Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Interfoto velger Hasselblad

Interfoto har besluttet å satse fullt på Hasselblad
Interfoto AS har siden 1987 vært Hasselblads partner i Norge. Historisk har Hasselblad vært en klar markedsleder i mellomformatmarkedet, men kom sent i posisjon på digitale løsninger. Først etter fusjonen med danske Imacon ble det satset for fullt på digitale løsninger og den første helintegrerte løsningen Hasselblad H1D ble lansert på PhotoKina høsten 2004.

Lars Farnes AS som da var Imacon forhandler ble konvertert til Hasselblad partner parallelt med Interfoto, samtidig tok Interfoto opp Phase One agenturet i 2006. Gjennom oppkjøpet av Lars Farnes AS i fjor ble igjen Hasselblad eksklusivt hos Interfoto.

Interfoto har hatt som hovedfokus å levere de beste løsningene for våre kunder og har valgt å være nøytrale i forhold til de leverandører vi representerer. Marginbildet og produsentenes krav og ønsker har ikke fått råde grunnen, slik at vi i størst mulig grad har vært nøytrale med våre anbefalinger. Både Phase One og Hasselblad har akseptert at vi lar kundene bestemme så lenge vi har informert maksimalt om egenskaper og fortrinn.

Imidlertid er det nå en pågående kamp om både produkt og kameraplattform som til tider kan bli for krevende å forholde seg nøytral til. Fra starten av med H1D, og siden H2D som de første fullt integrerte digitale mellomformatløsningene, har Hasselblads utviklingsavdeling de siste årene brukt store ressurser på å videreutvikle den integrerte kameraplattformen. Resultatet av dette har vært nye teknologiske forsprang i tillegg til et absolutt driftsikkert integrert kamerasystem. For oss har dette gjort at Hasselblad med sin H3DII har fått et forsprang som har presset Phase One, Leaf og Sinar til å søke nye partnere. I Phase One sitt tilfelle er det på kort tid inngått flere nye allianser der Mamiya så langt er den viktigste. Under siste Photokina reduserte Hasselblad sine priser i så stor grad at prisforskjellene ble markante, selv om Hasselblad med dette avsluttet sin oppgraderingsfilosofi.

Under denne tiden har Hasselblads posisjon i Norge blitt så dominerende at Interfoto har følt behov for å avklare sin rolle i forhold til fremtidige samarbeidspartnere. Våre kunder har ønsket seg det samme fordi man ønsker å sikre seg at man velger riktig produkt og leverandør på lang sikt. På tross at vi har mange positive argumenter for Phase One så har dette valget vært enkelt. Hasselblad har vært med Interfoto siden 1987 og er i dag i en unik og toneangivende posisjon både i Norge og globalt, og er samtidig et av fotoindustriens mest anerkjente varemerker.

Langsiktigheten og kontinuitet i samarbeidet med Hasselblad er en viktig ingrediens for vår virksomhet, og det er således bedre både for oss og våre kunder at vi satser på en sikker samarbeidspartner som deler våre synspunkter og planer. Ikke minst i nedgangstider der man må regne med at det blir en polarisering innenfor alle markedsområder.

Interfoto ble under Photokina honorert som en av de beste Hasselblad-markeder i verden og har de siste månedene solgt flere H3DII-31 enn noen andre land målt mot innbyggerantall. Med Hasselblads offensive prispolitikk og helstøpte H3DII løsninger – som også inkluderer både 50 og 60 megapiksler er det for oss forløsende å gå videre med Hasselblad på bred front.

Beslutningen om å satse fullt på Hasselblad betyr ikke at alt fra Phase One blir tatt av plakaten hos Interfoto. Capture One blir videreført som en viktig del av Interfotos utvalg av preferert software.

- Som totalleverandør ønsker vi ikke å ekskludere noen produkter fra vårt assortiment, og vi vil selvsagt sørge for at Phase One kunder får service og oppfølging også i fremtiden lover daglig leder i Interfoto a.s Egil Nilsson. Imidlertid er mellomformatmarkedet såpass smalt at vi ønskeri å konsentrere våre ressurser på ett merke framfor å spre kompetansen på mange leverandører. Hasselblads tydelige strategi og visjoner er lett å forstå og lett å kommunisere – og våre kunder verdsetter dette. Vi tror ikke lenger at fotografen ønsker å bruke flere hundre tusen på et enkelt kamerasystem og Hasselblads har eliminert utdaterte oppgraderingsprinsipper og samtidig senket prisene i likhet med alle andre produsenter av digitale kameraer.

Våre Phase One kunder vil få muligheter til å kryssoppgradere til Hasselblad i en overgangsfase frem til jul, men vi vil selvsagt yte full service og support til alle våre kunder uansett produktplattform. Vi er fortsatt Phase One partner i noen måneder fremover, men har allerede formelt sagt opp avtalen med Phase One. Ta gjerne kontakt med vår Phase One spesialist Erik Kjelsrud om dette.

- Norge har alltid vært et ekstraordinært bra Hasselblad-marked, og både Interfoto og Lars Farnes har bidratt til at vi har en solid økning av våre markedsandeler. Etter sammenslåingen har dette fortsatt, og det er en fjær i hatten for oss at Interfoto nå ønsker å konsentrere seg fullt og helt om Hasselblad. Interfoto er en sterk og solid partner med eksepsjonell god kompetanse og selv om vi lenge har ønsket denne modellen i Norge er timingen særdeles god i forhold til Hasselblads planer og ambisjoner for 2009, sier CEO Christian Poulsen i Hasselblad AS.
 -
Fra venstre: Niels Jørgen Øhrgaard, International Sales Director Hasselblad AB og administrerende direktør i Interfoto Egil Nilsson

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu