Hvorfor skal du kjøpe et Digitalt bakstykke ?

Skal du bruke kr 200.000 på Leaf, PhaseOne, eller Imacon? Foto.no og Digitalkameratene vil tirsdag den 30. samle alle bakstykkende for sammenligning. Dette skjer med hjelp av fotograf Terje Marthinusen/DPF og reprotekniker/photoshopguru Vidar Gulliksen/DIGITALHINDERLØYPE. Ståle Bjerke/TIKKTAKK som er spesialist på fargestyring deltar også. Vi vil sammenligne bakstykkende mot den beste tilgjengelige Canon, Nikon og Epson modell som er på markedet.
Omtale av testen vil bli publisert i midten av desember.Testen vil foregå i Hausmannsgt 6. hos Kolonihaven Studio AS. Vi du være publikum ?
<h4> Av CF-Wesenberg, fotograf </h4>

- Hvilken bli skal jeg kjøpe? Det er denne følelsen og frustrasjonen som ofte råder blant mange profesjonelle fotografer, når de skal svi av rundt 200.000 kroner på et digitalbakstykke.

- Jeg er en av disse.

- I sommer var jeg på nippet sommer til å kjøpe en modell, men så ryktes det om at noe bedre var på vei til høsten. Jeg har ventet og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal velge. Men jeg vet at jeg skal ha.

Jeg har prøvd alle bakstykkende på forkjellige jobber dette året. Nå sist på en jobb med Miljøvernministeren. som du ser av bildene på venstre side her så kan du få en ide om hva vi vil lete etter. </B>

I 1992 introduserte Leaf verdens første digitale bakstykke, Leaf DCB. I 1992 introduserte Leaf verdens første digitale bakstykke, Leaf DCB. I 1996 besøkte Terje Marthinusen meg og fortalte at han hadde kastet alt filmbasert utstyr på bakkrommet og anskaffet seg modell nr.2 Leaf DCB i en Sinarutgave.

PhaseOne var først ute med skannerbakstykke til 4”x5”. Jeg har den liggende fremdeles. Vi skriver 1998 og det var ingen ting som var bedre å få tak den gangen for å få store deilige filer å jobbe med. Så kom Phase One med baksstykkene sine. Alle bar seg over av begeistring, men det ble jo litt kabler og forholde seg til og softwaren jobbet ikke raskt nok. Om det var pga. manglende prosskorkraft til MACen...det hører historien til.

Nå er vi kommet så langt i utviklingen av digitale kamerassystemer, at vi kan begynne å bruke de gamle begrepene som; ”småbildekamera, mellomformat og storformat. Hvor mange megapiksler de forskjellige kameraene har, bør ikke være viktig.
- Hvordan du kan jobber med verktøyet er det viktigste mener jeg.

Bakstykkende ligner nå på de gamle mellomformatkameraene av utseende, men de har en kvalitet som er lik storformat 4”x5”. Nå er det valgfritt om du vil koble en ledning til kameraet. Da mener jeg at vi endelig har nådd den milepælen som skal til, slik at fotomiljøet igjen kan begynne å snakke og fotografi og ikke være så – unnskyld; FORBANNET OPPTATT AV TEKNIKKEN.

En profesjonell fotograf hadde i gamle dager ofte en småbilde og mellomformat utrusting.
Jeg er en av de som kun har støttet meg til småbildeuterusringen de siste årene. Har jeg hatt behov for større filer har jeg benyttet meg av film, eller leid et bakstykke.

Godt Nok...fy for et skjellsord Godt Nok har jeg sagt og tilpasset jobbene mine etter teknikken. Argumentert med uvitende kunder om at dette er ”Godt Nok”. Jeg har vært en gullsfisk i en bolle, helt uvitende om at ”fargerommet” utenfor er større, bedre, mykere og mer fleksibelt.

Jeg har slåss med reproanstaltene fordi de ikke har lært seg fargestyring. På mine DIGITALEHINDERLØYPER hvor reprotekniker Vidar Gulliksen er med som den Guruen han er; har vi testet oss frem til å kunne forsvare at et småbildekamera er like godt som et ”digitalt storformats kamera”. Vi har gjort dette i alle år med et hemmelig ønske om at noe revolusjonerende ville skje. DET HAR SKJEDD, og der har skjedd i år.

Nå kan du kjøpe et digitalt bakstykke og fotografere med kvaliteten til storformat med et mellomformat kamera. I dag kan du gjøre dette uten kabler og du kan få baksstykker som passer alle kameratype. Det betyr at du ikke trenger å selge din gamle utrustning.

- PhaseOne var først ute og har i alle år vært en markedsleder. Det følger med en software som letter arbeidsflyten for fotografen og som støtter Canons RAW-format.

- Så kom Imacon med muligheter for å lage bildefiler på over 500 mb rene piksler ved å eksponere 16 ganger. Eller 4 ganger og få en fil på 128 mb rene piksler.

- Sist ute er Leaf med sin teknologi og mulighet for å åpne råfilene direkte i Photoshop via Photoshops filebrowser.


<h2> SLIK GJØR VI TESTEN </h2>
Fotograf Terje Marthinusen/DPF, Ståle Bjerke/TIKKTAKK og reprotekniker Vidar Gulliksen/DIGITALHINDERLØYPE med assistanse av undertegnede vil foreta denne sammenligningen. Vi ønsker å vise forskjellen som småbildekameraene leverer kontra storformats bakstykkende.

Hasselblad H1 er et kamerasystem som er laget spesielt for alle digitale baksstykker. Optikken er unik og dette gjør at vi velger dette kameraet til testen.

Vi vil reprodusere et maleri, vi vil sette opp et stilleben og fotografere et ansikt.

Vi vil benytte oss av farge kalibrert lysutstyr. En type aggregat pr opptak.

Vi vil ta utsnitt av sentrale områder og gjøre filene nedlastbare for deg, slik at du selv kan bedømme kvaliteten.

Jeg tror ikke at vi vil kunne si at det ene bakstykket er bedre enn det andre, men vi vil påpeke forskjellene slik at det kan bli lettere for deg og velge, ut fra hvordan du jobber som fotograf og hvilke behov du har.

Vi vil be den enkelte leverandør ramse opp 9 gode argumenter for å velge sitt system.

Etter hva jeg erfarer så er dette første gangen at 3 konkurrenter møtes på denne måten.
Vi gleder oss.


<h1>Vil du bli med på testen ? </h1>
Digitalkameratene og foto.no hatt stor pågang fra fotografer som ønsker å se resultatet av "BAKSTYKKETESTEN", før den blir publisert på foto.no. Fra kl 1400 er derfor alle velkomne til vårt testlokale i Hausmannsgt 6 – Kolonihaven Studio.

Profildata stiller med en Epson printer, slik at du kan få med deg noen av testresultatene. Du vil også få muligheten til å være bland de første som kan se like norske testbilder fra Leaf, PhaseOne, Sinar og Imacon på en

HARDWAREKALIBRERT skjerm. Den samme skjermen som alle bildene er laget på, noe som er et stort poeng for å kunne gjøre en rettferdig sammenligning.


http://foto.no/cgi-bin/nyheter/visnyhet.cgi?id=2745
Lasse Mørkhagen/Kolonihaven Studio AS - Digitale bilder er miljøvennlige...
Digitale bilder er miljøvennlige...
Lasse Mørkhagen/Kolonihaven Studio AS
Lasse Mørkhagen/Kolonihaven Studio AS - Digitale bilder er miljøvennlige...
Digitale bilder er miljøvennlige...
Lasse Mørkhagen/Kolonihaven Studio AS

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu