Nye FotoVideo

Denne uken har FotoVideo åpnet en av Europas største fotobutikker i Møllergaten 4 i Oslo.
Kommentar av Per Inge Østmoen

Nye FotoVideo har en gulvflate på 2200 kvadratmeter som er brukt til vareutsalg og touch-and-try utstillinger over hele linjen. I butikken er det et eget servicesenter i regi av Camera & Videoteknikk A/S, slik at kundene heretter kan få reparert kameraer og objektiver i butikken. Man finner også akvarium og terrarium, hvor kunder inviteres til å prøve ut undervannshus og makrooptikk. Det er også satt av plass til kurslokaler og et rikholdig lager.

Men hva har Roar Sandvik og co i FotoVideo tenkt da de tok beslutningen om å etablere disse lokalene? Jeg har ikke fasitsvaret på dette, men skal forsøke å si noe om det utifra mine inntrykk.

Skal man gjøre det bra, finnes det grunnleggende sett to måter å gjøre det på: Du kan enten satse på å være liten og spesialisert, og la spesialitetene dine og din dyktighet innenfor disse bære din lønnsomhet oppe. Det var slik FotoVideo var da vi første gang besøkte dem tidlig på 2000-tallet. Den andre måten å gjøre suksess på, er å satse på å bli ikke bare stor - men virkelig av stort format. Nå har FotoVideo valgt den sistnevnte strategien. Går det bra?

Ja, alt tyder på det. Den som i dag satser på visuell formidling og kommunikasjon, har selve tidsånden på sin side. Flatskjermer i nær alle hjem, ledsaget av kraftig økende interesse for fotografering og videofilming, gjør at antallet bilder og film laget av vanlige hverdagsmennesker har nådd tidligere uante nivåer. En faktor som de fleste av oss trolig undervurderer, fordi den har gjort sin inntreden på så kort tid, er de raskt voksende sosiale medier. Facebook er det største og mest kjente av dem, og forfatteren av disse linjer kjenner personlig en 63-årig Facebook-deltaker som blir inspirert til å ta mange ganger flere bilder enn han noensinne hadde tenkt på å gjøre uten den uopphørlige motivasjonen gjennom sosial bildekommunikasjon. Ungdommen er enda ivrigere, og et helt vanlig spørsmål når unge møtes for første gang er "er du på F...book?" Under hjemmebesøk venner mellom beundres store mengder bilder på stadig større flatskjermer som viser mer og mer naturtro farger. I det hele tatt er det helt utvilsomt at tendensen med å bruke varierte visuelle virkemidler i sin daglige kommunikasjon fjernt og nært bare forsterkes hele tiden i alle aldersgrupper og sosiale lag.

Det er denne brede impulsen henimot en akselererende bildekommunikasjon blant folk flest FotoVideo nå kan fange opp, ved å i en og samme butikk presentere og demonstrere produkter som spenner fra mobiltelefoner (selvsagt med innebyggede kameraer!) og syltynne kompaktmodeller til store og voldsomme teleobjektiver og "proff"kamerahus som tiltaler natur- og villmarksfotografer samt de som er ute etter å "skyte" forskjellige former for sport og hendelser. Alle disse fotoverktøyene er med på å forme vår visuelle samtid, og i Møllergaten er de alle sammen å finne. Naturligvis kan kundene også betrakte bilder på skjerm og ikke minst få bildene trykket ut på avanserte fotoskrivere. Ja, bildebokproduksjon kan også FotoVideo bistå med. Denne helhetlige bildeopplevelsen, som både reflekterer, møter og sikkert nok også forsterker vår tids voksende interesse for bilder og for film, gjør at potensialet for FotoVideos konsept og rolle synes å være meget stort - særlig når butikkens personale dertil fremstår både engasjert og kompetent.

Selve butikken er det ikke så veldig mye å si om, annet at den bør oppleves selv.
Per Inge Østmoen  - Detalj fra interiøret i FotoVideo, Møllergaten 4
Detalj fra interiøret i FotoVideo, Møllergaten 4
Per Inge Østmoen
Per Inge Østmoen  - Fra venstre: Roar Sandvik og Roger Brendhagen
Fra venstre: Roar Sandvik og Roger Brendhagen
Per Inge Østmoen
Her er blikkfanget den hårete og skremmende, men ufarlige edderkoppen på Brendhagens arm.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Bjørn Erik B.
Jeg er helt enig! Denne butikken må bare oppleves!!!
Bjørn Erik Bjerk
11.2.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu