Facebook kan bruke deg

Har du en profil på Facebook, så har de samtidig fulle rettigheter på alt du laster opp. Dette har du godkjent da du aksepterte vilkårene. De kan kort fortalt bruke bildene dine til akkurat det de vil.
Ifølge en artikkel på tv2nyhetene.no har Facebook nå over 10 milliarder opplastede bilder. Dette vil da si at de også har fulle rettigheter på disse bildene. Selv om tema rundt vilkårene til Facebook til stadighet blir nevnt i media, er vi usikre på om folk får det med seg. En grunn til dette kan være at sakene ofte blir litt for generelle. Denne gangen har vi derfor valgt å intervjue tre profesjonelle fotografer og en anerkjent forsker for å sette et fokusert søkelys på temaet.

Bare en forholdsregel
- Facebook vil sikre seg mot søksmål, mener motefotograf Rolf-Ørjan Høgset. Han ser ingen problemer med vilkårene til Facebook, og sier de likner kontraktene han har med sine modeller. Han påpeker at retningslinjene er kronglete formulert og lett kan mistolkes.
- Skulle Facebook velge å videreselge brukernes bilder vil de miste all troverdighet og tillit hos brukerne. De vil også bli erstatningspliktige.

Hva ville vært din reaksjon om Facebook en gang i fremtiden tar i bruk en av dine bilder?
- Så lenge de tar dem i bruk til egen markedsføring og oppgir at bildene kommer fra meg, vil jeg synes det er helt greit. Det er jo god reklame for meg.

Urimelig
- Facebook insisterer på å overta absolutt alle rettigheter. Klausulen er så vidtrekkende at de kan lage et bildebyrå om de ønsker det. Om vilkårene er juridisk holdbare er imidlertid tvilsomt. De er etter min mening både urimelige og selvmotsigende, sier Gisle Hannemyr.
Hannemyr er forfatter og forsker og har skrevet flere artikler om bruksrett, internett og personvern.

Hva tenker du om konflikten dette skaper med hensyn til en fotografs rettigheter over sine egne bilder?
- Det er frivillig å bruke Facebook. En fotograf som mener at disse vilkårene er konfliktfylte bør ikke bruke Facebook.

Ta ansvar selv
Simen Myrberget jobber som fotograf og grafisk designer. Han holder kurs i foto og er aktiv bruker av Facebook. Han har opprettet en egen gruppe (Fotofiklere i Norge, red.anm.) hvor han planlegger å arrangere konkurranser. Vi ringte han for å få høre hans tanker og meninger.

- Facebook er et verktøy som må brukes med omhu. Jeg tror det er lurt at brukeren tar forhåndsregler. Myrberget kommer med disse rådene:
- Last opp kun små filversjoner av bildene dine. På denne måten vil de ikke kunne printes uten å bli pikselert. Ikke legg ut bilder du vil ha full kontroll over. Legg vannmerke på bildene dine. Simen Myrberget er klar på at han ikke har nok kunnskap om tema ennå. Han har derfor sendt email til datatilsynet, og vil prøve å tenke ut alternative løsninger for fremtidige fotokonkurranser. Han vil også sørge for at alle medlemmene i Facebookgruppen er klar over disse vilkårene. Simen

Myrberget er enig med Rolf-Ørjan Høgset om å snu eventuell publisering til noe positivt.
- Hadde for eksempel Starbucks brukt et av bildene mine, ville jeg referert til dette på min egen hjemmeside. Det ville jo faktisk fungert som god PR.

Skremmende
Fotograf Eva Rose er mer skeptisk nå enn tidligere. I starten lastet hun opp profesjonelle bilder for å markedsføre seg selv. Disse er nå slettet.
- Det er skremmende at de sitter på en kopi de kan bruke når som helst.

Hva tror du konsekvensene blir om Facebook faktisk benytter seg av disse rettighetene?
- Jeg vil personlig melde meg ut og håper flere vil følge opp en boikott. Facebook er stort, men de burde være forsiktig. Det finnes mange andre lignende sider.

Tiden får vise
- De eneste gangene vi gir fra oss bilder er om en advokat eller en dommer krever det i forbindelse med en rettssak. Med unntak av dette er det høyst usannsynlig at Facebook vil ta i bruk materiale til andre formål.
Dette er svaret administrasjonen i Facebook, USA, sender på e-post. Spørsmålet om dette vil bli mer sannsynlig i fremtiden svarte de derimot ikke på.

Med andre ord, tiden får vise.



____________________________________________
Facebooks betingelser for bruk:
http://www.facebook.com/terms.php?ref=pf

Artikkel TV2:
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/forbruker/article2306005.ece
 - Faksimile Frank Hesjedals Facebook profil
Faksimile Frank Hesjedals Facebook profil
 - Faksimile Frank Hesjedals Facebook profil
Faksimile Frank Hesjedals Facebook profil

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu