Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Speed Pulse/City Pulse

Fra lørdag 18. september er Christine Istad aktuell med utstillingen Speed Pulse/City Pulse på Galleri Trafo i Asker.
PRESSEMELDING:

I Istads bilder registreres en opptatthet av lys, rom, bevegelse, perspektiv og relasjon mellom fargene. Disse stikkordene sto også sentralt for 60-tallets Op-kunst, og selv om uttrykksformen divergerer, gjenkjennes flere av Victor Vasarelys (1908-97), den mest innflytelsesrike Op-kunstneren, også i Istads kunstneriske prosjekt. Vasarely var opptatt av å utvikle en kunst som kunne forstås og integreres i arkitektur og byplanlegging. Kunsten skulle være geometrisk, samt fylt av lys og farge. Kunstformen skulle aktivisere betrakter og gjøre denne til en aktiv deltager i kunsten – i forståelsen av å fullføre verket. Gjennom persepsjonen, altså blikket og den dertil hørende tanke, skulle betrakter aktiviseres til å reflektere omkring den illusjonistiske, nærmest virtuelle, fremstilling av naturen og virkeligheten.

Videoverkene formidler en meditativ og symboltung atmosfære som peker i retning av rituelle, religiøse og mytiske referanser. Det meditative element understrekes i flere av arbeidene i det en forventet bevegelsesdynamikk transformeres til stillestående observasjoner med minutiøst hendelsesforløp. På denne måten anvendes videomediet i betydning ”levende maleri”, der naturen og landskapets iboende kvaliteter fremheves som stillbilder til ettertanke.

Christine Istad sier selv om sine arbeider:
Jeg fotograferer arkitekturdetaljer. Jeg ønsker å vise at en bygning også kan være referanse til farge, lys, form, dybde, repetisjon og komposisjon. Denne behandlingen av de ulike bygningene skaper et abstrakt, reduktivt og ekspresjonistisk uttrykk. De enkle repetitive detaljene og min forkjærlighet for minimalismen skal gi en ny dimensjon til hvordan vi betrakter det urbane landskapet. Minimalistisk fordi jeg forsøker å skjære inn til beinet, reduserer form og innhold til enkle geometriske felt, ekspresjonistisk fordi jeg ikke klarer eller ønsker å utestenge det sansemessige og følelsesladede. Og dette er viktig, fordi det er den sensuelle stemningen som oppstår i møte mellom det minimalistiske som skal gi næring til betrakteren.

De fleste fotografiene blir tatt på reiser. Jeg jobber med Nikon analogt speilreflekskamera og film. Fotografiene er ikke beskåret eller manipulert. Det er øyeblikkets kvalitet jeg er ute etter.
De store fotografiene er printet på C-print på ”archival photographic” materiale. De store fotografiene er montert mellom to lag av plexiglass. Det er som om bildene svever litt ut fra veggen.


Christine Istad (f. 1963) er innkjøpt av en rekke samlinger, blant annet to store fotografier til KUBE Kunstmuseum. Hun fikk Årets Kunst rett Vest kunstner og Bærum kommunes Kunstpris i 2009 og skal blant annet stille ut i USA i PA og NY sammen med gruppen Open Space i 2011.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd

Velkommen til åpning lørdag 18. september kl. 12-16
Christine istad - Berlin#07, 2010
Berlin#07, 2010
Christine istad
Fotografi 110x160 cm.
Christine istad - Madison Ave. #01, 2010
Madison Ave. #01, 2010
Christine istad
Fotografi 110x160 cm.
Christine Istad - Station #01
Station #01
Christine Istad
Fotografi 110x160 cm

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu