I Metadata Inspector er det selvsagt også mye nytt. Det første vi legger merke til er noe som ligner på informasjonen vi finner på LCD- panelet på toppen av kameraet. Her ser vi de ulike instillingene vi har satt for bildeopptaket, i tillegg til hvilket kamerahus og objektiv som er benyttet. Jeg er ikke helt sikker på hvem som først lanserte denne måten å vise en del metadata på, men vet ihvertfall at Adobe kom med denne type visning i Bridge CS3.



Under “LCD- panelet” finner vi fargeetikettene, rangeringen og flagg. Legg merke til i illustrasjonen over at når vi beveger markøren over fargevalgene så får vi en hjelpetekst under med den teksten vi har lagt inn for de ulike fargene.

Aperture 3 støtter nå IPTC Core, og har et eget valg for å å vise disse feltene. Hvis vi ser nøye i illustrasjonen så ser vi at IPTC Core og Large Caption (stort beskrivelsesfelt med større skrift) er delt fra de andre valgene med en horisontal strek. Dette betyr at de valgene som ligger nedenfor denne streken ikke kan regigeres, mens de valgene som ligger over streken er fullt ut redigerbare. Man kan også legge til egne visningsvalg. Det siste valget under streken; “Custom Fields” er egne felt man kan opprette. Siden vi ennå ikke har opprettet noen, så er dette valget inaktivt.



Det var mange brukere som ønsket en funksjon for å skrive metadata til master- filene, og den funksjonen er nå tilgjengelig i Aperture 3. Vi kunne i tidligere versjoner selvsagt eksportere ut en masterfil, la Aperture skrive metadata til denne for deretter å importere den igjen, men dette var veldig tungvint. Nå kan vi altså skrive metadata til masterfilen direkte i Library. Hvis vi velger en å skrive metadata til en versjon så vil Aperture skrive metadata til masterfilen til den aktuelle versjonen. For de som er tilbakeholden med å skrive metadata inn i en råfil, så kan DNG- formatet være et godt alternativ da DNG litt enkelt forklart, kun er en beholder hvor vi lagrer råfilen, metadata, eventuelle xmp- filer etc. Et godt eksempel på dette er de som benytter ACR eller LightRoom og som velger å skrive metadata til råfilen. De som ikke benytter DNG- formatet vil finne en xmp- fil sammen med råfilen, mens de som benytter DNG ikke behøver å tenke på xmp- filen da den automatisk blir lagret i DNG- filen sammen med råfilen.



Ønsket om å kunne gi nytt navn til en masterfil, som heller ikke var mulig i tidligere versjoner av Aperture, var også stort. All navngiving var og ble internt i Aperture, og navnet på masterfilen forble det samme som det var da den ble importert inn i Apertures Library. Dette er nå endret og man kan endre navnet til masterfilen direkte fra Apertures Library.

Hvis vi har lagt til metadata til en fil fra et annet program, f.eks. LightRoom og valgt at metadataen skal legges til som en XMP Sidecar- fil, så kan Aperture nå også importere og legge til metadataen til denne filen ved importering.

Vi kan nå få informasjon om hvilket fokuspunkt som er brukt i et bildeopptak. Ved å bevege markøren over fokuspunktknappen i “LCD skjermen” får man en visning av fokuspunktene og det punktet som er brukt er markert med rød farge.



Metadatafeltene i Metadata Inspector kan vi nå flytte manuelt i den rekkefølgen vi ønsker. I illustrasjonen har jeg flyttet “Version Name” som lå øverst til et sted lenger ned på listen.



Hvis et bildeopptak inneholder GPS- informasjon kan man klikke på knappen for kart i bunnen av Metadata Inspector, og i får da opp et kart med en “pin” som forteller hvor opptaket er gjort.



Kartet er skalerbart, og man kan velge mellom 3 ulike visninger; Satelite, Road eller Terrain.