Artikkelen kan kjøpes som PDF-fil tilrettelagt for utskrift til A4.
For pris og prosedyre gå til http://www.skrablikk.com/#!shop/co68

Digitalkameraets fantastiske farger overvelder meg stadig. Derfor har jeg i perioder vært både blendet og blindet av fargenes verden. Men når jeg jobber med fotografiet i farger, får jeg samtidig et sett med problemstillinger (som fargerom, hvitbalanse, blandingslys etc.) som til tider virker uoverskuelige. Dessuten må jeg innrømme at det arketypiske (for meg) ved fotografiet er sort/hvitt-uttrykket, og derfor er fargene av og til distraherende og noe som tar fokus bort fra det essensielle.

Ved å eliminere fargene har jeg bare valører i grått å jobbe med. Det går derfor an å se på sort/hvitt som en forenkling av den visuelle informasjonen (i fotografiet) ved at fargene reduseres til gråtoner. Samtidig må jeg legge større vekt på komposisjon, form og tekstur for å opprettholde den visuelle substansen. For å eksemplifisere hva jeg tenker på, har jeg funnet frem noen motivområder som jeg synes peker seg ut når det gjelder å utnytte kraften i det monokromatiske uttrykket:

Resten av artikkelen kan leses her:

http://www.skrablikk.com/#!Fra-RAW-til-sorthvitt/c1yj1/3