberørte landskapet. Fotografer innen denne stilretningen brøt med det tradisjonelle landskapsfotografiet og fokuserte på det hverdagslige og menneskeskapte landskapet, men med et objektivt blikk.

- Den nye måten å skildre landskapet på var ikke begrenset til USA. Også i Europa og spesielt i Norge, der landskapet som motiv tradisjonelt har stått sterkt, fornyet fotografene det norske landskapet utover på 1970- og 80-tallet. Med klar avstandtagen til det som hadde manifestert seg som den ”riktige” norske landskapsskildringen, turistpostkortene og Knud Knudsens storslagene fjorder og fjell på 1800-tallet, valgte fotografene å rette kamera mot kontrastene mellom natur og sivilisasjon. Uavhengig av nasjonalitet, det ble kulturlandskapet langs motorveiene, dyrket mark og beite, ødemark og grenseområder, stier, veier og torg, boliger og næringseiendommer, industri og urbane komplekser formet av historien eller under bygging som heretter vekket interesse, skriver Preus museum i en pressemelding.

- Alle blandes de her på utstillingen, og skaper et upretensiøst panorama av en gjennomsnittlig, helt hverdagslig tid. Omgivelsene er påvirket av eller skapt av mennesker, men menneskene vises ikke fysisk i fotografiene, eller de dukker bare tilfeldigvis opp foran kameraet. Folks liv, deres ulike aktiviteter, skiftende forventninger og muligheter, kulturelle verdier, men også kritiske spørsmål blir formidlet bare indirekte i fotografiene, tilsynelatende uten forsøk på tolkning.

Utstillingen åpner søndag 10. april kl. 14.00 og henger frem til 5. juni.
© Robert Adams  - Tract Housing, North Glenn and Thornton, Colorado, 1973
Tract Housing, North Glenn and Thornton, Colorado, 1973
© Robert Adams
Collection of George Eastman House
© John Schott - Untitled (fra serien Route 66 Motels), 1973
Untitled (fra serien Route 66 Motels), 1973
© John Schott
Collection of George Eastman House
©Hilla Becher, 2009 - Bernd og Hilla Becher: Harry E. Caolliery Coal Breaker, Wilkes Barre, 1974
Bernd og Hilla Becher: Harry E. Caolliery Coal Breaker, Wilkes Barre, 1974
©Hilla Becher, 2009
Lent by Hilla Becher in association with Die Photographisches Sammlung/SK Stiftung Kultur, Köln

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu