Høst i Lyngen
Utstyr
  • Olympus E-1
  • Olympus 14-54mm
  • Brennvidde14mmmm
  • Blenderf/16
  • Lukker1/60s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriLandskap
  • Lastet opp
  • Visninger267
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_510874} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (10)
Ottar P.
Nydelig høstbilde av en fantastisk flott natur,
vakre farger og fint lys!
Olav Ø.
For en fargeprakt. Flotte høstfarger og nydelig himmel. Flott fjelltopp. Forgrunnen kunne kanskje vært litt mer spennende.

mvh. olav
Andreas R.
vakkert naturbilde ... men forgrunnen skrurrer litt for min del.
Ivan H.
Hei,

Jeg liker utgangspunktet her, vinkelen du har brukt. Liker også at du har tatt med greinene i forgrunnen, men fungerer valgt komposisjon?
Fjellet går diagonalt fra venstre til høyre, og greiene prøver å fylle ut tomrommet til venstre (himmelen), men klarer det ikke helt. Får en følelse av at de strekker seg uten å nå opp.
Tror dette hadde fungert bedre for meg om greiene var lenger opp i tomrommet med himmelen.

Ellers gjengir du gode høstfarger som står godt til himmelen. Fint du har fått med skyer som fyller ut.

Når jeg tenker meg litt om så tror jeg savner litt perspektiv og dybde i bildet. Kanskje du kunne fått mer med at de snødekte toppene til venstre, om du hadde vinklet kamera litt?

Sitter igjen med at dette er ok, men blir ikke fortrolig med komposisjon.

Lurer litt på Andreas sin kritikk, om hvorfor forgrunnen skurrer. Hadde vært interessant å få vite litt mer der.
Og hva Olav mener som kunne gjort forgrunnen spennende?

:ivan
Marius N.
Styrken i dette bildet er fargene som harmonerer godt, liker også diagonalen fra fjellet.
Jeg synes også forgrunnen skurrer litt og skal forklare hvorfor, det lille treet blir litt borte i bakgrunnen, blir ikke tydlig nok og gir en rotete følelse. Synes heller ikke formasjonen på treet er veldig spennende, en varde eller en spennende stein/tre formasjon ville fungert bedre som forgrunn etter min mening.
Jeg ville valgt å ta med mer himmel i komposisjonen som ellers fungerer greit nok for min del. Krevende lysforhold som jeg synes du har mestret godt.
Greit nok men når ikke helt opp hos meg.
Mvh Marius

Ottar, Olav og Andreas... disse kommentarene har ingenting i f64 å gjøre, dere er vel kjent med retningslinjene for denne gruppen?
Bjørnar P.
Mange interessante innspill her. Noen bedre begrunnet enn andre, men tar imot alt med takk.
Bør kanskje nevne at lukkertiden var et bevisst valg her. Det blåste en god del, og jeg ville vise litt av bevegelsen til busken i forgrunnen for å markere vinden. Dette førte til litt diffus busk og kanskje litt rotete inntrykk, så mulig det ikke var verdt det.
Ser jeg kunne gjort mer utav fjelltoppen til venstre. Den hadde fortjent mer plass, ikke minst for balansen i bildet sin skyld.
Carsten A.
Må vel gå litt mot strømmen her. For meg blir dette mest bare et ikke så veldig interessant utsnitt av et landskap, pent med høstfarger, greit nok, men svært så rett på sak i godvær.

Kanskje hadde et annet lys kunnet gi noe mer (dårlig vær er godt fotovær). Akkurat dette valget av forgrunnselement syns jeg ikke ble så heldig. Busken er dels ganske uryddig, og når det brukes såpass kort brennvidde og svært så heftig nedblending blir det ikke noen differensiering mellom nært og fjernt.

Svært kort brennvidde og "nært hold" (relativt sett) fører også med seg at fjellpartiet ikke reiser seg, det viker liksom bakover.

Lysretningen er vel hovedsakelig medlys, dermed bidrar ikke det heller til noen differensiering av ulike plan eller avstander i bildet.

Bildekritikkgruppen f/64 er iflg. retninglinjene for dem med et høyt fotografisk ambisjonsnivå. Min kommentar her er skrevet med det som utgangspunkt.

MVH CA
Bjørnar P.
CA: En ærlig, saklig og godt begrunnet mening med konkrete forslag til forbedringer.
Akkurat det man alltid håper, men ikke alltid får når man legger bilder ut til kommentering.
Enig i at dybdefølelsen kunne vært bedre og forgrunnen mindre rotete.
En annen belysning ville skapt et annet bilde, på godt og vondt.
Carsten A.
Jeg burde vel egentlig også lagt til et teknisk poeng.

Med Olympus E-1 og 15mm brennvidde, opptaksavstand til busken 2 meter, f/16 går dybdeskarpheten fra 0.64 meter til uendelig.

Med Olympus E-1 og 15mm brennvidde, opptaksavstand til busken 2 meter, f/8 går dybdeskarpheten fra 0.97 meter til uendelig (eller 15mm brennvidde, opptaksavstand til busken 1.9 meter, f/8 går dybdeskarpheten fra 0.95 meter til uendelig.

Optisk sett er f/16 suboptimalt (diffraksjonsuskarphet), f/8, eventuelt f/11, er av den grunn bedre valg.

Sjekk nærmere på Dofmaster online:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

MVH CA
Bjørnar P.
CA: Takk for at du tar deg tid til enda en kommentar.
Er klar over at diffraksjon er en begrensning ved kraftig nedblending. Det kommer klart frem i tester av 4/3-optikk at det ikke er å anbefale å blende ned mer enn f/11 dersom topp skarphet er ønskelig. se f.eks. http://www.lenstip.com/227.4-Lens_review-Olympus_Zuiko_Di...ution.html
Samtidig er det situasjoner der ønsket om ekstrem dybdeskarphet overskygger andre hensyn. Dersom jeg hadde flyttet kamera lenger unna busken kunne jeg klart meg med mindre nedblending, men det hadde endret bildets uttrykk vesentlig. Det ønsket jeg ikke, og valgte derfor å ofre noe skarphet. En nedblending til f/22 på mitt 4/3-system er noe jeg nesten aldri bruker, da behovet for så stor dybdeskarphet sjelden er til stede.
F/22 på 4/3 tilsvarer f/44 på et kamera med en bildebrikke på 24x36mm og ca f/32 på et typisk DX-kamera, så det er ekstremt å bruke en slik innstilling. I dette tilfelle valgte jeg likevel en slik løsning, vel vitende om konsekvensene på godt og vondt.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu