Lars Gartå om Skateboard Photography og Playboard

Vi ønsker å åpne for Skateboard Photography som sjanger og ungdomskultur, og da redaktør og fotograf Lars Gartå inviterte til sine web-sider ba vi Monica Betten om hun ville lage et intervju med ham.
Jeg møtte en tålmodig Lars Gartå, fotograf og redaktør i Playboard på en koselig kafé i gamlebyen i Oslo en veldig varm sommerfredag.

Hvem er du?
- Jeg er Lars, har skata siden jeg var 14, er fra Kjelsås i Oslo. Ble inspirert via skateblader til ta skatebilder. Startet og fotografere da jeg var 17, brukte først kompaktkameraer.

- Gikk på folkehøyskole i Voss, på film og fotolinja, men holdt meg mest i mørkerommet. Lagde en film mens jeg gikk der som fremstilte skolen som en nazi-camp. Trivdes dårlig på skolen, men likte mørkerommet.

- Solgte første skatebilde for 50 kr til den lokale skatesjappa i Voss. Flyttet hjem til Oslo igjen, ble hekta og tok mer og mer bilder. Jeg kjøpte meg mer utstyr og fikk bildene mine i blader og siden det har interessen bare eskalert.

Hva er Playboard?
- Det er i dag Norges eneste magasin for skate, snow og surf. Bladet handler kun om brett i motsetning til andre sportsblader hvor det også er med sykling, fjellklatring og andre sportsgrener. Bladet har eksistert i ni år, og dokumenterer først og fremst det norske miljøet og utøvere. I motsetning til andre sportsmedier som gjerne trykker alt bare det er skarpt, så fokuserer vi i Playboard på bildeinnhold og kunstnerisk uttrykk. Du får en høyere stjerne hvis du har et eget uttrykk og varierer bildene dine med tanke på komposisjon, lyssetting etc.

Hva er din rolle i Playboard?
- Redaktør. Hovedansvaret står på meg, sørger for å få bladet ut, tekstinnhold og sørger for at folk holder deadline - også tar jeg mange av bildene i bladet. I sin tid var Playboard det første bladet som trykket mine bilder. Jeg har alltid hatt et kjempebra forhold til Playboard, pluss at det har gitt meg en liten ekstrainntekt og gode venner.

Hvorfor skatebilder?
- Det er kun fordi jeg skater selv. Jeg slutter kanskje å ta skatebilder når jeg slutter og skate.

Hvor henter du inspirasjon fra?
- Mye fra skateblader, mye høy kvalitet på bildene fra bladene. Sort/hvitt dokumentarfotografi som Henri-Cartier Bresson liker jeg veldig godt. Skatefoto handler også om og fange øyeblikket på lik måte som Bresson gjorde i sine fotografier.

Må man kunne skate for og være skatefotograf?
- Selvfølgelig ikke, men det er en klar fordel, fordi skatefotografi er triksbasert. fotografen må skjønne triksene, man må skjønne hva som er teknisk krevende for skateren. Vinkler og små reaksjoner som hvordan brettet flipper (dvs hvilken retning brettet ruller i lufta) som skatere skjønner med en gang, men som kanskje ikke andre gjør, kan totalt forandre komposisjonen. Så når skateren sier navnet på trickset han vil gjøre, bør fotografen klare å visualisere hele scenen og gjøre seg klar så skateren slipper å kaste seg ned trappa 112 ganger for et greit bilde.

Hva vil du si definerer et godt skatebilde?
- Et godt skatebilde skal ha referansepunkter som beskriver hvor skateren kommer fra i bildet, hvor han er på vei og hvor han vil ende opp. Skating er prestasjonspreget, så hvor mange trinn en trapp har, kan utgjøre hvor bra trikset er. Jo større hoppene er jo vanskeligere er triksene. Dette må komme frem i bildet, men holder jo ikke alene. Komposisjon og lyssetting som passer trikset og stedet gjør bildet bra. Men bildet blir unikt hvis du ikke føler du har sett lignende før, siden de aller fleste triks og steder allerede er dokumentert. Skaterne skater de samme stedene, men får du Frognerparken (som ofte blir brukt som sted) til og virke nytt og spennende så har du et sjeldent bilde. Om du gjør dette med linsevalg, lyssetting, filmvalg eller kreativ lukkertid; det er helt opp til deg.

Hva slags fotoutstyr bruker du?
- Har akkurat solgt mitt analoge Hasseldblad-oppsettet og gått over til Nikon D200; Hasselbladet ble for tungt så nå er det D200 med Nikon 10,5 mm fisheye, Sigma 18-50mm/2,8, Nikon 85mm/1,8 og Nikon 135mm/2,8, 3 sunpack 622 super blitser med pocketwizards og quantum batteripakker. De er veldig enkle, billige, men sterke blitser. Fisheye og tele virker best i sollys eller farge, da jeg gjerne bruker flere blitser. Med fisheye får du som regel skateren mot himmelen eller annen ensfarget bakgrunn, samtidig som stedene virker høyere og det gjør at triksene virker større enn de er. Med tele blir komposisjonen kompakt, alt blir konsentrert rundt der det skjer og man fjerner flere elementer i bakgrunnen. Hvis det er overskyet skyter jeg gjerne sort/hvitt, da kan man bruke normal linse, la skateren være et lite element i et større miljø, da lyset ikke krever blits.

Hva tenker du på når du tar bilder?
- Tenker på hvilket triks skateren gjør, prøver og få ansiktet mot meg og ikke ryggen eller rumpa, vurderer hvilken linse jeg skal bruke og når det er valgt setter jeg opp to eller tre blitser til riktig lys, tar prøvebilder og hvis de er bra er det bare og kjøre på. Setter opp alt utstyret før de begynner og skate. Alle skatere prøver på så vanskelige triks som mulig, og lander som regel bare en gang, så det er viktig og ikke fucke opp.

Hvordan har du kommet deg dit du er i dag?
- Har jobba lenge og er trofast mot mine kunder, behandler skaterne bra og viser de bildene så snart de er klare, prøver og få bildene raskt ut i blader så de kan se resultatene. Jeg er tålmodig, det går med mye venting og reising, det går fort flere dager uten at man får et bilde. Men alt kommer igjen fra at jeg selv skater. Hvis ingen vil fotografere noen spesielle tricks blir jeg mer enn gjerne med å skate selv. Jeg gjør ikke dette for å bli rik, men synes selv at jeg har nådd et nivå hvor jeg må ta meg greit betalt.

Vet du når det første skatebilde ble publisert i Norge?
- Nei, men skateboard var forbudt mellom 1979 og 89 I Norge. Norge er det eneste landet i verden hvor det var total forbud mot omsetting av skateboard, så det betyr vel at det var skating på 70 tallet, men jeg trur ikke det var noen fotografer som la så stor vekt på å få unike bilder. Trur det skjedde rundt 1990, men det kan hende jeg tar feil, var før min tid, håper jeg ikke tråkker på noen legenders tær. Jan Inge Janbu er pioneren i Norge, etter min mening.

Topp tre skatefilmer?
-Videodays
-Lost and found
-Got talent


Har du noen tips til de som vil bli skatefotografer?
- Ja, ta masse bilder, start med og skaffe deg et enkelt speilrefleks og ta så mange bilder du orker, hvis du synes det er gøy kan du vurdere mer utstyr. Eksprementer med lys, vinkler og komposisjon. Lek deg i photoshop uten at det blir for tacky. Og å ha god tålmodighet, det tar mange år å bli god.

Legger du vekt på komposisjon I bildet før eller etter trikset blir satt?
- I de aller fleste bilder vet jeg hvor skateren kommer til og være i det mest fotogene øyeblikket, for det er avtalt det med skateren på forhånd. Jeg kan gjerne bruke stativ med telelinse, da jeg alltid vet hvor skateren vil være.

Har du noen land du foretrekker og ta bilder i?
- Jeg har tatt bilder fra en del land, men å få publisert bilder fra Norge i utenlandske blader er alltid gøy. Men ellers var Shanghai spesielt, der var det dødsmange steder ingen hadde skata før, kineserne stilte seg i ring og klappet og lo og ville prøve brettene og falt på rumpa. Fjern stemning der ass, men veldig hyggelig og veldig billig. Eneste nedturen var kokt frosk, ganske kjedelige greier ...

www.playboard.no
www.larsgarta.com

Monica Betten - Lars Gartå
Lars Gartå
Monica Betten
 - Playboard
Playboard
Lars Gatrå - Stefan Jacobsen
Stefan Jacobsen
Lars Gatrå
Lars Gatrå - Gabriel Enelke
Gabriel Enelke
Lars Gatrå

Relaterte artikler Relaterte artikler:
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu