Rodeløkka 1973
Rodeløkka i Oslo var engang for lenge siden preget av forfall. På mange måter. Livets glade (?) gutter og jenter gjorde ikke en katt fortred, der de levde store deler av sine liv i full offentlighet mellom rivingshus og i portrom. Av pietetshensyn har dette bildet ligget i skuffen i mer enn 30 år.
Medmenneskelig har jeg fortsatt kvaler med å utlevere disse på denne måten. Fotografisk er jeg fornøyd. Den mørke kopieringen, kornene og kontrasten er ment å underbygge livets skyggeside.
Utstyr
  • Nikon F
  • Vidvinkel, husker ikke hvilken
  • Blender-
  • FilmtypeTri-X
  • Nei
  • AnnetHar stort sett beholdt originalbildet, men har fjernet del av en kåpe til venstre.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriMennesker
  • Lastet opp
  • Visninger1826
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_132635} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (23)
Ronnie S.

Har sansen for nostalgi. Dette er et skikkelig eksemplar av livets glade.... ;-)
Har en serie fra 1969 selv.
Julie S.

dette burde vært en plakat...! du kunne tjent deg søkkrik med bare dette bildet mener nå jeg!

du la inn en kommentar til bildet mitt 'øøørn' og jeg får ikke sendt deg en melding, men har et spørsmål om hvordan jeg kan få opp kvaliteten på bildet uten å gjøre det større...kan du hjelpe meg?? takk for kommentar forresten...
Håvard K.

Oioioi, så bra! Bilder av denne typen, som bæres helt og holdent av ''Innhold'' i motsetning til ''Form'' og ''Teknikk'', er sjelden vare. Gratulerer!

mvh Håvard
Johan K.

Herlig nostalgisk følelse av dette bildet. Likte utrykkene på personene.

Nå var ikke jeg i livet i de dager... men jeg er veldig fascinert av bilder fra den tiden.

Veldig bra miljøskildring. Og det forteller en historie

Johan
Odd Tore S.

Flott dokumentasjon av de sorgløse, som i virkeligheten kunne være svært langt fra sorgløse.
Disse var også ganske velkledde, den trette har til og med slips. Jeg ville vel karakterisert disse som boms, de ser ut til å holde en annen standard enn lasaroner/lassiser.
Fototeknisk sitter dette helt for meg, pyramidal komp og skikkelig værbitt og medtatt bakgrunn. Miljøet er korrekt, og det er ekte!
Er samtidsdokumentasjon, riktignok fra en samtid som var, nostalgi? Interessant at du fikk tatt dette med vidvinkel, ofte var ikke de sorgløse særlig glade for oppmerksomhet, det være seg uten eller med kamera. Min erfaring var at de raskt kunne bli aggresive om de ikke fikk være i fred.
Odd Tore
Harald H.

Takk for kommentarer. Bildet ble tatt bare et lite steinkast fra Trondheimsveien. Jeg gikk på det som dengang het Norsk Journalistskole like ved Carl Berners plass, og surret mye inne på Rodeløkka med og uten kamera. Jeg ble etterhvert på nikk med mange av disse. De var vel en slags sofistikert og velkledd boms, men menneskeverdet fikk ingen ta fra dem. For meg var det en selvfølge og spørre om å få lov til å ta bilde av dem. Og når det var greit, var det helt uproblematisk å jobbe åpent med tette vidvinkelbilder.
Å ta slike bilder uten lov og med tele vil være utenkelig. Uten sammenligning forøvrig snakket jeg engang med en dansk fotograf som ble berømt for sine bilder fra Reperbahn i Hamburg. Her, blant horer og alkoholikere, vandret han rundt med sin Leica og sin 20 mm og fotograferte personer og personligheter. Det gikk i Tri-x presset til ca 1600 asa, og ingen blitz i de sparsomt opplyste lokalene. Det var vel han som ''lærte'' meg å være ærlig i sin fotografering.
Siden i livet vandret jeg en del med kamera langs Akerselva, og da kostet gjerne et bilde eller to en flaske pils.... Men så seint som bare for 25 år siden ble jeg på Grønland hudflettet av eldre dame som ba meg dra meg over elva der jeg hørte hjemme. Klasseskillet og sosial tilhørighet satt dypt i. Nå er det andre etniske grupper som setter sitt preg på landskapet.
Nåja, det ble mye utenomsnakk, men det er kanskje opplysende for denne type bilder.
H :-)
Avsluttet .

Lenge, lenge har jeg lett etter et slikt fotografi som dette å feste øynene på her inne. Det klassiske fortellende fotografiet. Her stemmer alt, ansiktsutrykkene er ubetalelige, de menneskelige symbolene, kjærlighet, vennskap og gleden å ha noen å støtte seg til i vanskelige situasjoner.

Den faktoren som ''gjør'' bildet for meg er mannen til venstre som holder et fast grep om kameraten, gleden av å ha noen å støtte seg på skinner igjennom hans rolige ansikt.

Komposisjonen er strålende, mannen til venstre og damen til høyre skaper linjer som fører blikket frem og tilbake fra mannen i midtens ansikt, og rundt i bildet. Bakgrunnen stemmer perfekt til motivet.

Bra at du nevner problematikken med slike menneskebilder tatt uten lov med teleobjektiv, ved å bruke tele på slike bilder mister du en stor del av gleden ved å fotografere. Bildet vil med en gang bety så mye mindre for fotografen, han var ikke innvollvert i menneskene han avbildet, og bildet vil med tiden forsvinne. Vidvinkelen muligjør for fotografen å innvollvere seg i hendelsen foran kameraet.


mvh

Ø
Peter W.

Härlig känsla i bilden som du lyckats förmedla, gillar denna helt klart!

Mvh Peter
Ketil M.

Dette var knakanes godt!
Kristoffer L.

Dette er absolutt strålende fotografi!

Det er vanskelig å se dette bildet uten at assosiasjoner til kjente fotografer og verker fra fotohistorien strømmer på. Men den jeg fremfor alt tenker på, er svenske Anders Petersen, og hans utrolige bok ''Café Lehmitz'' - resultatet av to års fotografering av miljøet og menneskene på og omkring denne cafeen på Reperbahn i Hamburg.

Som Petersens bilder er også dette preget av varme, nærhet og kjærlighet til menneskene som er fotografert. Øyeblikket er hudløst og magisk, komposisjonen formidler historien (og gjør samtidig bildet til et kunstverk), og det røffe tekniske uttrykket understreker miljøets røtter på en troverdig måte.

Jeg støtter selvsagt 100% Øyvind Thorstad Bøs kommentar ovenfor. Og sier meg svært lei for at vi så sjelden ser slike ekte, nære bilder nå om dagen. Dette er den type fotografi som mer enn noe annet inspirerte meg til å begynne å fotografere, da jeg var yngre.

Er det personvernlovgivningen som helt har ødelagt klimaet for denne type fotografi?

- Kristoffer

Avsluttet .

Kan nok med hånden på hjertet skrive under på skryten du har fått her. Personuttrykkene og kontakten bildet skaper til de avbildede menneskene fra livets skyggeside er bare veldig god. Dette er vel slike mennesker enkelte deler av de offentlige myndigheter i dag vil skjule og stue vekk. Husker ikke hvilke parti de representerte, men da bystyre og lokalt næringsliv i Trondheim; byen jeg for det meste er vokst opp i, for endel år siden hadde planlegging av ski-VM på dagsorden var det (tro det eller ei) faktisk helt seriøst fremme forslag om å midlertidig sette inn byens ''glade gutter'' og '' løse fugler'' til midlertidig soning under arrangementets varighet, som del av ''byrengjøringen''. Dette forslaget skapte forståelig nok til dels voldsomme diskusjoner, og endte heldigvis ikke opp som noe annet enn et dårlig forslag. En trenger slike mennesker i dagens over vellykkede styrtrike Norge, en trenger å se også den delen av Norge som ikke er fullt så vellykket, en trenger å minnes på at Norge også har en rekke mennesker som ikke har fått ta del av velstandsutviklingen...et varmt bilde, som du ikke trenger å skamme deg for å offentliggjøre - du har iflg. det du forteller hatt kontakt med de avbildede og fotografert dem på kloss hold under dialog, og fremstiller dem på en positiv måte - som mennesker, og ikke som ting. DET er bra.

Sånn helt på siden; mannen til venstre er i mine øyne utrolig snarlik Horst Tappert - eller Derrick om du vil - iallefall ved første øyekast...:-)
Morten J.

Dette bilde er absolutt verd å se. Du har klart å feste både lys, følelser og stemning til negativet.

10 poeng.

Morten
Hans Jacob H.

Ja, her er et bilde som oppfyller klisjeèn: Et bilde sier mer enn tusen ord!
Bra!

Hans Jacob
Mona R.

Bøyer meg i støvet.. Fullstendig enig i Øyvind Thorstad Bøs kommentar. Et fantastisk bilde som jeg har sett på mange ganger nå. Bokmerket. kommer til å se på det mange ganger til.
Marcelo V.

Meget bra, et av de beste bildene som har ddukket opp her på lange tider.
MV
Avsluttet .

Dette bildet var det godt å se. Det oser av varme og menneskelighet. Når jeg se dette lurer jeg litt på hvor livets skyggesider befinner seg.
Jeg skjønner godt at du har tatt vare på bildet i skuffen av pieteshensyn. Slike bilder er følsomme og kan lett utlevere mennesker.
Men det nevner du selv og har tatt hensyn til.
Jeg har tatt lignende bilder selv som jeg aldri vist offentilg, men jentene og gutta som jeg kjenner har fått papirkopier av meg. Og de godkjente at jeg tok bildene.
Det har vært kjempepopulært.

Ditt bilde er et av de fineste jeg har sett her på Foto.no

Mvh
ARVE
Anniken S.

Mange gode kommentarer over og alle velfortjent!
En herlig nostalgi over hele bilde. Absolutt et vinnerbilde av de sjeldne som virkelig fortjener en hedersplass. Det tekniske sitter også veldig godt og jeg må si jeg gleder meg over den gode kvaliteten som bilde har etter 30 år.
Det mest interessante for min del er personene på bilde. Fattigdom og husløse og kanskje en smule tørste..., det gjør ingenting så lenge de har hverandre. Empati på det ypperste.
Ola H.

For et bilde. For et samhold. Kjempebra. Så trist men alikevel glede. Et av de beste S/V bildene jeg har sett her inne. Har du fler en bare I og II?

hilsen Ola
Erlend B.

Et sjeldent nydelig foto her på dotten. Inspirerende.
Marte S.

Hei
Nydelig flott bilete.
Dette kunne eg tenkt med å henge opp i leiligheten min..
Rett og slett nydelig :)
Mvh Marte
Avsluttet .

Her er det ingen tvil. Dette er kunst. Nok et bilde jeg bokmerker.

mvh Wilhelm
Linde G.

Henger meg på de andre her. Helt utrolig bra, forteller en historie på størrelse med en god bok, herlig og flott og ille og autentisk. Supert. Nydelig.

Hilsen
Linde Gilberg
Avsluttet .

Kjenner meg igjen i kommentaren fra Kritoffer L om inspirasjon til å fotografere. Her klarer du å la den tekniske siden ved fotograferingen være verktøyet som du på en måte hever deg over, og leverer et kunstverk i særklasse. Absolutt noe å tenke over når man synker inn i en verden av knotter, megapixler, dingser og dotter.
Tor-A
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu