Reisebrev fra Fotomessan, Stockholm 2007-11-20

16-18 November ble Fotomessan arrangert i Stockholm og i disse miljøfokuserte tider hva var vel mer politisk korrekt enn å ta toget? Vel ,6 timer på tog er greit hvis du har menge gode kollegaer å prate med ,men alene var det ganske kjedelig.
Fotomässan
16-18 November ble Fotomessan arrangert i Stockholm og i disse miljøfokuserte tider hva var vel mer politisk korrekt enn å ta toget? Vel ,6 timer på tog er greit hvis du har menge gode kollegaer å prate med ,men alene var det ganske kjedelig. Vel fremme var messen grei å finne på Nacka Strand, ca 15 min med buss fra Gamla Stan. Jeg valgte også å bo på et lite men kult hotell like ved.

Med gode minner fra tidligere messer i Gøteborg kunne jeg raskt konstatere at denne messen var mindre i omfang. Ikke bare var de tekniske utstillingene mindre ,men mitt inntrykk var at utstillerne var rettet mot et bredere publikum, altså ikke bare yrkesfotografer. Litt nytt var det på PhaseOne –standen der man fortalte om det nye PhaseOne kameraet som skal komme i samarbeid med Mamiya
Jeg syns at det mest spennende med messene i Gøteborg var fotoutstillinger og foredrag. Dette var det plenty av her også, over 30 utstillinger fordelt ca. 1700 kvadratmeter.Likevel føltes som om også utstillingsvolumet var endel mindre .
I det hele tatt hadde denne messen et mer intimt preg, mens Gøtebormessen hadde store generøse rom der bilder fikk litt mer pusterom.

De som var på Photo Camp husker sikkert Simon Cederquist spennende foredrag og bilder.Med svart belte i Photoshop og Salvador Dali som tydelig inspirajon viste han en imponerende evne til å skape bilder som ligger helt i toppen inernasjonalt både hva innhold og teknikk angår når det gjelder moderne reklameutrykk og formsprog.
I stockholm viste man disse bildene i store forstørrelser i en sentral del av utstillingene. Han holdt også her foredrag.

Det var flere spennede utstillere ,bl.a Helene Schmitz som viste noen flotte nærbilder av blomster med utgangspunkt i Linne`s botaniske system. Spennvidden i utstillingene var selvfølgelig stor, med alt fra mote til samfunnskritiske reortasjer,tradisjonell ”gallerikunst” og amatørkonkuranser ble vist nærmest side om side. Et hyggelig gjensyn med Francois Gillet i store formater fikk vi også.Likeså Georg Oddner ,en av de store svenske fotografer med en betydelig karriere som startet på 50-tallet .Robert Nettarp gjorde også inntrykk med sine bisarre motebilder. En klar trend var montering av bilder på glass og plexi i store formater.Skulle man komme med innvendinger til utstillingene må det være et altfor stort fokus på det svenske.

Av seminarer hadde arangøren valgt å dele opp disse i tre bolker: gratis-seminarer,betal-seminarer og såkalte workshops. Personlig liker jeg bedere at man kjøper et adganskort for hele dagen og går på det som man ønsker som de gjorde i Gøteborg. Betalseminarene kostet 250.- og workshops kr. 1500.- Da blir man litt mer reservert og tar færre sjanser. I tillegg kostet det 150.- å komme inn pr. dag.Tilbudet av seminarer var bredt og den tekniske gjennomføringen god på det jeg fikk med meg.

Alt i alt var dette en fin messe som gav mye input både kommersielt og spirituelt og det er vel det vi ønsker at det skal være.
Det var få nordmenn å se og fotografkollegaer var det tynt med. En Stockholmstur før jul er ikke dumt uansett så sett av en helg i november neste år.

skrevet av Erik Fuglseth, NRF
Erik Fuglseth - Messehallen
Messehallen
Erik Fuglseth

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu