Faust, reflection of reality
Jeg tenkte på Faust da jeg laget bilde. Han solgte sjelen til djevelen, en kort stund gav Goethe den tragikomiske hovedpersonen kontroll over fjernkontrollen, så…

Det er tolv referanser til helvete i Det nye testamente. Et sted hvor kanskje du og jeg havner når den tid kommer, det gjelder å ha kontroll på debet og kredit i den store livsprotokollen.
Jeg har lest at ilden i helvete er forskjellig fra den vi har her på jorden, fordi den hos oss brenner opp materie. Hvis ilden i helvete var jordisk, ville synderne bli brent opp og det er ikke meningen med straffen, ilden skal påføre ulidelige smerter, men ikke brenne opp synderne. Dette smertehelvetet skal vare til evig tid.

Den Augsburgske Bekjennelse er et av fem bekjennelsesskrifter i Den norske, Lutherske kirke. Der heter det at “Kristus ved verdens ende skal vise seg for å dømme og at han skal vekke opp alle døde. De fromme og utvalgte får evig liv og evige gleder, men ugudelige mennesker skal fordømmes til å pines uten ende”

Hva hadde kirken vært uten helvete?

Her har jeg en mer moderne framstilling av kjellernedgangen, styggen er imidlertid den samme gamle.
Kos deg med bildet.
Jeg ønsker en fredelig helg
:)Gorm
Bildet inngår i albumet Psychedelic reality - Manipulasjoner på skråplanet
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2008-02-02 14:36:30
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2008-02-02 17:23:14
    Versjon #3
Utstyr
  • Nikon D200
  • Nikor 28 - 105mm
  • Blender-
  • Nei
  • Annetlag på lag og sakral musikk på øret
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_300448} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (17)
Fredrik S.
Bildet har jeg ikke for mye å si på. Sikkert bra arbeid gjort her, men kunnskapen min i manipulasjon er så begrenset at jeg rett og slett ikke kan uttale meg. Ville ikke hatt det på veggen, det kan jeg si. Teksten er som vanlig fylt med en rekke tilsynelatende tilfeldige referanser uten noen klar rød tråd. Jeg forstår rett og slett ikke hva det er du ønsker å si, og det er ikke første gangen.

Fredrik S -Har muligens lite håndbaggasje, men fortsatt bena på jorda.
Elisabeth B.
Heisann..... Topp og tøfft bilde fra deg.
Ha en fin dag. Hilsen Elisabeth
ketil o.
Hei!
Du har en stil som er mer en spesiell. Hva gjelder dette bildet er det severdig på en merkelig måte. Oppbygningen her som så ofte før i dine bilder vitner om en fotograf med kun et mål. Nemlig å dyrke seg selv og egoet sitt. Det må du få lov til så klart:) Undertekstene du presenterer trenger en ikke være mye belest for å forstå at de er hentet fra en person med en livlig fantasi og fortellerevne. Men at det stemmer med virkeligheten stemmer ikke.
Men du ''pirrer'' og engasjerer betrakterne,da har du muligens oppnådd dit mål.
Mvh:
ketil
Helge R.
Takk for raske innspill. Teksten er delvis rappa fra denne artikkelen

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/30/525420.html
.
Avsluttet .
Tankemanende bilde og spennende assosiasjoner! Det menneskelige sanseapparatet er i stand til å oppfatte ca. 1.000.000'del av all informasjon som faktisk er tilgjengelig. Trolig ''skjønner'' vi en 1.000'del av det vi faktisk har av tilgjengelig informasjon. Trolig skjønner vi da 1.000.000.000 eller mindre av det som går an å skjønne i levende live. Likevel har vi detaljerte, nedskrevne opplysninger om hva som skjer etter at vi ikke lever lenger.

Bildet, og teksten din satte igang mange tankeprosesser. Jeg sitter også og lurer på hvorfor de som bekjenner seg til religioner, kaller det for å ''tro'' - altså pr. definisjon er usikre. :-) I en jobbsammenheng, får man sparken om man sitter og tror, mens man i eksistensielle spørsmål, er ''sikre'' og samtidig kaller seg for å være ''troende''.

Bare noen refleksjoner. Sterk start på dagen fra deg, Gorm. Ha en fortreffelig weekend!

Erik
leif b.
Du lager bilder som setter tankene i sving. Og med din tekst pirres også nyskjerrigheten.
Om du med dette vil dyrke deg selv og ditt ego????? Ja si det, det hvet du vel best selv.
Men når det gjelder bruksrett til bildet og personvern, så er det vel enkleste og bruke seg selv.Du har på en måte slått to fluer i en smekk.
Ha en fin weekend.
lb
Per Einar G.
Hallo Helge.

Spennende bilde, liker godt denne djevelen du har skapt til venstre i bildet. Opp/ned trafikklyset er med på å skape et rimelig kaos. Samt av hovedpersonen med fjernkontrollen. Ypperlig med delvis rapping av tekst fra Dagbladet.......da kan vi sende våre klagebrev dit! ;-)

Ha en trivelig helg!

Per E.
L K.
Ikke bland meg inn i dette. Jeg kommer aldri til helvete. Kirken er en uhyre tvilsom institusjon både med og uten helvete. Makan til hyklersk samfunn skal en lete lenge etter. Dersom teksten er delvis rappa bør du oppgi kilde under teksten, ikke som link i kommentarene.

Bildet er bra det, uten tekst.

- lakris
Anne Kari Berg K.
Morsomt og oppfinnsomt bilde. Snedig med klokken som er bøyd rundt ballongen, den røde mannen som står opp ned, fin komposisjon, underfundig ansiktsuttrykk på mannen med fjernkontrollen. Rart...


mvh Anne Kari
Helge R.
stor takk til alle som er innom bildene mine, det er dette som gir inspirasjon til å fortsette å legge ut her på dotten.
Til LK, jeg pleier vanligvis å makere lånt tekst, i dag ville jeg la den sveve en stund på nettet før jeg kom med linken. Det er jo greit å se hva forståsegpåerne finner på, he, he.

Faust inngikk en pakt med djevelen, han fikk dama og styggen fikk sjelen. Hadde historien i tankene da jeg mekka bildet. Får jo bare håpe at det går bedre med meg enn det gikk med Faust.
Ha en flott kveld
:)Gorm




Erlend M.
Det gikk jo bra med Goethes Faust til slutt.. Et av mine absolutte favorittverk innen litteratur.

Jeg får ikke kjappe PS-effekter til å virke særlig troverdig i forhold til den bøyning av tid og rom eller noe i den duren (som jeg antar du prøver å få til). Ok, det behøver jo ikke nødvendigvis å være troverdig heller. Men det ser jo rett og slett fullstendig jævlig ut dette her... og ikke bare fordi jeg leser ''signaturen'' av hastig bruk av mediet. Tar du deg vann over hode mtp. idéer i forhold til evne/gidd til å fremstille disse? Du produserer jo mange bilder. Jeg tror du ville laget bedre saker om du jobbet lengre med færre bilder, og tonet ned ''surrealismen'' en del hakk..
Geir F.
Jeg grøsser når jeg ser dtte bildet. Og det rare er at jeg faktisk i stor grad er enig med Erlend Mørk her:

''Jeg får ikke kjappe PS-effekter til å virke særlig troverdig i forhold til den bøyning av tid og rom... ''

Nei bildet virker absolutt ikke troverdig i naturlig forstand. Vet ikke om det har vært hensikten heller. For meg er det i utgangspunktet en noe ''primitiv'' klipp og lim-opplegg her. Som nevnt før trekker jeg paraleller til Terry Gilliams animasjoner i Monthy Pyton. Men også til gamle dagers flenellograf som sikkert mange av oss har opplavd på søndagsskolen... men med helt andre fortellinger.
Og nettopp fortellingen synes jeg er den store styrken i dette som mange andre av dine bilder, Helge.

Og assosiasjonee får man ofte til å grøsse.

Denne opp-ned-røde-mannen er jo bare genial.

Ja, jeg er også enig i at du ofte tar deg vann over hodet. Tror vel også at det er grunnen til at du utvikler deg som historieforteller og fortograf: Nemlig at du tør å teste grensene for hva du kan få til. Spent på fortsettelsen. Detter er bra!
-fløde-
Helge R.
Jepp, enig med dere om klokka den hang ikke på greip, har lagt ut en oppdatert versjon hvor klokka i det minste viser riktig tid.
Når det gjelder bilder, oppfatter jeg dotten som stedet hvor jeg får tilbakemelding om ting som bør, eller må gjøres for at bildet skal bli bedre, som her med den fryktelige klokka. Det er vel det som er meningen, eller hva?
Når jeg leker med bilder er det lett å bli blind, åpenbare feil forsvinner og dukker først opp når bildet er på nettet. De beste med dotten er at slike glipp kan rettes opp, bildet kan justeres. Jeg printer fleste bildene på canvass i A2, så det går fort med en del blekk. Da er det bra med innspill om detaljer som forbedrer bildet.

Det er flere som mener at et bilde er et bilde og det skal tale for seg. Aller helst skal det brukes film, gjerne med en dasj svette fra mørkerommet.
En del bilder kan framføres på den måten, det er bare ikke slik jeg leker med bilder.
Til mine bilder knytter jeg noen av tanker som fåvirket tilblivelsesprosessen.
I dette bildet er det Faust og djevelen og hva er mer nærliggende enn å tenke på djevelens bolig, helvete, et utrivelig sted som rykker nærmere for hver dag som går.
Jeg er 65 år, gj.sn alder for menn er 74, da dør de, ett er klart; avsluttningen ligger statistisk 9 år fram i tid. Er det rart at jeg raser videre med stadig nye bilder.
Selve tilblivelsesprosessen er i tillegg fornøyelig, store gutter leker gjerne med seg selv.
Hele tiden prøver jeg å bli litt bedre, men selvsagt blir det ett å annet mageplask.

Søndagskoletanten brukte flanelografen for å billedligjøre fortellingene, et praktfullt redskap som la en ekstra dimensjon til historien.
Se gjerne på bildene mine som flanelografbilder, du må bare legg til en digital virkelighet.
Stor takk for kommentarer hilsen
:)Gorm
Stine V.
Spesielt bilde du har lagd her, men morsomt komponert. Detaljene er artige.
Stig Børre E.
Har stor sans for disse bildene dine - dette er inget unntak.
V3 er best. Liker surrealismen.

StigB
Avsluttet .
Heisann Gorm.

Et herlig bilde med fin fortellende tekst fra deg.



Hallo fra Eivind.
Live F.
Hehe... søkte på 'smerte' i bildesøk, da vi hadde om psykiske lidelser på skolen.
Så umiddelbart at det måtte være ditt bilde, før jeg hadde sett på det nesten.
Tøft :)

Jo... spennende bilde forresten ;)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu