Preferences er LightRooms kontrollpanel og her setter vi innstillinger og diverse funksjoner i LightRoom. Preferences er oppdelt i 6 ulike seksjoner, og noen av seksjonene har koblinger til andre paneler som har med oppsett å gjøre. La oss se på de ulike seksjonene i Preferences og hva de inneholder.

General


Dette er den første seksjonen i Preferences, og som overskriften sier så inneholder denne generelle innstillinger. De to første avkrysningsboksene er selvforklarende så de hopper vi over her. Default Catalog: Her setter vi hvilken katalog vi ønsker å benytte når vi starter opp LightRoom. Jeg har her satt valget til å åpne sist brukte katalog, men som vi ser i figur 2-1 så kan vi også velge å få opp en dialogboks hvor vi selv kan velge katalog. Legg merke til at alle kataloger jeg tidligere har åpnet med LightRoom også vises i en liste i kombo- boksen. Dermed kan vi enkelt og greit klikke på et av disse valgene og LightRoom åpnes med den valgte katalogen. Et lite tips: Selv om vi har valgt at LightRoom skal åpnes med sist brukte katalog kan vi få opp dialogboksen med valg hvis vi holder inne ”OPTION / ALT” når vi starter LightRoom.
Figur 2-1
Figur 2-1

Completion Sounds: Her kan vi velge om datamaskinen skal spille av en lyd ved komplett importering og eksportering av bilder. Prompts: Ved å klikke på knappen Reset all warning dialogs så vil alle varseldialogbokser vi tidligere har krysset av for at de ikke skal vises flere ganger nullstilles og igjen vises når vi utfører diverse handlinger i LightRoom. Vi kan selvsagt på nytt da velge at de ikke skal vises flere ganger ved å krysse av for Don’t show again Catalog Settings: I figur 2-2 ser vi valget for Catalog Settings. Dialogboksen for Catalog Settings kan vi også få opp ved å klikke på menyvalget; ’LightRoom’ > ’Catalog Settings…’
Figur 2-2
Figur 2-2

Vi skal se litt nærmere på innstillingene vi har i Catalog Settings. Catalog Settings Den første av 3 seksjoner i Catalog Settings; General, viser informasjon om katalogen som plassering, navn, opprettelsesdato, når tid siste backup ble foretatt, om katalogen har vært optimalisert og størrelse på katalogen. Ved å klikke på knappen Show så vil Finder / Explorer åpnes og vise plasseringen til katalogen. I tillegg kan vi velge om LightRoom skal kjøre Backup av katalogen ved hver oppstart, daglig oppstart, ukentlig eller månedlig oppstart. Vi kan også velge at LightRoom aldri skal kjøre automatisk Backup. I figur 2-3 ser vi at jeg her har satt at LightRoom skal kjøre Backup av katalogen ved oppstart en gang per uke. Det siste valget under General er Optimize. Denne knappen kan være grei å klikke på hvis vi merker at LightRoom begynner å jobbe tungt og at ting tar lenger tid enn normalt. Vi mister ingen justeringer, Presets eller andre oppsett vi har gjort i LightRoom ved å kjøre en Optimize.
Figur 2-3
Figur 2-3

Den andre seksjonen; File Handling inneholder i den første delen, valg for størrelse og kvalitet for forhåndsvisningsbildene. Det er også et valg for hvorvidt vi ønsker å slette 1:1 Previews. Disse genereres etter behov og er ofte en årsak til at forhåndsvisningsfilen til katalogen blir stor. I figur 2-4 har jeg satt at 1:1 Previews skal slettes etter en uke.
Figur 2-4
Figur 2-4

Den andre delen av denne seksjonen; Import Sequence Numbers er delt inn i to deler. Den første delen er Import Number. Hvis vi benytter Import Number i filnavn under importering fra kamera eller kortleser, så vil dette tallet øke med 1 for hver imortering. På denne måten kan vi ha oversikt over hvor mange importeringer vi har hatt totalt og alle bildefiler fra en importering får samme nummer. Den andre delen; Photos Imported er en sekvensiell tallrekke og denne vil også øke med 1 tall, men da for hvert bilde som importeres hvis den benyttes i filnavn under importering. For å få bedre forståelse for disse to valgene, så kan vi se litt på figur 2-5.
Figur 2-5
Figur 2-5

For illustrasjonens del har jeg manuelt satt Import Number til 46 og Photos Imported til 368. Det betyr at jeg ”liksom” har foretatt 45 importeringer tidligere og da totalt importert 367 bildefiler. La oss se hva som skjer når vi nå skal velge å importere fra et minnekort. I figur 2-6 ser vi dialogboksen for filnavn ved importering, og jeg har valgt Custom Text (raketter) samt en vanlig Sequence Number. Dette nummeret vil øke fra 1 og oppover for hvert bilde, og vil igjen starte på 1 ved neste importering.
Figur 2-6
Figur 2-6

I figur 2-7 har jeg lagt til Import Number og vi ser at den har fått nummer 46, akkurat samme tall som vi hadde lagt til i Catalog Settings. Ved neste importering vil dette tallet øke til 47 hvis vi benytter det ved importeringen.
Figur 2-7
Figur 2-7

Her ser vi at jeg i figur 2-8 har lagt til Image Number og som forventet så har den fått nummeret 368.
Figur 2-8
Figur 2-8

Vi er nå klar for importering av 10 bilder fra nyttårsaften som vi ser i figur 2-9. Vi skal etter importeringen se hvordan det ser ut i Catalog Settings.
Figur 2-9
Figur 2-9

Her ser vi i figur 2-10 at vi er tilbake i dialogboksen for Catalog Settings og vi ser at tallene i feltene har nå endret seg. Neste importering vil bli nummer 47 og neste bildenummer vil bli 378. Dette forutsetter at vi legger disse feltene inn i filnavnet ved importering. Gjør vi ikke det, så vil Image Sequence Numbers heller ikke endre seg i Catalog Settings.
Figur 2-10
Figur 2-10

Den tredje og siste seksjonen omhandler Metadata. Her kan vi velge at LightRoom alltid skal foreslå nylig brukte verdier i f.eks. nøkkelord, IPTC osv. IPTC blir automatisk skrevet til JPEG, TIFF og PSD- filer. Ved å krysse av for Include Develop settings in metadata […] så vil LightRoom også skrive inn justeringer som er gjort i Develop- modulen (eller Quick Develop i Library) i metadata for disse filene.
LightRoom benytter en database for å holde informasjon som f.eks. justeringer som er gjort med en gitt råfil. Ved å krysse av for Automatically write changes into XMP så vil LightRoom skrive disse dataene ut til enten en XMP- fil som ligger sammen med originalen, eller hvis man benytter DNG så vil disse dataene skrives direkte til DNG- filen. Vi skal komme nærmere inn på dette også når vi kommer til seksjonen som heter: View Options.
Nå er det sikkert noen som reagerer på at jeg skriver at justeringer man gjør blir skrevet direkte til DNG- filen. Det er utallige diskusjoner om dette med å skrive metadata inn i en råfil. Hadde filen vært en proprietær råfil, altså ikke DNG, så ville jeg aldri skrevet metadata inn i selve filen. Men, når det gjelder DNG så er det litt annerledes. DNG er egentlig bare en beholder for råfiler og metadata og ved å skrive inn metadata inn i en DNG- fil så vil råfildataene fortsatt ligge der urørt. Det er dermed ikke forbundet med noen som helst risiko å skrive inn metadata til en DNG- fil. Derfor er også denne muligheten gjort tilgjengelig i f.eks. Bridge. Har man proprietære råfiler og benytter ACR til råfilkonverteringen så vil mappen inneholde like mange XMP- filer som råfiler. Benytter man derimot DNG så vil mappen kun inneholde disse DNG- filene og XMP- filene er skrevet direkte inn i DNG- filene… helt risikofritt. Vel, siste seksjon av Metadata under Catalog Settings er hvorvidt man ønsker å skrive inn dato og tidsendringer inn i proprietære råfiler. Som vi ser i figur 2-11, så må vi krysse av for hvis vi ønsker å endre f.eks. dato i en råfil. Grunnene kan være mange, en er hvis man reiser til andre verdensdeler og glemmer å sette riktig dato og / eller tid for den aktuelle tidssonen i kameraet.
Figur 2-11
Figur 2-11

La oss gå tilbake til Preferences:

Presets


Her er forhåndsinstillingene i LightRoom. Hvis vi krysser av for det første valget; Apply auto tone adjustments, så vil alle råfilene få en automatisk innstilling for eksponering, sortpunkt, lysstyrke og kontrast som LightRoom regner ut vil være den beste kombinasjonen. Dette finner vi også igjen i ACR. Dette vil selvsagt kun gjelde de råfilene hvor vi selv ikke har gjort endringer. Selv foretrekker jeg å ikke krysse av for dette valget siden jeg ønsker å gjøre mine egne justeringer med utgangspunkt i en ”ren” råfil. Andre ønsker å la LightRoom foreta en automatisk justering av råfilene og benytter dette som utgangspunkt, noen lar til og med råfilene være slik de er justert av LightRoom og det fungerer helt sikkert greit for de det gjelder. Smak og behag, men hvis jeg kan få komme med en anbefaling så vil jeg gjerne foreslå å prøve å ikke ha dette valget avkrysset og prøve seg frem selv. Det er utrolig lærerikt og etter en del praktisering av råfiljustering vil de aller fleste beherske dette på en mye mer tilfredsstillende måte. Det neste valget; Apply auto grayscale mix when converting to grayscale gjør at LightRoom justerer gråtonemiksen i henhold til hvitbalanse Temp og Tint ved konvertering til gråtoner. Dette er et meget godt utgangspunkt ved konvertering til gråtoner og jeg anbefaler derfor å la valget være avkrysset. De neste to valgene; går ut på å sette standardinnstillinger for råfiljusteringer i henhold til spesifikke kameraer, og vi kan velge å krysse av for både kameraets serienummer og til kameraets ISO setting. Etter at man har krysset av for disse valgene setter man de nye standardinnstillingene ved å klikke på menyvalget; ’Develop’ > ’Set Default Settings…’. Merk at man må være i Develop- modulen for å få tilgang til dette menyvalget. Reset all default Develop settings setter alle Develop- innstillinger tilbake til slik de var når vi startet LightRoom første gang.
Som vi ser i figur 2-12 så har vi et avkrysningsvalg; Store Presets with catalog. Denne er nyttig hvis vi velger å eksporere bildefiler som en egen katalog. Hvis vi krysser av for denne, så vil alle forhåndsinnstillingene vi har laget bli lagret sammen med bildefilene i den eksporterte katalogen.
Figur 2-12
Figur 2-12

Til slutt under Presets så har vi muligheten til å nullstille diverse Presets og Templates. Jeg vil anbefale å vise forsiktighet med disse knappene siden en nullstilling ikke kan gjøres om. Merk allikevel at disse nullstillingene kun gjelder de fabrikkleverte Presets vi eventuelt har endret selv. Hvis vi har laget f.eks. egne ”Keyword Sets” så vil ikke disse bli anrørt av nullstillingen. Har vi derimot endret noen av de ferdige ”Keyword Sets” så vil disse bli nullstilt til slik de var første gang vi tok LightRoom i bruk.

Import


Her kan vi krysse av for at dialogboksen for importering automatisk skal vises når vi kobler til et kamera eller en kortleser med minnekort.
Videre kan vi krysse av for at LightRoom skal ignorere mapper som f.eks. diverse ulike kameraer har laget på minnekortet. Dermed vil ikke LightRoom ta med disse mappenavnene ved importering av bildefiler, men vil behandle alle bildefiler på kortet under en mappe ved importering.
Med det tredje valget, Treat JPEG files next to raw files as separate photos avkrysset så vil LightRoom også importere JPEG- filene som ligger på minnekortet hvis vi har satt kameraet til Råfiler + JPEG. Hvis dette valget ikke er avkrysset så vil LightRoom behandle disse JPEG- filene som såkalte ”Sidecar”- filer og dermed blir de ikke importert inn i katalogen.
Som vi ser i figur 2-13, så har vi en egen inndeling for oppretting av DNG- filer ved importering. Import DNG Creation går ut på å sette parametre for dette. Vi kan velge om vi vil ha store eller små bokstaver i filendelsen, sette hvor stor forhåndsvisning vi ønsker liggende i DNG- filen. Her må jeg påpeke at denne JPEG Preview ikke har noe med Preview i LightRoom å gjøre. Dette er en Preview som bygges inn i DNG- filen og som deretter kan nyttegjøres av andre programmer. Setter vi denne til Full Size så vil DNG- filen øke en god del i filstørrelse. Hvis vi kun behøver å se DNG- filene i LightRoom så kan vi like godt sette JPEG Preview til None siden LightRoom selv generer forhåndsvisninger av DNG- filene. Dette gjelder for øvrig også visning av DNG- filene i Bridge.
Figur 2-13
Figur 2-13

Neste valg; Image Conversion Method: Her vil jeg anmode om å vise forsiktighet. I de aller fleste tilfellene ønsker vi å bruke valget Preserve Raw Image. Det andre valget; Convert to Linear Image er kun nødvendig hvis vi skal benytte DNG- filen i et program som ikke kan lese annet enn en lineær DNG- fil. Har man gjort en konvertering til en lineær fil så vil man ikke kunne konvertere denne tilbake til sin originale stand. Man vil heller ikke være i stand til å trekke ut råfilen fra DNG- filen.
De to siste valgene; Compressed og Embed Original Raw File er valg man selv må ta. Det er ingen risiko ved å velge Compressed. Det foreligger ingen form for tap av data ved å velge dette, og filstørrelsen blir betraktelig mindre. Om vi skal bygge inn den originale råfilen eller ikke er også et valg vi selv må ta. Selv har jeg funnet ut at økningen i filstørrelsen ikke er så voldsom selv om råfilen bygges inn så derfor har jeg også krysset av for dette. Fordelen er at man i fremtiden kan trekke ut råfilen om nødvendig.

External Editing


Dette valget går ut på å sette hvilket program vi ønsker å benytte for ekstern redigering av bildefilene. I figur 2-14 har jeg satt Photoshop som redigeringsprogram for begge valgene. Dette har jeg gjort av ren makelighet. Som førstevalg har jeg satt ProPhoto RGB, 16 bits og som andrevalg har jeg satt sRGB og 8 bits. Dermed kan jeg velge førstevalget når jeg skal redigere bilder som eventuelt skal skrives ut og andrevalget når jeg skal redigere bilder for web. Selvsagt kunne jeg benytte førstevalget også til web- bilder, men da måtte jeg manuelt i Photoshop konvertert til et annet fargerom satt bildefilen til 8 bits osv. før jeg lagret den.
Figur 2-14
Figur 2-14

Når vi skal benytte et eksternt program for å redigere bildefiler så vil LightRoom automatisk legge til ordet Edit til slutt i filnavnet. Hvis vi vil endre dette har vi alle muligheter til å skreddersy dette til våre egne behov. I figur 2-15 har jeg valgt Edit i nedtrekksfeltet for Template.
Figur 2-15
Figur 2-15

Deretter har jeg i ”Filename Template Editor” lagt til et sekvensnummer etter ordet ”Edit” slik at hvis jeg har flere redigert utgaver av en bildefil så vil jeg få disse også nummerert. LightRoom gjør også dette på en måte, men starter med ordet ”Edit” og deretter ”Edit-2”. Ved å lage et eget oppsett som i figur 2-16 får vi det akkurat slik vi vil ha det.
Figur 2-16
Figur 2-16


File Handling


Ved å krysse av for de to øverste valgene; Treat ”.” As a keyword separator” og Treat ”/” as a keyword separator så kan dette i noen tilfeller gjøre at LightRoom skjønner nøkkelord- hierarkiet som er lagt inn fra andre programmer bedre.
Noen ganger kan såkalte ”ulovlige” tegn i en fil eller mappenavn gjøre at vi opplever ulike problemer alt fra dialogbokser med advarsler, og til programmer som låser seg, avsluttes uventet osv. Under inndelingen for File Name Generation kan vi sette at LightRoom skal behandle en rekke tegn som ”ulovlige” og dermed også bytte de ut med bindestrek, underscore eller et lovlig tegn som ligner på det som ikke er lovlig i fil eller mappenavnet.
Et annet nyttig valg er at hvis LightRoom finner et filnavn som er satt sammen av flere ord med mellomrom, så kan vi velge at disse skal byttes ut med enten bindestrek eller underscore. Dette er nyttig i de tilfeller man skal eksportere bilder til web og hvor man i utgangspunktet ikke har tenkt på dette og har med mellomrom i filnavnet.
Siste valget i denne seksjonen er hvor Cachen for Camera Raw skal være plassert og hvor stor denne skal være i filstørrelse. Vi ser i figur 2-17 at den her er satt til 1 GB. Med dagens stadig økende kapasitet på harddisker, så er 1 GB slett ikke så mye og Cachen er nok ikke riktig sted å spare på diskkapasiteten.
Figur 2-17
Figur 2-17


Interface


Denne seksjonen inneholder valg for selve brukergrensesnittet. Som vi ser i figur 2-18, så har vi hele 5 deler i denne seksjonen. En del av disse vil vi komme tilbake til når vi går gjennom de forskjellige modulene, men en kjapp gjennomgang kan vi allikevel ta her.
Panel End mark: Dette er små dekorative symboler vi kan ha i bunnen av panelene.
Panel Font Size: Størrelsen på skrift i panelene. Valget krever omstart av LightRoom.
Dim Level: I LightRoom har vi muligheten til å sette fokus på et bilde ved å trykke ”L” på tastaturet. Da blir en farge lagt over hele programvinduet unntatt over bildet / bildene som vises. Mengden farge (opasitet) bestemmes av prosentverdien som står i feltet, og fargen bestemmes av valget under; ”Screen Color”. Ved trykk nummer to på ”L”- tasten så går fargeoverlegget til 100 % opasitet og dermed er det kun bildet eller bildene som vil vises. Dette er en god måte å få fokus og konsentrasjonen over på bildet og ikke alt det vi normalt ser rundt en bildefil i et programvindu. I figur 2-18 har jeg trykket ”L” en gang, og vi ser at alt utenom bildet som var markert har fått lagt til effekten Lights Out på første nivå hvor det som ligger under fargeoverlegget så vidt er synlig. Legg merke til at det er fullt mulig å foreta justeringer selv om Lights Out er aktivert.
Figur 2-18
Figur 2-18

I figur 2-19 har jeg trykket ”L” en gang til, og dermed er det helt sort rundt selve bildet. For moro skyld har jeg også klart å finne ut hvor skyvekontrollen for Exposure befinner seg og vi ser at selv om vi ikke klarer å se verktøyene så er det altså fullt mulig å justere de. Jeg kan ikke finne noen god grunn for at vi skulle ønske å justere når vi ikke ser verktøyene, men vi kan altså gjøre det.
Figur 2-19
Figur 2-19

Fill Color: Her kan vi sette bakgrunnsfarge for bildene når de vises i Loupe View. Under Overlay Texture kan vi velge å legge til en Pinstripe- effekt, men personlig synes jeg denne er med på å forstyrre mer enn den er nyttig. Men, igjen, det er mitt syn og andre kan godt synes at effekten er både stilig og fin å bruke.Som vi ser i figur 2-20 så har jeg satt denne til None.
Figur 2-20
Figur 2-20

Den neste inndelingen går på hvorvidt vi ønsker å se vurderinger (Ratings), valg, såkalte ”Badges” og bildeinfo i Filmstrip. Vi kan også velge å se forhåndsvisning av en bildefil i Navigator når vi beveger markøren over den i Filmstrip (dette kommer vi tilbake til når vi skal se på Library- modulen).
De neste to valgene er veldig nyttige. Det første går på at når dette valget er krysset av så vil man når man klikker i en bildefil forstørre visningen inn på det punktet hvor man klikket. I mange andre programmer så forstørrer man inn til sentrum av en bildefil uansett hvor man klikker på den. Det andre valget går vel kanskje mer på estetikk enn nytte; Use typographic fractions er rett og slett at det benyttes visning av ekte brøk i metadata. I figur 2-21 ser vi forskjellen på denne funksjonen slått av (til venstre) og slått på (til høyre). Bedøm selv hva som ser penest ut.
Figur 2-21
Figur 2-21

Valget gjelder også visning av ekte brøk i Info Overlay og skjermtips som vi ser i figur 2-22.

Vi går videre og ser på modulene og hva de inneholder.