Pilot Asist
Bildet inngår i albumet Ekstrem-sport/Action - Noen bilder fra mitt primære arbeids-område,diverse former for ekstremsport og action.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2002-08-08 14:01:56
    Versjon #2
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriSport/Action
  • Lastet opp
  • Visninger1045
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_30891} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (25)
Erlend K.

Det finnes mange lyster... Hvem det er mest ekstremt for her kan vel diskuteres - den som hopper eller den som ''holder igjen'' ?

Uansett, et godt fanget øyeblikk med mye fart. Referansen til industriområdet nedenfor, og ikke minst opplevelsen av den korte avstanden til trærne under hopperen gjør at dette bildet har sug.

Bildet er desverre litt uskarpt, noe som drar ned helhetsinntrykket. Kanskje dette kunne vært planlagt noe bedre, f.eks ved valg av ISO innstilling.
Vemund L.

Uskarpt???? ISO instillinger?
Optaket er ikke uskarpt. Riktignok ser man på trærne at de ikke er like skapre som hopperen, men det skyldes dybdeskarpheten. Forøvrig er dette bildet tatt i ganske kraftig lys, så ISO instillinger hadde ikke påvirket resultatet i det hele tatt, å så måte.

Vemund
Lars-Anders M.

Meget spennende bilde. Det ser ut som om han skall holde igen hopperen. Men det er vel for å hjelpe til med fallskjermen så den folder seg ut. Bra bilde.
Vemund L.

Det som gjøres her kalles pilot assistanse. Det man gjør, når man ''drar i snora'' for å løse ut en fallskjerm, er å ta tak i en liten ''pilot-skjerm''(festet under riggen, omtrent ved rompa), og kaster den fra seg, slik at den fanger vind, og drar hoved-skjermen ut av riggen. Ved lav høyde, hopper man med denne pilot-skjermen i hånda, og kaster den direkte etter utspranget. Ved ENNÅ lavere høyde, når man ikke stoler på at den rekker å fange vind, så får man en kompis til å holde den igjenn, og lar han slippe når skjermen kommer ut. Om kompissen skulle miste taket for tidlig......hmmmm....vell, da har man en case.

Vemund
Erlend K.

VL: Med din Canon 1D tror jeg nok du prioriterte mange bilder fremfor bildekvalitet her ?

Nå fremgår det ikke av din informasjon hvilken lukkerhastighet du har valg, men med en raskere ISO kunne du oppretthold samme lukkerhastighet men med en mindre blenderåpning. Dette ville da resultert i en større dybdeskarphet.
Eskil O.

Stilig bilde, men det virker uskarpt for meg også.

Eskil.
Vemund L.

EK: neida, ingen prioritering i så måte....det ene har ingen betydning for det andre, siden Canona har full hastighet, ved maks oppløsning. Dette er en kraftig downsamplet version av en orginal i RAW format. Ikke umulig at jeg kan ha slurvet litt med downsamplingen og oppskarpingen i etterkant, men optaket(som er trykt 40x50) er skarpt. Når det gjelder større dybdeskarphet, er det jo også en smaksak hvorvidt dette er ønkselig, og de valgene som er gjort her i den forbindelse, er i høyeste grad beviste. Smak vill avgjøre om det er rktige valg. Uansett var det mer en nok lys til disponere lukker/blender ganske fritt.

Vemund
Vemund L.

La nettop inn en ny version, med litt forandringer som skulle passe bedre for WEB vinsinger. Antar at skarphets intrykket på web kommer bedre fram nå?

Vemund
Erlend K.

Takk for oppklaringen Vemund. Beviste valg er jo det beste, selv om kanskje ikke alle hadde prioritert på samme måte. Dette avhenger av øyet som ser...

Bildet står ikke tilbake på action, og det er jo dette jeg oppfatter som hovedbudskapet.

Forøvrig, takk for sist på BR sitt nærfotokurs på Jeløya. Hilsen rød Goretex-bukse...
Avsluttet .

Et meget godt bildet med et herlig sug. Utvilsomt det beste av dine fallskjerm bilder.
Dybdeskarpheten må selfølgelig være her da den som gir dybdefølelsen og suget i bilde.
Oppfatter ikke bildet som uskarpt.
Kompet er helt fint.
Høyden her er?
Vet det var et par som hoppet fra Langangenbrua (42m høy) og at det var rekoden den gangen.
Ivar
Vemund L.

Hva høyden er her, veit jeg ikke. Dette er et lavt objekt, men det er nok hoppet adskillig lavere. Langangen er ganske høy, og regnes vell for å være ganske safe(hoppes uten pilot assistanse). Bilder fra langangen kommer forøvrig om noen dager.

Vemund
Avsluttet .

Får spenningsfølelsen av dette. Har assistenten noe som helst sikring, i form av sele eller tau? Antar at det kreves et godt rykk for å dra ut hovedskjermen. I det minste må det føles sånn når man står der på kanten og holder igjen. Uansett: bra actionbilde
Hans- Georg S.

Jeg blir svimmel....
Vemund L.

Neida, ingen sikring. Det er ikke så enormt rykk som skall til....bare litt borrlås som skall nappes bort, så er skjermen ute. Sikring hadde sikert vært en trygghet, men de veit nok hva de driver med, disse gutta her. Uansett skall det nok litt mere til en dette for å gjøre han asistenten nervøs. Bildet er tatt ca 20 minutter etter at han selv dundret ut den samme veggen...UTEN pilot assistanse.

Vemund
Trine Ø.

HerreGud! Lurer på hvorfor gjør folk sånt? Kiler i beina og blir svimmel bare ved å se på bildet.
TrinePine
Carsten A.

Den siste ble nok bedre tilpasset ja. Ikke en aktivitet for meg dette - men bildet er bra!
MVH CA
Vemund L.

TØ: Hvorfor folk gjør sånt:

Sitat; ''Batman'' fra Base klubben; Cartoon Base Heroes.

Tenk deg at du er ute å går i fjeldet. Nyter den fantastiske naturen i den norske fjellheimen. F.eks den 3 timers fot-turen det er opp til trollveggen. Når de negynner å nærme deg toppen, ser du de fantastiske fjellfomrasjoene som omgir plassen, og når du til slutt står på kanten, forstår du hvorfor det heter Trollveggen. Du føler deg ovebevist om at om det finnes troll, så er det nok her de bor. Intrykket er enormnt, man kan føle naturens storhet rett på kroppen. Man kjenner suget fra dalen, og kan faktisk gi etter for det suget. Kaster deg ut, og dundrer nedover fjellsiden i 200 km/t i nesten 40 sekunder frittfall. Du ser fjellsiden suse forbi, dalbunden komme nærmere og nærmere, mens fjeltoppen rundt deg forsvinner oppover. Du legger hendene bakover, formen kroppen til marsjing, og styrer utover i dalen, og følger steinrøysa videre nedover, mens du styrer på vinden. Når du etter nesten 40 sekunders frittfal, til slutt kaster piloten, og løser skjermen, og henger trygt, snur du deg tilbake, og titter oppover den enorme fjell-veggen, mens du veit at for 45 sukunder siden, stod du der oppe å nøt utsikten. Om du liker natur, og liker fart, og liker spenning....Hva pokker skall man gjøre som kan toppe en slik opplevelse??????
Ketil P.

Og så skjønner man ut hvorfor fuglene synger.
Thomas A.

jeg er mest imponert over hopperen.... for meg virker høyden ikke særlig stor... kanskje 100 meter.... dybdeskarpheten i bildet er såpass stor at vi kanskje blir litt lurt... Forøvrig ett greit observasjonsbilde, men ikke noe særlig mer spennende...

Thomas
Thorfinn B.

bra fanga dette. Det viser vel ganske bra den situasjonen som skjer der.

begge v. har et mindre heldig blå-/cyan-/magenta stikk over seg....
I L.

Någon speciell anledning (reason) till att byggnaderna i bakgrunden är med?
Hege Helen R.

Bra fanget Vemund, artig med skikkelige action bilder her på foto.no. bra med energi go trøkk i dette.
Hege :-)
Ketil K.

Meget godt tatt - god kameravinkel og skummelt (!!!) bra fotostandplass. Ville nok dreid utsnittet litt ned til venstre hvis det hadde vært mulig - så bygningene i bakgrunnen ikke kom med. Men du har virkelig klart å få høydedimensjonene rett inn i bildet. Perfekt timing.
Vemund L.

TB: du har rett i det med fargestikket.....men....det er ihvertfall ikke for mye rødt:)

Vemund
Roy S.

Godt actionbilde fra deg igjen. Bra dette.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu