Blikket er alfa og omega

Denne uken svarer fotografen Eva Rose Furmyr på hva som skal til skal man lykkes som fotograf i Norge.
Hva skal til for å lykkes som fotograf i Norge?

- Begrepet foto er ganske stort. Det finnes så mange ulike måter å jobbe på. Det er jo slik at man kan jobbe som fotograf uten udannelse eller særlig kompetanse. Men da er det ofte jobber som, skolefoto, konfirmasjoner, barnehager og den slags. Dette kan også være en start på veien for mange, men det er lett å stå fast der og ikke komme seg videre. Men har du viljen og blikket så kan man klare å bygge seg videre. Det å ha blikket er alfa omega som fotograf. Mange som tror de har det, eller ønsker sterkt å ha det, men dette er en innebygd greie tror jeg. Men er du flink nok kan du overleve i bransjen.

Hvordan er sjansene i Norge for å jobbe med foto?

- Vil du ha de kule jobbene der man kan tjene gode penger må man ha full pakke. Du må ha kunnskap, du må ha en god personlighet som gjør at kundene vil bruke akkurat deg, du må ha selvtillit og vite at du har kvalifikasjoner nok til å få til det kunden ønsker.
Men nåløyet er trangt og det er kniving om plassene. Det er også slik at mange kunder kun ønsker å bruke fotografer som har et navn. Derfor er det veldig vanskelig i starten. Men vær målrettet og ta bilder konstant! Å være fotograf er en livsstil. Du kan aldri bli utlært i dette yrket, noe som gjør at man hele tiden kan lære seg nye ting og til slutt finne sin signatur stil.

Hvilke karrieregrep vil du anbefale en ung fotograf å ta?

- Jeg kjenner ikke til utdanningsmulighetene innen foto nå. Jeg vet at det finnes ulike skoler, men hvilke som er bra eller ikke vet jeg ikke. For du bør ha litt skolegang. Noen kan klare seg uten, men det er de som har hatt foto som en livsstil i lengre tid. Jeg kjenner mange amatørfotografer som har mer kunnskap en de som har tatt flotte og fancy utdannelser i utlandet: Men da er vi tilbake på det å ha blikket.

- Selv er jeg glad for at jeg studerte foto når det fortsatt var film vi brukte. Jeg lærte meg oppbyggingen av en film, og har fått en genuin forståelse om hvordan få et bilde riktig eksponert. Vi brukte ulike filmer, vi lærte oss hvordan vi skulle fremkalle de ulike filmene for å få det resultatet vi ønsket. Nå kjøper man seg digital kamera, setter på program og lar kamera ta seg av lukker, blender, hvitbalanse og iso. Man tar et bilde og ser med en gang om det ser fint ut eller ikke. Men man vet sjelden hvorfor det har blitt fint. Så det kan være et stort sjansespill.

- Når vi brukte film måtte vi vite hva vi drev med, vi skrev opp innstillingene og så resultatet etterpå. Dette er en prosess som tar lengre tid, men som gjør at man lærer seg det elementære. Men bruker du digitalt fra starten av, så er det viktig å vite at man må lære seg alt det tekniske for å bli sikker nok. For det er utrolig viktig i denne bransjen.

- Det er også viktig å kunne lytte til kunden og skjønne hva de vil ha. Du skal selvsagt få lov til å prøve ut ting selv også. I hele min karriere har jeg gjort det kunden ønsker, men i tillegg har jeg gjort min egen greie. På slutten av hver shoot lager jeg mitt eget bilde, og det viser seg gang på gang at kunden ender opp med min ide. Men jeg har likevel tatt hensyn til kunden sitt ønske først. Hvis kunden ser at du klarer å få til det de ønsker, gir de deg tilslutt frie tøyler. Man bygger seg opp en tillitt og som kundene setter stor pris på. Det er viktig at de vet hva de får når de bruker akkurat deg.

Eva Rose Furmyr -
Eva Rose Furmyr
Eva Rose Furmyr -
Eva Rose Furmyr

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu