Henning i farta
Bildet inngår i albumet Bevegelse - Bilder i kategorien fart og bevegelse
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2005-05-30 17:03:15
    Versjon #2
Utstyr
  • Olympus E-300-kit, EZ-4015(E), EZ-1445(
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriBil/motor/Kjøretøy
  • Lastet opp
  • Visninger708
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_140877} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (8)
Dag T.
Hm, det er noe med blurringen som ser kunstig ut.
Kjetil H.
Begge versjoner er tydelig ''manipulert'' om det kan kalles det. Forsøk heller å lage bevegelsen når bildet taes enn å legge den til etterpå, best effekt får du ved å velge en lukkertid som gjør bakgrunnen uskarp/dradd og bilen i fokus. Ta en titt på bildene til Henrik Thorstensen, han har det jeg vil kalle doktorgraden i panorering:
http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_oversikt.cgi?brukerid=15249
André M.
Enig med Kjetil. Sjekk ut bilde nr. 138283 - en kunstnerisk høydare av Thorstensen.
Thor A.
'Det strides blandt de.....! Bildet er ''manipulert'' etter retninglinger som er beskrevet i boken til Magnar Fjørtoft. Han skriver at metoden som du beskriver avhenger av en stor grad av flaks. Ellers tusen takk for interessen og korrekturen.
Mvh.
Thor Andersen Tønsaker
Dag T.
Sorry, versjon 2 ble bare dårligere.

Det er forsåvidt riktig at man skal ha litt flaks med ekte panorering, men med erfaring kommer man svært langt.

Kunstig panorering trenger imidlertid kunnskap og observasjon av ting som man egentlig tar for gitt i den ekte, så sånn sett er det galt å se at den ene gir bedre sjanser for å lykkes enn den andre.

Feilene i ditt bilde er følgende:
Bevegelsesuskarphet fordeler seg helt jevnt over noe som beveger seg like fort med alle deler. Dette har du gjort.
I overgangen mot bakgrunnen legger det som beveger seg over bakgrunnen som et lag med en gjennomsiktighet som øker jo lenger unna motivet (bilden her) du kommer. Her bommer du i begge versjoner, men på forskjellige måter.
Hjul (og dette var det første jeg så) er spesielt vanskelige, fordi den delen av hjulet som er i kontakt med bakken står stille, mens den øvre delen beveger seg dobbelt så fort som bilden. Forkant beveger seg på skrå nedover og og bakkanten på skrå oppover i fartsretningen. Dette er MYE lettere å få til på ordenlig enn i PS. Her er versjon 1 bedre enn verson 2.

Magnar er aktiv på dotten. Send ham en melding og be om en kommentar.
Dag T.
Oooops, fingrene mine har en tendens til å skrive ''bilder'' i stedet for ''biler'', sikkert av forståelige grunner .-)
Thor A.
Først noen oppklarende ting før jeg kontakter Fjørtoft. Begge versjonene er gjort på samme måte, i versjon 2 er bare markeringsmasken lagt litt bedre på hjulene i lag nr. 1. Etter mitt syn kan mye rettes opp ved gjennemskinnligheten i markeringmasken og ved retningsvinkelen på beveglihetsuskarpheten. Så ett dumt spørsmål fra meg, kalles det panorering når kameraet er i ro ved eksponering ? Det ligger inne ett bilde til, eksponert hundredels sekund etter hvor bakgrunnen er gjort uskarp. Tørr jeg være så freidig å spørre om hva du sier om dette ?
Ha en god dag !
Mvh.
Thor Andersen Tønsaker
Dag T.
Nei, du har kanskje rett i ordbruken når det gjelder panorering, men det du har gjort her hadde vært enda enklere å gjøre ''på ordentlig''. Bare å velge riktig lukkertid, du kan til og med regne det ut om du gidder.

Ellers ser ikke versjonene like nok ut til å være gjort på samme måte. I versjon 2 ser du kantene fra utklippet tydelig, i versjon 1 er det ene baklyset og den fremste delen av bilen for skarp.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu