Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger528
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_429580} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (18)
Dag T.
Skummelt, igjen et utfordrende bilde som man må bruke tid på, som spiller ballen over til betrakteren. Det røde feltet inviterer oss inn bak gardinene, det skjer noe der, men hva må vi finne ut selv.
Avsluttet .
Likte strukturen og din måte å utfordre betrakteren,det lille røde feltet gjør bildet til noe mer.....

mvh Ulv
Kristin S.
Hei Ivan!

Spennende denne offwhvite serien din, men den er vanskelig å kommentere:)

Bildet forteller en historie der det er opp til betrakteren og tolke den.

Kuttene i gardinene og den røde flekken på midten får meg til å tenke på knivstikk, blod, mord. Men tiltross en grusom historie, synes jeg bilde er svært behagelig å se på med fin struktur og fine toner.

Har ikke noen forbedringsforslag.

Mvh Kristin
Erik J.
Jeg har unnlatt å kommentere de tidligere i serien fordi jeg ganske enkelt syns det har vært vanskelig å tilføre noe. Men det betyr ikke at jeg ikke har settpå de, og jeg vil si jeg verdsetter forsøk på å gå litt andre veier.. Dette var lettere å kommentere, fordi det direkte traff meg. Jeg har lenge hatt en visjon om stofflighet, mørke toner, i hovedsak svart/hvitt, likevel elementer av rødt: og her har du levert alt sammen! (jeg har ikke fått det til enda) Riftene i stoffet og det røde gir antydning om blod og gir en historie. Jeg opplever et kors, men dette er heldigvis ikke åpenlyst. Jeg syns dette fungerer meget bra.
Hans Christian G.
jeg synes du er inne på noe vesentlig her, en ny retning som kan være med på å utvikle fotografi videre. Tradisjonelt har fotografi blitt opplevd som et medium for billedgjøring av virkligheten, det abstrakte og drømmende er det andre kunstneriske medier som har tatt seg av. har du tatt denne typen bilder over en lang periode? jeg tror den store prøven kommer etter at du har tatt denne typen over en lang periode, synes du det fremdeles er interessant, gir det deg noe? er svaret ja er du VIRKELIG inne på noe....
Kjempebra Ivan!
Yngve Sem P.
Noe kriminelt foregår/har skjedd her. Det er min umiddelbare fornemmelse. En herlig antydning med det røde sørger for at bildet ikke gir svar, og man kan fortsette å undre seg grønn.
Liker strukturen og kontrastbruken. For meg er dette bildet ledende i serien din. :)
Ivan H.
Hei og takk for at dere tok dere tid til å gi meg tilbakemeldinger på dette bildet. Særlig siden dere synes at det er vanskelig å gi tilbakemeldinger på bildene mine. Men det gjør vel at dere må gi bildet tid, noe som er positivt. Det er interessant å lese om hvilke følelser et bilde gir.

Litt artig å lese hvordan dere betrakter bildet, da jeg hadde (i utgangspunktet) andre tanker enn skummelt. Men tror jeg skal la det ligge, ødelegger bare for hva fantasien deres har gitt.

Erik; bildet er i farger, men gardinen var hvit, eller skal jeg si offwhite :)
Har dempet fargemettningen, også når det gjelder det røde. Synes det er viktig å ikke overdrive, men heller finne den fine linjen der farger og toner passer sammen.

Hans Christian; ser ikke på dette som noen ny retning. Dette er vel også billedgjøring av virkeligheten, men her er det snakk om detaljer i hverdagen. Ta de ut og presentere det på en måte slik jeg ser det. Også under opptaket. Når jeg ser et motiv, får jeg også en idè om hvordan det kan bli, så jobber jeg mot det. Jeg har tatt slike bilder lenge ja, men her har jeg lenge vært redd for å legge ut slike type motiver. Før var det litt "hysteri" rundt det å få mange kommentarer, samt kanskje også visninger. Etter den nye kritikken kom, så har jeg glemt det. Jeg konsentrerer meg om bildene jeg liker og ønsker å få kritikk på de, for å bli en bedre fotograf.
Om det gir meg noe? Selvfølgelig! Det gir meg mye inspirasjon når andre også liker det jeg liker.

Mvh
Ivan
Hans Christian G.
Måten du ser detaljer på i virkeligheten er fascinerende. Vi har vel alle eksperimentert litt nå og da, men det blir fort at man gir opp den "nye retningen" fordi man føler det ikke gir en noe når man skal prøve å utvikle den "nye retningen". men dette bildet og andre lignende bilder du har tatt er tydeligvis noe du virkelig ser, jobber med detaljer osv. Det er jo dette som er spennende, når man virkelig jobber med noe som kommer innenfra, ikke noe som er visualert tidligere og basert på andre sine ideer.
Et spørsmål; jeg ser at du også har tatt endel dyre/naturbilder, er det noen relasjon mellom de bildene og bilder av denne typen? Mulig jeg har misforstått noe men slik jeg ser det er det et enormt spenn i innhold hva gjelder de 2 genrene (sjangerene). Ikke noe galt i å bevege seg i forskjellige genrer men ble bare litt nysjerrig på hvordan du tenker.....
jeg har en følelse av at din forståelse av bildene dine er litt forksjellig fra hvordan de fleste andre forstår bildene dine. Et fotokurs med direkte diskusjoner fram og tilbake kan være med på å utvikle denne forståelsen....
Ivan H.
>jeg ser at du også har tatt endel dyre/naturbilder,
>er det noen relasjon mellom de bildene
>og bilder av denne typen?

Ja, det er det vel kanskje. Du skriver også at det er stort spenn mellom sjangerene, og det er jeg enig i. Men det kommer jo mye ann på motivet og hvordan det presenteres. Fellesnevneren er vel å få frem detaljer, samt isolere motivet. Prøve å gjøre det enkelt.

Jeg har vel en forståelse, men tror det også går på litt intuisjon. Jeg ser ofte motivene ganske lett, så er det å ta seg tid til å finne beste måten å fotografere motivet. Det er ikke alltid jeg forstår bildene mine, eller har en historie bak det. Det kan også være at jeg liker de, visuelt, så får historien komme etterhvert. Det er vel der litt av magefølelsen kommer inn..

Uansett, dette bildet skal få leve videre i serien. Det rare er at dette bildet har jeg brukt minst tid på i denne serien. Tok tre bilder av dette motivet. Etter ca ett min gikk jeg videre..
ca 10 min på etterbehandlingen.

Mvh
Ivan
Håvard F.
Her dukker det opp historier når jeg ser bildet. Rifter, blod, mørkt og dystert. Føler det er noe grusomt som har skjedd. Du formidler veldig godt i dette bildet.
mvh
Håvard
Ivan H.
Takk for tilbakemeldingen, Håvard.
Fint at bildet trigger fantasien din, noe som var intensjonen med bildet.

Mvh
Ivan
Per Einar G.
Jeg synes bildet gir meg for lite informasjon, enda jeg har gått tilbake til dette bildet flere ganger og unlatt å kommentere før nå.
Det røde indikerer et eller annet men det blir for tilfeldig for meg, med det mener jeg at plasseringen virker for tilfeldig og utflytende.
Riftene minner meg mere om en katt som har tatt skikkelig for seg av gardinene og det hele blir egentlig bare morsomt.
Dersom du hadde tilført et ekstra element som f.eks eggen på et knivblad, ikke nødvendigvis så synlig men delvis skjult, da hadde bildet fått en mere psyko effect.

Mvh
Per E.
Ivan H.
Hei Per Einar, og takk for kritikk!

To ting jeg vil kommentere ut ifra din kommentar.

>Det røde indikerer et eller annet men det
>blir for tilfeldig for meg, med det mener
>jeg at plasseringen virker for tilfeldig
>og utflytende.
Mulig det, men jeg synes det fungerer. Den er så og si midtplassert, men der er andre elementer i bildet som tillater blikket å vandre. Men det detter tilbake til det røde. Med det så tror jeg har klart å kontrollere blikket til betrakteren på en ok måte. Hvis jeg skulle hatt det røde et annet sted, måtte jeg ha komponert bildet annesledes under opptaket. Uprøvd og er da usikker på resultatet.

