Goutbeek om månedens bilde

Atle Goutbeek vant månedens bilde i mai og en Epson Stylus Photo R1400 levert av Epson Norge. Temaet var Vårglede.
Vanligvis presenterer foto.no fotografen bak vinnerbildet og selve vinnerbildet. Denne gangen velger vi å gjøre det litt annerledes. For en nærmere presentasjon av fotografen anbefaler vi brukerportrettet av Atle som kan leses her.

foto.no gratulerer Atle med månedens bilde og en ny Epson Stylus Photo R1400 levert av Epson Norge.

I teksten nedenfor kan du lese Atles egne ord om bakgrunnen for dette vinnerbildet.

Endelig vår!

Ideen kom vel egentlig rund karnevalstider, da guttungen skulle ha på seg en biedrakt til barnehagen. Vi prøvde å lære han hvordan bier bruker vingene sine og hva slaks lyd en bie lager. Bzzzz... Utrolig morsomt.
’Tenk så kult det ville vært å kaste han i lufta å late som han virkelig flyr. Med noen blomster i forgrunnen. Ja, det hadde vært gøy...’
Men som ofte med ville ideer så lander de på en stor haug i bakhodet mitt.

Helt til det ble kjent at temaet for månedens fotokonkurranse var: Vårglede. Da måtte jeg bare sette ideen i virkelighet. Det viste seg å være et riktig valg.

Bildet krevde en god del planlegging og etterbehandling. Kostymet hadde vi allerede. Han elsker å bli kastet i lufta, så smilet ville komme av seg selv. Utstyret jeg har brukt består av en Canon EOS 5DmkII med EF 24-70 f/2.8L.

Jeg ville ha sol og en knallblå himmel som bakgrunn så jeg ventet til værgudene hjalp meg med det. Brukte vår egen hage som studio. På bakken la jeg en gullfarget reflektor som skulle reflektere sollyset. Ikke bare for å minske de harde skyggene som ville oppstå, men dette gir et gulaktig lys som kommer nedenfra. Dette er viktig å ha for å få et virkelighetstro resultat: Påskeliljen i sluttbildet vil nemlig også reflektere sollyset litt gult. På denne måten vil man tro at han faktisk henger der, noen centimeter over påskeliljen.

Jeg stilte inn kameraet manuelt, satt den på serieopptakk og ba min samboer Maartje om å trykke på (og holde inn) knappen mens jeg kastet den 12 kg tunge guttungen opp i lufta, mange ganger. God trening forresten.
Han måtte bli fotografert på nært hold, med brennevidde på 24mm, og på litt lengre avstand med 70mm. Dette skulle gi en perspektivisk fortegning som ville stemme overens med hvordan de ville bli plassert i blomsterbildet senere.

Så var det å finne blomster som passet. Nok av påskeliljer overalt, men komposisjon og bakgrunn måtte være tilfredsstillende. Jeg landet i hagen til naboen som hadde noen fine eksemplarer. Ulempen der var at når jeg tok samme kamera i samme posisjon i forhold til solen som på de første bildene, så ville bakgrunnen bli huset til naboen, i stedet for en blå himmel. Dette ville jeg ikke ha, så jeg tok fram et blått håndkle og holdt det bak blomsterbedet.

Så var det å finne riktig komposisjon og dybdeskarphet som passet. Jeg ville at de bakerste blomstene skulle bli ganske uskarpe, mens hjertet til hovedblomsten skulle være i fokus. Jeg prøvde meg fram og fant ut at jeg måtte bruke blender 2.8 for å få bakgrunnen bra, men blender 8 for å få hele hjertet til påskeliljen skarp. Til slutt løste jeg problemet rett og slett ved å legge flere av disse bilder over hverandre, alligne dem og maskere bort det jeg ikke ville ha. Så måtte jeg justere fargen på håndkleet til den var himmelblå og kopierte noen blader for å fylle opp bildet. Jeg valgte å beholde noen av stilkene som var ute av fokus i forgrunnen for å skape litt mer dybde.

Så utvidet jeg størrelsen på canvasset med litt ekstra blå himmel, slik at det var plass til biene. Tegnet inn noen fine skyer ved horisonten. Limte inn begge biene og maskerte bort det jeg ikke ville ha. Siden bakgrunnen var i lik farge var denne jobben relativt lett og troverdig. Tegnebrett gjorde jobben enda enklere. Den bakerste bien (som vi forresten har døpt om til ’lillebroren’ siden vi forventer nr 2 til sommeren) gjorde jeg uskarp ved hjelp av gaussian blur. Også deler av den store bien er gjort noe uskarpt for å gi den litt mer dybde slik at dybdeskarpheten stemte mer med blomsten.

Vingene er laget ved å ta et bilde av ekte vinger (hadde kun en veps tilgjengelig uten å måtte drepe levende dyr) Bildet ble tatt på en mørk bakgrunn og vingene reflekterer lys fra et vindu. På denne måten blir vingen veldig lys mot mørk. Legger man dette i et eget lag og setter det på lighten så vil kun det som er lysere en den blå himmelen bak, lyse opp. Ved å bruke transform, skew og distort plasserte jeg vingen der jeg ville ha den. Så kopierte jeg dette laget og bruke radial blur for å få bevegelsen i vingen. Ved å plassere midtpunktet der den er festet på ryggen ser det ut som vingen beveger seg rundt dette punktet. Brukte litt gaussian blur her også for å gjøre vingen litt uskarp helt ytterst, der den beveger seg raskest. Så speilvendte jeg alt dette og transformerte det slik at han fikk 2 vinger, og begge var festet riktig på ryggen til bien. Igjen maskerte jeg bort det som ikke ville være synlig.

Til slutt gjorde jeg noen justeringer på hele bildet ved hjelp av levels, flere lag med curves, color adjustment, selective color, saturation m.m. og croppet bildet til et utsnitt jeg synes var bra.

Totalt tok det ca 12 timer å lage dette bildet, fra ungekasting til ferdig utskrift. Det finnes ingen gullknapp på kameraet som man kan trykke på for å få et slikt bilde med ett trykk. Det tar tid. ”

Atle Goutbeek.


Til sommeren mellom 12.-16. august på Risør Internasjonale Fotofestival (RIF) skal Atle Goutbeek holde workshop i å lage denne type bilder. Workshoppen vil særlig handle om etterbehandling, men også om hvilke ting man bør tenke på på forhånd. Han går da mer i detalj og deler masse tips og triks.

Mer om dette vil man kunne lese på nettsidene til RIF: www.fotofestivalen.no.

Atle J. Goutbeek -
Atle J. Goutbeek
 -
Atle J. Goutbeek -
Atle J. Goutbeek
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu