Denne delen inneholder mange gode nyheter, og de som har fått mest oppmerksomhet er uten tvil muligheten til å foreta ulike justeringer i deler av et bildeopptak uten at det genereres en TIFF eller PSD- fil. Apple kaller dette “Nondestructive Brushes” og kan sammenlignes med samme funksjonalitet i andre programmer som LightRoom og Adobe Camera Raw. Man kan endre størrelsen på penslene, og også hvor myke overgangene skal være samt styrke. Styrken kan nå også kontrolleres ved hjelp av pennen for de som benytter et digitalt tegnebrett fra f.eks. Wacom. Dette er det mange som har ventet på.

Som vi ser i illustrasjonen under så har vi en mengde valg for hvilke justeringer vi ønsker å benytte, og jeg har her valgt “Dodge”. Vi får opp en liten dialogboks hvor vi setter de ulike parametre for hvordan penselen skal benyttes. Ved å sette en passelig mykhet når det gjelder overgangene (Softness), unngår vi at det blir lett synlig hvor vi har justert og hvor vi ikke har justert. Ved å krysse av for “Detect Edges” vil Aperture ikke justere det området som ligger utenfor området vi jobber i hvis det er en viss forskjell i kontrasten mellom de to områdene.






Vi kan også velge å se hvor vi har penslet inn justeringene ved å velge ulike visninger av dette. Vi kan se dette som et lag med farge, penselstrøk, det behandlede området mot sort bakgrunn eller mot hvit bakgrunn. Legg også merke til i illustrasjonen under at vi kan velge om vi vil jobbe med skyggepartiene, mellomtoner eller høylyspartiene.






Et annet eksempel jeg har tatt med er “Skin Smoothing”. Dette er en justering man tidligere har måtte benytte eksternt redigeringsprogram til. Funksjonen i Aperture overbeviser i høy grad, og “Detect Edges” kommer her virkelig til sin rett. I illustrasjonen under har jeg benyttet denne justeringen i et område, og vi ser her at jeg har kommet inn på selve øyet med penselen. Hvis vi velger “Color Overlay” så ser vi at Aperture har gjort en meget god jobb med å finne ut hvor overgangen er og holdt seg innenfor det området som skulle jobbes med.













De andre to penslene vi har tilgjengelig for de justeringene vi gjør er utgjevning av overgangene (Smooth Edges) og et viskelær for å fjerne en justering vi har penslet inn.





Disse justeringene vi gjør med penslene er ikke destruktiv bildebehandling, og vi unngår også nye versjoner på mange MB siden justeringene egentlig kun er små tekstfiler som forteller Aperture hvordan en versjon skal vises på skjermen. Dermed unngår vi også at Library øker betydelig i størrelse når vi gjør endringer i bildeopptakene. Alternativet hadde, som allerede nevnt, vært å behandle opptakene i et bildebehandlingsprogram hvor vi gjør endringer i pikslene. Da ville vi også fått bildefiler som var store i filstørrelse liggende i Apertures Library, med påfølgende mangel på harddiskplass etter en tid.

Det er sikkert noen som tenker; “det hadde vært ønskelig å kunne pensle inn andre typer justeringer også , som Levels, Curves, Enhance, Highlights & Shadows, osv. Vel, det er mulig i Aperture 3. Ved å klikke på Flyout- menyen til de ulike blokkene får man muligheten til å pensle inn eller ut den justeringen man har gjort. Når man har penslet inn det man ønsker får man også muligheten til å legge justeringen til hele bildeopptaket. Vi ser at i illustrasjonen er dette valget fortsatt inaktivt siden det ikke er penslet inn noen justering ennå.



Aperture 3 leveres med en mengde ferdige justeringer (Presets), og vi kan også lagre våre egne Presets som vi i ettertid kan bruke på diverse bildeopptak. Vi kan inkludere autoeksponering, auto nivåjustering og auto kurvejustering i de Presets vi oppretter. Vi kan til og med inkludere endringer vi har gjort med penslene når vi lagrer Presets. Nå vil dette i de fleste tilfeller være ubrukelig siden bildeopptak er ulike og man pensler inn justeringer der man ønsker i ett bestemt opptak, men i tilfeller hvor vi ønsker en lik behandling som f.eks. å pensle inn “Burn” på bildeopptakets hjørner for å skape en vignette- effekt, så kan dette være nyttig å legge til i en Preset.

Vi kan også eksportere våre Presets ut av Aperture slik at vi kan importere de på andre maskiner. Nyttig hvis vi vil dele våre Presets med andre, eller hvis vi selv jobber på to eller flere maskiner til tider.

“Live Preview” er en av funksjonene som har vært etterlyst av mange brukere. Vi kan nå se hvordan et Preset vil endre et bildeopptak uten å legge det til opptaket. Ved å bevege markøren over de ulike Presets får vi en forhåndsvisning av hvordan resultatet blir med det aktuelle opptaket. I illustrasjonen under har jeg valgt -1 undereksponering og vi ser forhåndsvinsningen av dette.



Hvis vi velger flere Presets for ett bildeopptak, så vil disse bli lagt til de Presets som allerede er lagt til opptaket. Hvis vi ønsker å bytte ut et Preset med et annet, kan vi holde inne OPTION- tasten og vi ser i illustrasjonen under at forhåndsvisningen nå har fjernet forrige innstilling og vil dermed bli byttet ut med den man velger.



Histogrammet er designet på nytt i Aperture 3. Det er nå lettere å se hvor de ulike kanalene overlapper hverandre. Dette har Apple fått til ved noe så enkelt som å legge til høylys og skygge til visningen av de ulike kanalene i histogrammet.



Det er nå lettere å se hvilke justeringer som er tilgjengelig i “Adjustments Inspector” ved å klikke på nedtrekksfeltet øverst. De justeringsblokkene som er tilgjengelig er merket med et lite punkt foran navnet. For å legge til nye blokker er det bare å klikke på navnet til det man ønsker å legge til. Dette vil da også få et punkt foran navnet. Denne listen kan vi også få frem ved å klikke på menyvalget: ‘Photos’ > ‘Add Adjustment’.



En annen nyttig funksjon er at man kan klikke på et av navnene og dermed blir dette markert i “Adjustments Inspector”. I illustrasjonen over er jeg i ferd med å klikke på “Exposure”, og vi ser i illustrasjonen under at blokken er markert med en lysere gråtone. Meget nyttig funksjon hvis vi har så mange justeringsblokker at man må benytte rullefeltet for å komme ned til en gitt blokk. Når vi klikker på navnet i listen vil Aperture ikke bare markere blokken, men også sette fokus på den hvis den er utenfor det synlige området.



Vi kan nå legge til flere justeringsblokker (Bricks) av samme type ved å velge dette fra Flyout- menyen til den enkelte justeringsblokken. Dette kan være nyttig hvis man må foreta to ulike justeringer med samme verktøy for å få frem ønsket resultat til ulike deler av et bildeopptak.



Aperture 3 har fått justeringsmuligheter for kromatisk abberasjon, og denne kan også pensles inn eller ut hvis man ønsker.

Som allerede nevnt så har Aperture 3 nå kurveverktøy. Dette var en kjærkommen nyhet for mange brukere, som har etterlyst dette verktøyet siden versjon 1 av Aperture, og kurveverktøyet kan man justere i to ulike modus; Lineær eller Gamma- modus. Kurveverktøyet har også støtte for “Extended Range”.

Et annet spennnende verktøy i Aperture 3 er “Polarize”. Dette verktøyet legger til en effekt i bildeopptaket som simulerer effekten man får ved bruk av polarisasjonsfilter. I illustrasjonen under har jeg penslet inn dette “filteret” i høyre del av illustrasjonen, og vi ser en klar forskjell i vannet hvor effekten er penslet inn mot der filteret ikke er penslet inn.





Det neste valget i listen; “Intensify Contrast” kan benyttes hvis vi ønsker å gjøre mørke partier mørkere og lyse partier lysere. Legg merke til at på samme måte som med “Polarize” , “Dodge” og “Burn”, så vises metoden som benyttes i parentes bak navnet på effekten, i dette tilfellet Blend mode “Overlay”.



Med penselen “Tint” kan man endre fargevalør i deler av et bildeopptak. Nyttig hvis man har et opptak som er vanskelig når det gjelder f.eks. hvitbalansen og man ønsker å justere ytterligere endringer i enkelte av fargene.



Vi kan nå også pensle inn Gaussian Blur i deler av et bildeopptak. Effekten kan være nyttig i de tilfeller hvor man ønsker å gjøre en bakgrunn uskarp for å få frem hovedmotivet bedre. Jeg vil tro at man må jobbe en del med dette verktøyet hvis man ønsker at resultatet skal virke troverdig. Her er nok det beste å velge riktig type objektiv og blenderåpning under selve fotograferingen. Man skal allikevel ikke se bort fra at man kan få til gode resultater med dette verktøyet. Det blir vel som med så mye annet, godt håndtverk må til for at resultatet skal bli bra.

“Halo”- reduksjon er også et nytt verktøy i Aperture 3, og er ment å fjerne blå og lilla haloer man får med enkelte objektiver under gitte forhold. Man pensler over området hvor man vil fjerne denne, og verktøyet kan være nyttig i de tilfeller hvor kromatisk abberasjon ikke klarer å fjerne disse alene.

Hvis man benytter Adjustment HUD i stedet for Adjustment Inspector, kan man få denne til å forsvinne under justeringen ved å holde inne SHIFT- tasten mens man justerer. På denne måten fjerner man et forstyrrende element under justeringen, og når man slipper SHIFT- tasten, vises Adjustment HUD igjen.

Zoom Navigator er et nyttig verktøy når man har zoomet inn i et bildeopptak. Ved å bevege markøren over “Navigator”, vil denne endre seg til et forhåndsvisningsbilde og man vil se området som er zoomet inn som en markering i forhåndsvisningsbildet. For å navigere rundt i bildeopptaket kan man ta tak i markeringen og flytte denne rundt i forhåndsvisningsbildet. Nyttig og kjærkommen funksjon.







Vi har nå muligheten til å sette fargerom for opptak vi ønsker å jobbe med i ekstern bildebehandlingsprogram. Dette gjør vi i Preferences, og som vi ser i illustrasjonen så er til og med ProPhoto RGB med i listen.



Det er nå mulig å zoome inn og ut i et bildeopptak på samme måte som i Photoshop, ved å bruke CMD og pluss eller minustastene.

Aperture 3 har også fått “Rule of Thirds”- guidelinjer under Crop- verktøyet. Vi kan velge om disse guidelinjene skal vises eller ikke. Legg også merke til i illustrasjonen at megapikselstørrelsen ved eventuell eksportering vises i dialogboksen for beskjæringen.