Celebert på Galleri Riis

Den samtidsvennen som kjenner sin besøkelsestid, kan nå se Lee Friedlander og Nobuyoshi Araki på veggen i Galleri Riis.
Galleri Riis i Oslo er en av landets mest profilerte arenaer for samtidskunst. Til glede for publikum, satser galleriet også tungt på samtidsklassikere innen internasjonal fotokunst.

I samarbeid med Peder Lund, presenterer galleriet i oktober to separatutstillinger av henholdsvis Lee Friedlander og Nobuyoshi Araki (tidligere fotografiutstillinger i Galleri Riis i rekken Contemporary Classics: William Eggleston (2002), Garry Winogrand (2005), Walker Evans (2006), Daido Moriyama (2007)).

Ulrikke T. Berg hos Galleri Riis forteller at de to utstillingene nå vises i forbindelse med at de er på vei til sine respektive norske private samlinger. Utstillingene er ikke kuratert, og at de vises sammen er tilfeldig. - Det Friedlander og Araki har til felles, er at begge er betydelige kunstnere med fotografi som medium, og at det er viktige serier i de respektive kunstnerskapene, sier Berg, og ønsker samtidig publikum velkommen til utstillingene som åpner i kveld på filipstadkaia i Oslo.

Friedlander er influert av fotografer som Eugène Atget, Robert Frank, and Walker Evans. Sammen med internasjonale dokumentarister som Diane Arbus og Garry Winogrand, var Friedlander et av nøkkelnavnene da Museum of Modern i New York i 1967 viste utstillingen New Documents. Friedlander jobbet tidligere med Leica og småbildeformat, men gikk etter hvert over til mellomformat, og i 2005 mottok han Hasselblad International Award.

Nobuyoshi Araki er regnet som en av Japans mest profilerte kunstnere noensinne, og er kjent for sine provokative bilder som ofte ligger i grensenittet mot erotikk og også pornografi. I en alder av 48 år har Araki alt publisert over 350 bøker, og utmerker seg som en av verdens mest produktive kunstfotografer.

Les mer på http://www.galleririis.com/
Lee Friedlander -
Lee Friedlander
Lee Friedlander -
Lee Friedlander

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu