Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Ekeberg om hovedpersonen

Morten Andersen er festivalutstiller under Fotografiets dag. I en pressemelding signert Jonas Ekeberg avslører han sin begeistring for fotografen.
Hovedpersonen under Fotografiets dag søndag 17. august er fotografen Morten Andersen som viser rocknroll fotografi med fantastisk nærvær og intensitet. Andersen vil også holde et foredrag og signere egne bøker under festivalen.

Morten Andersen viser 12 utvalgte bilder fra boka White Nights som beskriver rockescenen i Oslo. Boka kom i 2006 og er distribuert i Europa og USA og er snart utsolgt. Den siste resten av første opplag vil bli solgt på Fotografiets dag. Utstillingen omfatter fotografier av blant annet Wannskrækk, Turboneger, Backstreet Girls, Rich Kids on LSD og Gluecifer – i tillegg til mindre kjente band på rockescenen på 1980- og 1990-tallet.

Morten Andersen har arbeidet med dokumentarfotografi i skjæringspunktet mellom rock’n roll og urbane myter siden tidlig på 1980-tallet. Andersen jobber med det enkelte band og med enkeltbilder, men det er helheten i White Nights som er sterkest, denne følelsen av å være i situasjonen, i musikken, å være revet med. Andersens fotografier understreker et kroppslig moment i musikken.

Diskusjonen om fotografi som kunstnerisk uttrykksform har gjennomgått en stille revolusjon de siste tretti årene. Fra å ha vært en samtale hovedsaklig om fotografiets ekspressive og formale egenskaper ble fotografiet på 1980- og 1990-tallet sett med institusjonskritiske øyne. Både fortellingen om fotografiet som sannhetsvitne og fortellingen om fotografiet som modernistisk kunstverk sto for fall.

I kjølvannet av denne postmoderne omveltningen opplever man i dag en pluralistisk situasjon innen kunstfotografiet, der de sosiale og såkalt performative aspektene ved fotografiet blitt mer framtredende. Dette betyr for eksempel at fotografiets opprinnelige brukssammenheng – i dette tilfellet rockekulturen – ikke er noe som legges til side når bildene vurderes som kunstverk. Tvert i mot, det er nettopp rockekulturen vi ønsker å diskutere når vi løfter disse fotografiene inn i kunsten. Det betyr naturligvis ikke at fotografienes estetiske eller subjektive uttrykkskraft er uvesentlig. Men det er som en medvirkende kraft innenfor rockekulturen dette kunstneriske fotografiet blir betydningsfullt. På samme måte er det nettopp ved å være tro mot rockekulturen at Morten Andersen gir et vesentlig bidrag til den norske kunstscenen i dag.
Morten Andersen - Turboneger, 1995
Turboneger, 1995
Morten Andersen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu