Isbjørn
Denne har flyttet sørpå etter et langt liv i kullgruvene på Svalbard.
Bildet inngår i albumet Bygg & Anlegg - Et høydynamisk syn på byggeverdenen
Utstyr
  • Canon EOS 350D
  • Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6
  • Brennvidde18mm
  • Blenderf/3.5
  • Lukker x s
  • FilmtypeRAW, ISO 100
  • Nei
  • AnnetStativ, seks eksponeringer, Tone Mapping
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriIndustri
  • Lastet opp
  • Visninger778
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_215339} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (8)
Odd E. k.

Hei Sondre!

En gammel sliter som sikkert har gravd frem mye kull. En flott bildevinkel der dimensjonen av bulldoseren kommer fint frem. Bakgrunnen er også meget flott der du fint har fått med en annen bulldoser. Flotte fine farger med et fint lys inn på maskinene. Flott jobbet Sondre!!

Mvh

Odd E.
Avsluttet .

Stilgt bilde. Flott harmonert med den halvmørke himmelen. Er fargene so blasse orginalt eller har du tona dei ned. Uansett eit vakkert bilde
Svein T.

Samme tøffe motiv, samme dystre, harde stemning, samme gode utsnitt som de andre i serien din, Lea. Knall !! Mvh Svein ;)
Anders H.

Nok et tøft bilde av en kraftig maskin som dette. Igjen har du klart å lage et veldig røft uttrykk på bildet og detaljene kommer flott frem her. Jeg liker det her veldig godt.

For oss som ikke kan så mye om HDR fotografering, kunne du forklart litt om akkurat hva du gjør for å få til slike resultater, eventuelt vise oss hvor du har lært det? Jeg har prøvd metoden selv, men får det ikke helt til.

Anders
Sondre L.

Takk for kommentarer.

Anders: Det første jeg gjør er selvfølgelig å finne et passende motiv uten aaalt for mye rot i bakgrunnen. Når jeg er fornøyd med kompen tar jeg som regel 6 eksponeringer, noen ganger mer, noen ganger mindre, og setter de sammen til HDR i Photomatix. Så følger Tone Mapping. Prøver da å få fram mest mulig detaljer i rust o.l. samt en så dramatisk himmel som mulig (fordel å ta bilder i lettskyet vær). Hiver det deretter inn i PhotoImpact (veldig likt Photoshop, bortsett fra prisen) og markerer maskinen. Sykt tidkrevende, men da er det bare å velge ''Invert selection'' så har man markert bakgrunnen. Kjører ned fargemetning, og gir det litt blåstikk for å øke kontrasten til maskinen (komplimentærfarger).
Til slutt justerer jeg om nødvendig Levels, fargemetning og utsnitt på hele bildet.

Har prøvd meg litt fram, og synes denne stilen passet bra til disse bildene.

Sondre
Nina R.

fint, men skulle likt å sett orginalen også da jeg er kritisk til redigering hvis bilde ikke er fint i hovedsaken.. da mener jeg det er litt fjusk :p
Sondre L.

Nina: Nå er det ikke sånn at jeg bare kan legge ut orginalbildet, det er nemlig 6 forskjellige bilder som er satt sammen. Men kan legge ut det som ville vært normal eksponering etter en god natts søvn...

Forøvrig er jeg uenig i filosofien din om å ikke redigere bilder. Hadde jeg ikke holdt på med HDR, ville jeg ganske enkelt gått forbi dette motivet uten å feste det til minnebrikka. Det blir derfor ikke riktig å dømme et bilde etter hvordan RAW-fila ser ut. Det blir som å vurdere hvordan middagen ville smakt før kokken tilsatte krydder og saus. Og det er vel lite annet enn destruktivt å gå rundt og tenke sånn? ''Hvilken tulling var det som oppfant maling, panel og tapet? Er det ikke fint nok med gipsplater og Glava?''

Misforstå meg rett, jeg har ikke noe mot bilder rett fra kameraet. Har sett fort gjennom bildene dine og det er mye bra der, men det er motiver så totalt forskjellige fra denne serien at det ikke lar seg sammenligne. Prøv selv å få både overskyet himmel og mørke skygger korrekt eksponert i ett og samme bilde, så skjønner du hva jeg mener.


Sondre =)
Peder E.

Bildet er utrolig tøft! Helt enig med deg Sondre, det du faktisk først og fremst gjør her er å kompensere for kameraets begrensede dynamiske tone-rekkevidde. Ved å eksponere for kun bulldoseren ville vel himmel vært helt hvit, og bildet rimelig kjedelig, så kan man sitte der og si at man har et ''ekte'' bilde? Hvis det var et pressebilde så er det vel greit, men her at du jo klart å lage et flott dramatisk bilde av motivet du fant. Kameraet har alltid kun gjort en del jobben, resten er opp til fotografen før og etter bildet er tatt. Slutter aldri å overraske meg hvor naive folk kan være i troen på det ''ekte'' og ''orginale'' bildet :P

Godt jobba!

Peder :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu