Vinnerne av Utsnitt 2007

Det var ingen tvil om at det var duket for fest når utdelingen av årets kommersielle fotografer fant sted på DogA i Oslo.
Ballonger og festkledde mennesker prydet entreen, og køen rundt velkomstdrink bordet sa det meste. Folket var klare for fest, hygge og en trivelig feiring av det kommersielle fotografiet. Det sies om svartmetallkonserter eller gothdiskoteker at det er da, og bare da undergrunnsfolket lurer seg frem fra sine huler og viser seg for omverdenen. Det samme kan kanskje sies om fotografene. Det trenges definitivt en fest og en feiring som kan samle de ensomme rytterne og la de utfolde sin sosiale intelligens. I alle fall var det nok av fristelser til og åpne selv den mest sjenerte sjelen på DogA i går kveld. Vel nok om det. Det var en utdeling som stod på plakaten som følgelig skulle avholdes uten de største utskeielser. Det gikk faktisk meget bra. Hovedgrunnen til det var kvaliteten. For som åpningstalen til Ellen-K Syverstad gjorde klart var årets UTSNITT av unik karakter nettopp fordi karakteren på bidragene var såpass høy. Det må ha vært meget utfordrende for den utvalgte juryen fra Berlins kunstmiljø og plukke ut de verdige vinnerne i de ulike kategoriene. Men det klarte de.

Podiet, bestående av den underholdende Jono el Grande og hans elegante assistent Dita introduserte stolte og fornøyde vinnere. Selvsagt med påfølgende bravur og applaus akkompagnert av plaskende blitsregn, det hører til. Prisdrysset nådde sitt klimaks da de to kanskje gjeveste klappene på skulderen ventet. Den ene hedret den rutinerte traveren, den andre den lille folen. Men denne rutineforskjellen sier egentlig ingenting, for vinnerbildene var i begge kategorier rett og slett strålende. Årets GRAND PRIX vinner var Damian Heinisch, med et bilde som nok oppleves best grunnet en fantastisk ide og kreativitet rundt kampanjen om ost. NYKOMMEREN anno 2008, Ingrid Styrkestad sitt bidrag var derimot en teknisk og estetisk perle. Vakker kunst og mekanikk i en fortryllende dans. De vitner begge utvilsomt om at det norske fotografiet er i sterk posisjon i 2008, noe også hederen av norske fotojournalister tidligere denne uken var med på å befeste.

Skjønt norsk. Denne kveldens definitive vinner er egentlig ikke norsk men faktisk tysk. Men Damian Heinisch er likevel ikke så tysk at han ikke kunne tale på klar norsk til publikum. Historien om bilfergeferden til Norge som endte i fotografisk lykke gav alle et smil om munnen, men bildene talte uansett for seg selv. Med vinnerprisen både i REKLAME og GRAND PRIX kategoriene i tillegg til flere diplomer var det ingen tvil. Denne mannen kan spise all den osten han måtte ønske og bare være stolt av det. – Jeg er selvsagt veldig fornøyd med prisene, GRAND PRIX og alle de andre utmerkelsene. Men jeg er nok aller mest stolt over REKLAME prisen. Det var en stor kampanje og mye arbeid, og å få denne prisen er virkelig stort, forteller han og smiler så bredt han klarer.

Årets nykommer var utvilsomt også av de blidere utover kvelden og gliste ustanselig til alle gratulantene. - Jeg er veldig glad for å få denne prisen, sier Ingrid Styrkestad. Hun er student på 2. året ved FOTOFAGSKOLEN i Trondheim, men ønsker å flytte seg til Oslo etter endt studie. – Jeg har nok mest lyst til å prøve meg som assistent i første omgang. Er allerede i kontakt med fotografer og håper dette kan ordne seg, smiler hun og beveger seg tilbake til festlighetene.

Dette var et vellykket arrangement og helt klart en ytterligere vitamininnsprøytning til norsk kommersiell fotografi. Ellen K Syverstad konkluderer med at man er gjennomgående tilfreds med årets UTSNITT: - Vi er fornøyd med å lage til litt ekstra stas for alle de hardt arbeidende fotografene, og håper at dette arrangementet har vært tilfredsstillende. Aldri har Utsnitt vært så solid og med så høy kvalitet på bidragene, og det er vi meget stolte av.

Men viktigheten av slike arrangement går utover bare det og gi heder. Det er en fabelaktig mulighet til å treffe kolleger i et ensomt yrke. Her var det både unge og ukjente så vel som rutinerte ringrever som alle hadde samlet seg grunnet sin store fascinasjon for fotografiet. I fotoyrket kreves det og stifte seg bekjentskaper og kontakter, og her var det flust av de. Det fokuseres stadig mer på utfordringen i å finne enda mer arbeid til stadig flere sultne fotografer, men dette krever et samarbeid og et miljø som er sammensveiset. Uansett var det bare fryd og gammen på årets UTSNITT arrangement og nå venter bare verden på fortsettelsen.


Damian Heinisch - Reklamekampanje - gull
Reklamekampanje - gull
Damian Heinisch
Kunde: Statoil, Byrå: Mc Cann, AD/designer: Annette Kriszat
Damian Heinisch - Reklamekampanje - gull
Reklamekampanje - gull
Damian Heinisch
Kunde: Statoil, Byrå: Mc Cann, AD/designer: Annette Kriszat
Damian Heinisch + Bjørn Brochmann - Grand Prix Mat & Drikke - Gull
Grand Prix Mat & Drikke - Gull
Damian Heinisch + Bjørn Brochmann
Kunde: Ostkompaniet, Byrå: MFSB, AD/designer: Carl Erik Conforto
Damian Heinisch - Reklamkempanje - Sølv
Reklamkempanje - Sølv
Damian Heinisch
Kunde: NSB, Byrå: Mc Cann, AD/designer: Magnus Hansen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu