Speil, speil...
Jeg har hovedsaklig brukt shadow/highlight her. Synes det er noe som mangler, men klarer ikke å se helt hva.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2006-03-16 02:48:40
    Versjon #2
  • Lagt inn: 2006-03-16 02:51:44
    Versjon #3
Utstyr
  • Nikon D50
  • Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5. 6G
  • Brennvidde18mm
  • Blenderf/3.5
  • Lukker1/30s
  • Filmtypeiso 800
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger645
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_172975} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (24)
Thomas M.

koslig bilde. den skal tidlig krøkes ;) de ser sikkert opp til mamman sin :)
godt fanget. fin stemning i bilde.

mvh thomas mørch
Geir F.

Spennende komposisjon i et bilde som forteller to historier samtidig.
God utnyttels av flatene.
Imidlertid litt tomt oppe til høyre.

-geir f-
Bente K.

Dette var et herlig småjentebilde der det oser av ro og konsentrasjon. Likte særlig plasseringen av speilbildet. Fin komposisjon, og de rolige duse fargene i kontrast mot de røde kinnene i speilet fungerte veldig bra. En hverdagsstund med mye historie rundt det er vel verdt å ta vare på. Jeg falt pladask for dette bildet Christel.
mvh Bente
Helge R.

Hei Kristel. Et bra utsnitt som blir litt for kaldt, lys og farger gjör noe negativt med stemningen, hadde likt det med litt mer glöd. Ellers har du fanget situasjonen paa en superb maate, stor intensitet baade hos modeller og fotograf. Gleder meg til neste bilde hilsen
:)Helge
Stephen F.

Absolutt et bilde som fenger. Den illusterer godt småpikers tilnærming til det voksne liv. Viser dessuten godt jentenes samhold.
Avsluttet .

Pent bilde. Artig :)
Kristel S.

Tusen takk for alle kommentarene, jeg er veldig glad for at bildet likes, jeg liker det bedre og bedre selv, synes det er et sterkt innhold i det (litt sårt for min del også, et symbol på at jentene blir større, og før jeg vet ordet av det er ute av hus!).
Helge, du er inne på det kalde lyset... Av en eller annen grunn valgte jeg å ha det noe klinisk, kanskje pga alvoret. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men jeg liker det slik. Likevel har jeg lyst til å lage en varmere variant, for selv å se.
Det tomme feltet oppe til høyre tror jeg bidrar til å gi en ro, tror det hadde blitt for mye med noe der også. Det er litt skygger igjen etter et håndtak øverst, som jeg valgte å kutte bort, for jeg syntes det ble for mye. Skal ta det med i den varme varianten, så kan også det revurderes.
Vh Kristel.
Scott A. M.

Schtilig!!
Dette var et utrolig fint lys, liker måten ingen ser ut til å være oppmerksomme på fotografens tilstedeværelse, og konsentrasjonen som ligger i luften er veldig fin.
Egentlig synes jeg krana over jenta i midten av bildet er litt forstyrrende, den trekker litt fokus, og en bar vegg hadde heller gjort seg her, tror jeg.
Godt å se du holder på fortsatt Kristel, selv om jeg desverre ikke får lagt ut noen bilder mer nesten.
Ha en fin helg

-Scott
Georg K.

I think you have written the best comment yourself :)
But there is much mentioned of what did strike me first when looking at this image.
It is true - the very focussed concentration - never mind the person with the camera around - drives the main access-point of the perception - there is a touch of momentarily independence visible - and in this way also something what is often imposing controversial response on us - independence in its beauty - and it's risk potential for any relation. But this is one possible psychological response to it.
In many ways a very lucky shot - the setting in the bathroom is risky - since many ''disturbing'' elements are easily empowered to steal attention - while the expression of all three kids is so strong that it could be said - you have mastered it.
All three poses are very different, still logic, connected - part of one story easily to understand.
Of course the girl looking into the mirror is getting most attention - first-hand attention, while the other two - interacting in deep concentration, probably very devoted - close to 100 % participation - a state of mind when imagination and real life are in full cooperation - are not less important for the image.
Looking back it seems always that when I was a kid - we had a longer childhood - we were for a longer time disconnected, free from all the drive to be like adults, to behave like them, to do like them - which is certainly not true - even thought it might be true that the expression of such has changed - is changing.
But beside of the part were we of course have to recognise that this image is also getting out attention because of the ''contrast'' kids - and grownup activities - beside of this I also like the expression of ''fantasy'' here - it is not only the make-up hour - the preparation for an event - it is also the element of ''play'' - and the importance of this.
A high level of activated energy - caused by imagination, working even in a group - imagination about the result of this activity - the inspiration of the idea how the world will be when performing this changes - I guess many teachers would give a lot for the manual to get such attention :).
I think it is actually a good image - a potential kitsch setting - but far away from entering this region - which again is also due to the qualification of the photographer - because it is depending on the view, on the contact if you are able to see through the ''sweetness'', and connect to the persons pictured.
Bjarne N.

dette var vakkert. utrolig fin ro og harmoni i bildet, noe som understrekes av de duse tonene. ville absolutt ikke kjørt opp metningen.
Bjarne N.

dette var vakkert. utrolig fin ro og harmoni i bildet, noe som understrekes av de duse tonene. ville absolutt ikke kjørt opp metningen.
Fred S.

Ja, sånn er nå engang jenter... Jeg har en klasse full av dem, de er 6-7 år eldre en disse , og du skulle bare ha sett dem.... Ser du frykter den dagen de har vokst fra deg, men egentlig vokser ikke ungene fra oss, de bare forandrer seg litt; ungene forblir ''dine'' enten de er 10 eller 30.
Jeg opplever ikke lyset som ''klinisk'', men lett og fint. Derimot synes jeg det blir for ''mye'' i bilderammen, ville ha beholdt bare jenta som ser seg i speilet, men gitt henne mer luft på venstre side. Det ville også ha gitt bildet et litt annet ''innhold'', et som samsvarer mer med det du skriver i kommentaren din ( om at jenter blir større, og en dag forsvinner fra huset)

vh fred
Kristel S.

Jeg var sikker jeg hadde takket her for de siste, men må ha glemt å trykke på knappen.

Scott; kjekt å høre fra deg igjen!
Den kroken har jeg vært i tvil om selv, og lurer på om dèt egentlig er ''mangelen'' jeg søker. Var redd det var litt for mye i rommet. Men nå er det sånn at jeg ikke kan klone lenger! Jeg har klart å kjøpe ny pc med tilhørende tastatur hvor alt-tasten ikke virker. Så nå er jeg spart for det bryet ;)

Georg; tusen takk for dine grundige kommentarer. Alt i alt synes jeg din innlevelse gjør mye for ønsket om å ta mer bilder. Det er utrolig motiverende å skjønne at bildet virkelig blir studert. Igjen; tusen takk for det!

Bjarne; kjekt å høre fra deg òg igjen, og takk for dine siste! Nei, jeg prøvde (metning/ temperatur), og likte det så dårlig, at det ikke kommer ny versjon. Sorry Helge.

Fred; Ja, jeg startet også med å klippe henne ut, hun er absolutt et bilde i seg selv. Og mer har jeg å gå på på venstre side. Som Georg skriver, så er hun det umiddelbare interessepunkt. Men det er det jeg finner spennende med bildet, at når en flytter fokus, så oppstår en helt separat situasjon og dialog, samtidig som handlingene er paralelle (...puh!)
Jeg liker din anbefaling like godt som jeg liker dette, men det ville blitt to forskjellige bilder.?
Og da er spørsmålet; sett at jeg skulle bruke dette i en utstilling (!) -Ville det da være ok om jeg hadde et utsnitt på lager, som et annet bilde? (Høye ambisjoner, tenker du :) -Nei da, men nyskjerrig på hvordan alt virker, og flirter med verden ;) -Ja, en annen ting òg; kan det brukes i utstilling etter å ha ligget her?

Hilsen Kristel, the night-chatter.
Fred S.

Hei Kristel: fikk med meg chattelysten din i natt, men gamle lærere i full stilling bør egentlig prøve å komme seg i seng før to, og jeg gjorde et tappert forsøk på det sist natt.
Spørsmål numero uno skjønte jeg ikke helt, du er litt uklar med ''...et utsnitt på lager, som et annet bilde...''.Spørsmål nr. 2 derimot er lett: Selvsagt kan du gjøre hva du vil med bildene dine selv om de har ligget her, foto.no har ingen eiendomsrett til bildene dine ! Still dem ut, selg dem privat, vis dem på andre fotosider, send dem til konkurranser, gi dem bort til Tante Tine til jul...., i det hele tatt. Ble litt nysgjerrig på ambisjonene dine nå, men tiden vil vise.....

vh fred
Kristel S.

Hei igjen, Fred.

-Jeg skulle ikke belemret deg med dette, men siden jeg først har begynt, så kan jeg like godt prøve en gang til og forklare meg tydeligere;
Sett at jeg mener bildet inneholder to bilder, hvor utsnittet passer i èn serie, og hele bildet i en annen. Det er sikkert opp til meg hvordan, og hvor mye jeg vil bruke det, men om det kommer en dag, og en selger bildet - da nytter det vel ikke å komme slentrende med et utsnitt, og kalle det for et eget, uavhengig bilde?
Når det gjelder ambisjonene, så er de ikke mine, men en billed-gruppe som jeg er med i. De er langt over mitt nivå, noen er erfarne utstillere, så jeg ser ikke bort i fra at det en dag dukker opp melding om utstilling. Hvis jeg skal henge med på lasset, må jeg prøve å være litt forberedt med tanke på hva jeg ville hatt som bidrag, og eventuelt jobbe med serier. Jeg er ikke bekymret for å selge, men har lyst til å gjøre det ordentlig likevel ;)

Mvh Kristel.
Fred S.

Hei Kristel: Selvfølgelig kan et utsnitt stå på egne bein, som et uavhengig bilde ! Jeg skal gi deg et godt eksempler, men må ta det i to etapper, du får med andre ord to ''kommentarer'' her, den første med link til noe som er et utsnitt av et bilde. Hele bildet legger jeg link til i kommentar 2:

Solgte dette bildet ( som altså er et utsnitt) til kommunalbanken i vår:bilde nr. 113029

fred
Fred S.

...og her er hele bildet: bilde nr. 88185

Ellers lykke til i gruppa, sikkert utviklende å være med i noe slikt.

vh fred
Kristoffer L.

Georg har avlevert en ypperlig kommentar til dette bildets innhold, som jeg fullt og helt kan stille meg bak. Bildet er et intimt innblikk i et øyeblikk i disse tre småpikenes hemmelige liv. ;-)

Komposisjonsmessig osv. synes jeg da også at dette var meget bra.

Teknisk synes jeg imidlertid at det halter litt, spesielt i tonearbeidet. Det vi ser i speilet virker mer riktig kontrastmessig enn resten av bildet, som (i hvertfall når det gjelder de tre jentene) virker ganske grått og kontrastløst. Ergo tror jeg at jeg ville prøvd å få fram mer kontrast i disse partiene.

- Kristoffer
Kristel S.

Tusen takk for at du påpekte dette Kristoffer, jeg så det helt klart etter å ha lest din kommentar. Kanskje det er derfor ønsket om å se henne i speilet for seg selv har meldt seg?
Jeg har prøvd flere ganger nå å ta for meg bildet på ny, men av og til tror jeg at jeg tar for lange veier for å nå Rom, for til slutt ser bare bildet kornete og overredigert ut.
Jeg tror imidlertid at jeg har kommet fram til et bedre resultat, dvs, jeg har to som jeg ikke klarer å velge mellom.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg jobber riktig med pipettene i levels, for jeg justerer ingenting i hver enkelt pipette... (??)

Fint om du vil gi tilbakemelding på om tonene er bedre i noen av disse, og takk igjen!

Vennlig hilsen Kristel.
Kristoffer L.

Hei igjen! ;-)

Ja - både v2 og v3 synes jeg ble en klar forbedring i forhold til v1. Nå er alle tre jentene klart definert tonemessig, og derfor med i handlingen på en helt annen måte.

Jeg har ikke pleid å bruke pipetter i Levels, så jeg er redd det ikke er mye jeg kan si om det. Fremgangsmåten min er ofte at jeg markerer enten et område i bildet (f.eks. med lasso) eller et toneomfang (gjerne med magic wand, med større eller mindre følsomhet). Neste punkt er å angi en passende feather, slik at overgangene blir myke. I blant betyr det en stor featherverdi - f.eks. 20 - 60 eller mer. Til sist oppretter jeg et nytt justeringslag, basert på denne markeringen. Justeringslaget kan være f.eks. Levels eller Curves. En kan ha så mange slike lag som en bare vil, for forskjellige deler av bildet, eller for forskjellige toneområder. (Et landskapsbilde kan f.eks. ha to Levels-lag, ett for himmelen og ett for ''jorden'', begge med passende feather. Disse kan en så justere helt uavhengig av hverandre.) Her kan en prøve og feile av hjertens lyst - mulighetene er mange, og kontrollen en oppnår, er stor...

- Kristoffer
Christine Ø.

Liker fargebruken.

Hm.

Jeg hadde likt et bilde av bare jenta som kikker seg i speilet, uten de to andre. Det hadde skapt en helt annen, interessant historie.

Christine.
Lars-Anders M.

Du er meget flink og oppfinnsom. Liker det.
Kristel S.

Tusen takk for ny kommenatr i dag, Lars-Anders, med ord som varmer!
Takk også til Kristoffer for god oppfølgning, og Christine for dine tanker. Jeg kommer nok til å følge ditt forslag, som andre her også har vært inne på. Skal prøve det ut!
Mvh Kristel.
Jacob V.

Hei, Kristel

Det meste er vel allerede sagt her, så jeg føyer til at jeg likte v3 best pga den duse behaglige tonen.


Mvh


Jacob
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu