- Dette er maritim historie, skreiv Walter når eg presenterte ein annan versjon av dette biletet på Foto.no for ei tid attende. Så dette biletet er tilegna (dedisert) til Walter, men andre kan og få kikke på det..... og kanskje kommentere også.
Segldampskipet Hansteen vart bygd på statens rekning i 1866 på Nylands Verksted i Oslo, med byggenummer 11. Med både segl og damp som framkostmiddel, representerer Hansteen overgangen mellom gammal og ny tid i skipsbyggjarkunsten. Skipet ligg no til kai i Trondheim.
AnnetMåtte stå på ein fot ytterst på ei flytebrygge og helle kroppen utover for å få med heile båten. Litt lite luft over eine masta er det nok, men kummerlege fotoforhold får ta skulda for dette.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1041697} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Byggenummer 1 fra Nylands Verksted er virkelig en maritim perle, så det er jeg stolt over at du dedikerer til meg!
Flott med slike "perler" fordi vi ikke må glemme, og fordi det er viktig å ta vare på slike ting - dokumentere heter det visstnok. Man må kjenne sin historie for å forstå fremtiden - dette er noe jeg har påstår.
Skroget er, slik det skulle være på den tiden, lang og slank, for å oppnå tilstrekkelig hastighet gjennom vannet. Rett stevn og skikkelig krysser-hekk. Og skroget er naglet, som stålbåtene var på den tiden. dette var lenge før sveising ble oppfunnet.
:-)
Hyggelig og interessant bilde, på mange måter, Arild!
Takk for æren.
<|:o)
Mvh,
Walter
Arild T.
Takk for rask og hyggeleg respons, Walter!
Arild
Anders S.
Fantastisk vakkert og flott gjort å dedikere bilde til Walter!
Utrolig hyggelig å få lese og se det også, sammen med bilde!
Knall flott og pent gjort!
Hilsen Anders
Arild T.
Takk for gode ord, Anders!
Arild
Sigmund H.
Bare en liten saksopplysning. Hansteen er byggenummer 11 på Nyland mek verksted, bygget i 1867. Bygger nummer 1 er DS Engebret Soot bygget i 1862. Den båten er også restaurert og finnes på Ørje. Ellers liker jeg selvsagt bilder av de gamle skutene.
Arild T.
Takk for kommentar, Sigmund, men eg har då vitterleg skrive byggnummer 11 i underteksten til bildet! Rett at båten ble bygd i 1866, men ferdigstilt fra verkstaden i 1867.
Helsing Arild
Sigmund H.
Beklager. Jeg leste kommentaren til Walter.
Sissel Kleivdal H.
Et flott resultat og dokumentasjon til tross for et ikke optimalt ståsted. God skarphet og spennende detaljer å feste seg ved.
Sissel
John O.
Det er et godt billede, af det fine gamle skib.
Godt den er bevaret.
Mvh. John
Walter S.
Ja, beklager at jeg "blingset", Arild. Det er min feil. Tenker at det var litt sent på dagen da jeg skrev kommentaren. Det stod byggenummer 11 i underteksten!
:-)
Mvh,
Walter
Jostein S.
Hei
FLOTT bilde av en ærverdig skute
Fine farger og lys
Originalen for meg
Jostein
Roar K.
Her er visst det meste sagt om denne dokumentasjonen.
Kanskje blir svarthvit versjonen med knudrete himmel å foretrekke for det kaller mest på nostalgien.
Roar
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Flott med slike "perler" fordi vi ikke må glemme, og fordi det er viktig å ta vare på slike ting - dokumentere heter det visstnok. Man må kjenne sin historie for å forstå fremtiden - dette er noe jeg har påstår.
Skroget er, slik det skulle være på den tiden, lang og slank, for å oppnå tilstrekkelig hastighet gjennom vannet. Rett stevn og skikkelig krysser-hekk. Og skroget er naglet, som stålbåtene var på den tiden. dette var lenge før sveising ble oppfunnet.
:-)
Hyggelig og interessant bilde, på mange måter, Arild!
Takk for æren.
<|:o)
Mvh,
Walter
Arild
Utrolig hyggelig å få lese og se det også, sammen med bilde!
Knall flott og pent gjort!
Hilsen Anders
Arild
Helsing Arild
Sissel
Godt den er bevaret.
Mvh. John
:-)
Mvh,
Walter
FLOTT bilde av en ærverdig skute
Fine farger og lys
Originalen for meg
Jostein
Kanskje blir svarthvit versjonen med knudrete himmel å foretrekke for det kaller mest på nostalgien.
Roar