>Riftene minner meg mere om en katt som har
>tatt skikkelig for seg av gardinene og det
>hele blir egentlig bare morsomt.
Tolker det slik at du ikke ønsker at dette skal oppleves som morsomt? Og at du ikke vil ha tanker om en katt? Her er det opp til betrakteren sin fantasi å lage historien. Tror at du har klart det? Men at du ikke er fornøyd med historien? :)

Og det med å legge til et ekstra element, er noe jeg har tenkt mye på med mine siste bilder. Både når det gjelder en ting eller noe menneskelig.

Håper det var et ok svar på din kritikk.
Setter pris på at du engasjerer deg.

Mvh
Ivan
Hans Christian G.
Hei igjen Ivan, vil bare gripe tak i noe du skrev i din siste kommentar til meg; "Fellesnevneren er vel å få frem detaljer, samt isolere motivet. Prøve å gjøre det enkelt".
Slik jeg ser det er dette bilde veldig abstrakt på linje med de andre 5 siste bildene dine i bildekritikken. hva tenker du på med detaljer i abstrakte bilder, tenker du på den røde flekken i dette bildet f.eks? å få frem detaljer i abstrakte bilder synes jeg høres litt rart ut, vanligvis brukes abstrakte bilder til å få fram en følelse, en nerve hvor bildene gjerne er uskarpe men farger og stemning er det viktigste....
"isolere motivet": jeg synes det er vanskelig å prate om motiv her, hva vil du si motivet er i dette bildet? i abstrakte bilder sånn jeg ser det er ikke motivet så viktig men andre ting som jeg nevnte ovenfor....
"prøve å gjøre det enkelt": Jeg synes dette bildet ikke er enkelt, synes det er nærmest utilgjengelig, vanskelig å forstå, og det gjør det interessant, men "å gjøre det enkelt" synes jeg ikke du gjør det hehe....
Vel, bare noen tanker jeg har, håper du tar dette i beste mening, synes det fremdeles er et kjempebra bildet!!!!
Ivan H.
Litt sent svar, men skal prøve å svare på dine spørsmål, som jeg synes er interessante.

Ja det er mye abstrakt i dette bildet. Detaljer, isolere motivet og gjøre det enkelt.
Har kuttet inn en del iforhold til orginalen, så der har jeg allerede gjort noen grep for å forenkle motivet. Vise det som det er behov for å vise, ut ifra min tanke/idè.
Kan nok forstå at du ser bildet som noe avvikende ut ifra det jeg skreiv i kommentaren; "Fellesnevneren er vel å få frem detaljer, samt isolere motivet. Prøve å gjøre det enkelt".

Motivet er gardinen, sammen med elementene som er med på å kanskje lage en historie, hjelpe fantasien til å lage en. Altså det røde og hullene/riftene.

I mitt hode er bildet ikke så inviklet..
Her er definerte linjer og egentlig få elementer å forholde seg til. Kankje det er historien som ikke er enkel?

Motivet er isolert, utifra utgangspunktet.
Bildet har 3 definerte vertikale linjer og 2-3 horisontale. Der er en rød flekk, og noe turkist.
Så til slutt hullene i gardien. Resten (detaljer i gardinen, div kontrastnivåer) er der for å hjelpe til med stemningen.

Bildet kan være abstrakt, men trenger ikke å være det. Det kommer vel litt an på fantasien og om man klarer å lage en historie ut fra det man ser.
Tror jeg.

Jeg bruker mye magefølelse når jeg lager bildene mine, både under opptak og i etterbehandlingen. Samtidig tenker jeg på sluttresultatet under opptak.
Samtidig ønsker jeg å lage litt annerledes bilder. Noe folk kanskje ikke har sett før. Så i det siste har jeg lagt ut bildet som det kanskje er vanskelig å få tak på.

Var det et greit svar på dine spørsmål?
Har uansett prøvd å beskrive hvordan jeg ser på dette bildet, og litt om hvordan jeg tenker og jobber..

Til slutt så må jeg si at jeg setter stor pris på at du stiller spørsmål. Jeg lærer av det, samtidig så synes jeg det er kjekt at du interesserer deg.

Mvh
Ivan
Hans Christian G.
takk for svaret....
"Motivet er gardinen, sammen med elementene som er med på å kanskje lage en historie, hjelpe fantasien til å lage en. Altså det røde og hullene/riftene.
I mitt hode er bildet ikke så inviklet..
Her er definerte linjer og egentlig få elementer å forholde seg til. Kankje det er historien som ikke er enkel?"

Nei, historien er ikke så enkel, men det trenger den ikke være heller. men slik jeg ser det er ikke motivet gardinen, motivet er "stoffligheten" i det du fotograferer, vi kan ikke med sikkerhet si at det er gardiner og det er også meningen. Definerte linjer synes jeg man ikke kan si det er fordi det ser så uskarpt og kornete ut. hullene i gardinen kan man ikke se med sikkerhet er hull, hadde vi kunne se igjennom gardinen hadde det vært annerledes, da hadde det vært noe definerbart og konkret å forholde seg til, nå ser jeg noe sort i stoffligheten, som lager en stemning. Det hvite som går horisontalt mitt i bilde synes jeg gjør bildet enda mer mystisk, uten at jeg ser på det som definbare linjer eller motiv.

Du sier at bildet trenger ikke være abstrakt og det er jeg enig i, særlig for deg er nok ikke dette abstrakt, men for meg og de fleste andre tror jeg det oppleves som abstrakt. Selvom man klarer å lage en historie er bildet fremdeles abstrakt, det abstrakte sette fantasien i sving og lager en historie ut av det.

Mulig vi prater om det samme her og mener det samme. men uansett tror jeg at hadde vært fint for deg med et fotokurs med direkte tilbakemelding, det hadde forresten sikkert vært fint for de fleste av oss hehe...

Vel, bilder skal jo oppleves, hva man sier om bilder betyr jo egentlig ikke så mye, og bildene dine setter virkelig fantasien i sving.
Ivan H.
Meget bra.
Det er ikke så ofte man kommer over noen som kan beskrive godt hva man føler for et bilde, hva man ser. Veldig bra.

Det jeg blant annet ønsker å få tilbakemelding på er hva folk får ut av bildene jeg legger ut. Tenker da på, som her, følelser, fantasier og historier. Ja, du vet hva jeg mener. For da får jeg vite hva andre ser, og det er ofte noe helt annet enn hva jeg ser. Forstår du?
Det er veldig interessant. Og det er vel nesten umulig at alle får det samme ut av et slikt type bilde.. Det er vel også styrken til det abstrakte.

Linjer. Vi snakker sikkert om det samme, men linjene jeg ser er de lyse linjene i bildet (som kommer bedre frem når man ser bildet på avstand) som er i kontrast med det mørke.

"Stofflighet". Ser at ordet brukes i ny og ne. Uten at jeg har hatt et forhold til det så forstår jeg hva du mener med det. Men jeg vil da si at det er med på å lage stemningen. Når jeg tenker "motiv", er det det fysiske man ser.
Men når jeg tenker meg om så kan det kanskje også være helheten? Den helhetlige følelsen.
Kanskje det er det du mener med "stoffelighet"?
..Nei det var vel for dypt.

At andre kan oppleve bildet som abstrakt, men ikke jeg, kan jeg være enig i. Men jeg vet ikke det før noen gir meg tilbakemelding.

Flott at du beskriver det du ser på en god måte. Det lærer jeg av!

Fotokurs kommer vel engang det også.. :)
Mulig det blir fotoklubb på nyåret.

Mvh
Ivan
Helge .
Hei Ivan.
Du har fått mange og gode kritikkar på bildet.
Eg har ikkje så mykje å tilføye men eg likar struktur, lys og gråtonane. Bildet har som andre har nevnt spenningsmoment og fangar meg som betraktar.
I mine auge et spennende og godt bilde.

Helge
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu