Fotoprosjektet ABSOLUT LOMO: Du kan være med

ABSOLUT VODKA er verdenskjent for bruk av kunst i markedsføringen. Nå inviteres for første gang folk flest til å bidra. Kampanjen heter ABSOLUT LOMO og hyller Lomografer fra hele verden.
Publikum kan delta i prosjektet ved å sende inn sine ABSOLUT-inspirerte bilder på AbsolutLomo.com. Briefen er enkel: Deltakerne skal finne inspirasjon i merkevaren ABSOLUT VODKA, slik flere hundre kunstnere har gjort før dem.

Lomografi er en fotofilosofi som utviklet seg verden over etter at russiske kameraer av merket Lomo kom på det internasjonale markedet på begynnelsen av 1990-tallet. I tillegg til enkelheten og de uvanlige funksjonene som kjennetegner disse kameraene, har mange mennesker blitt betatt av filosofien bak fenomenet Lomografering: Det å dokumentere verden rundt seg, bilde for bilde. Her handler det ikke nødvendigvis om teknisk gode bilder, men om å være kreativ, kommunisere og fange øyeblikket. Her trenger man ikke alltid tenke, bildet kan like gjerne knipses fra hoften!

– Lomografi handler om kreativitet og kommunikasjon. Det er en filosofi som inspirerer den kreative delen av oss og som er helt i tråd med hvordan ABSOLUT VODKA ser på verden, sier Eva Kempe-Forsberg, markedsdirektør i V&S Absolut Spirits.

Galleri for alle
Nå åpner AbsolutLomo.com med bilder som er inspirert av ABSOLUT. Her finnes et fotogalleri som samtidig eksisterer fysisk i et lokale i Stockholm. Deltakelsen er åpent for alle over 21 år som vil gi sin tolkning av ABSOLUT, slik hundrevis av kunstnere har gjort før dem. Bidragene kan være både enkeltbilder og bildeserier av slik på oppfatter ABSOLUT.

Et utvalg av de beste bildene som er tatt i Lomografiens ånd, med alle typer kameraer, havner på veggen i Stockholm. Hver halvtime oppdateres et bilde av veggen på nettet, og alle som besøker nettestedet kan zoome seg inn på bilder og gi dem karakterer og kommentarer. Karaktergivingen av bildene vil resultere i en en rekke topplister. I desember, januar og februar kan du fortløpende følge rangeringene. Bidrag kan mottas helt frem til 28. februar 2007.

Håper på sterk norsk deltagelse
ABSOLUT LOMO markerer også første gang publikum har blitt invitert til å bidra i en et ABSOLUT-prosjekt. Også norske deltakere kan finne inspirasjon i ABSOLUT og dele dem med hele verden.

– Dette er en revolusjonerende måte å stille ut bilder på, og en spennende mulighet for alle til å bli en del av ABSOLUT-historien. Jeg håper vi får se mange spennende norske bilder, sier den norske ambassadøren for Lomography.com, sivilarkitekt Henrik Nömm.

Lomo-fotografier i annonser
I desember starter også en internasjonal ABSOLUT LOMO-annonsekampanje. Seks kunstnere er plukket ut til å tolke ABSOLUT i kampanjen. Disse kunstnerne har fått en brief som er litt utenom det normale for ABSOLUT-kunstnere. Foruten å tolke merkevaren, har de blitt bedt om å dokumentere sin tolkning ved hjelp av Lomo-kamera og de ti gylne regler for Lomografering. De seks kunstnerne er Olli Loninen, tattookunstner fra Tyskland, Paulina Magos, illustratør fra Mexico, Dalek (James Marshall), kunstner fra USA, Sascha Lilic, stylist og magasinredaktør fra Storbritannia, Huang Yan, kunstner og fotograf fra Kina og Stella Mouratidi, arkitekt fra Hellas.

Delta på www.absolutLomo.com
Absolut - FYLLES OPP:
FYLLES OPP:
Absolut
Et utvalg av de innsendte bilden henges opp på en vegg i Stockholm samt vises på AbsolutLomo.com
Morina - Perito moreno glacier
Perito moreno glacier
Morina
Dette bildet fra Argentina er blant de mest populære på AbsolutLomo.com

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu