Et forsøk på¨å lage et mer klassisk aktbilde. Har beholdt et par dobbeltskygger så man ikke skal mistenke en malt bakgrunn.
  • Versjoner:
  • Versjon #1
    Original
  • Lagt inn: 2018-08-28 07:53:35
    Versjon #2
Utstyr
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriAkt
  • Lastet opp
  • Visninger578
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1093581} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Ståle Arild G.
Dette var et veldig bra bilde. Ved første øyekast trodde jeg at det var et maleri. Godt jobbet!!
Pål M. S.
Du verden! Dette er pur klasse. Et meget godt fotografisk verk, hinsides det jeg selv kunne fått til...
Her sitter det meste. Skarphet, lys/skygger, farger etc.
Vil tro det ligger mye arbeid bak, men det må være vel verdt med et slikt resultat:-)
Roar K.
Rembrant ville nok ikke vært fornøyd her for han blandet både sot og aske i malingsblandingene sine for å få det mørkt nok.
Men ikke umulig at impresjonistene ville godtatt dette.
Kanskje litt mørkt oppe så blikket trekkes opp så jeg tenker muligens 2 - 3 cm kutt oppe.
Men så er det herrene Smaken og Baken som gjerne skal ha et ord med i laget også da.

Roar
Avsluttet .
Flott og et bra løft her inne når det gjelder variasjon i bilder. Rembrandt hadde nok nikket og smilt her.
Tor Einar K.
Takk for kommentarer alle sammen.
Pål
Ja det kan ligge mye arbeid bak, men ikke nødvendigvis fra fotografen. Til denne type foto brukes som oftest profesjonelle modeller som gjerne vet mer om foto enn den som holder i kameraet;-)
Roar
Jeg er enig i at det er litt mye død flate oppe. Men jeg ville gjerne ha klassisk maleriformat 4x5 , så det ble lagt til ekstra høyde i PS da jeg printet ut på canvas.

Har nå lagt inn uredigert orginalfil og hører gjerne innspill på hvordan jeg best kan behandle den for å komme nærmere et iklassisk maleri.
Kjell H.
Artig å se et så gjennomarbeidet fotografi med modell, bakgrunn og omgivelser generelt. Noe å strekke seg etter for de fleste av oss «knipsere»
SveinM M.
Malerisk og veldig bra aktfoto! Liker! :)

Har dog ikke peiling på hvordan en skal gå fram for å få til slik klassisk malerilook...
Knut N.
Flott modell og flott bilde, velger "orginalen" selvom den er redigert..for der er bl.a. peisen rettet opp. Flott innslag blant mye kjedelig her inne :o)
Avsluttet .
Personlig syns jeg det svarte på toppen gjorde hele bildet og setter den nostalgiske stemningen. Uten det er det noe som mangler.
Tor Einar K.
Takk for ytterligere kommentarer.
Svein.
Det er mye rart man kan gjøre, finnes blant annet mange presets.
Her var det dog veldig enkelt da fargene harmonerer bra(flink modell som styler seg selv).
Kun litt reduksjon i global fargemetting og litt korning for at bakgrunn og modell skulle stå bedre sammen.
Ut over det justering av svart og hvitpunkt slik jeg gjør på alle bilder for å få frem kontraster slik jeg vil.
Vignetering til slutt.
Oddvar S.
Helprofft. Mer er det ikke å si.
Avsluttet .
Et flott bilde med maleri preg , liker best v1 .
Modellen synes jeg minner litt om Julianne Moore .

Alec
Hans Rich. A.
Vakkert og malerisk. Etterbehandlingen i originalen traff godt synes jeg.
Mvh Hans Richard
Børre M.
Dette er utrolig flott! Det er altså mulig, ikke vet jeg hvordan. Svært effektfullt med korningen. Original versjon for min del. Er ikke enig med Roar om å kutte i toppen. jeg synes blikket presses ned heller enn å trekkes opp. Det mørke bidrar til å definere det sentrale området i rommet.
Arvid O.
Klassisk .
Som et maleri.
Godt jobba Tor Einar.
Arvid.
Igor K.
flott gjennomført
Henrik L.
Et bilde jeg sopm andre trodde var et maleri. Mye interessant å fange opp i kommentarene da det er her det er noe å lære av dere andre her inne.
mvh
Henrik L'orange
Birger F.
Et nydelig bilde. Klassisk og for noen toner. Liker originalversjonen best. Mer stemning med vignettering. Trodde som andre ar skrevet at dette var et maleri.
Tor Einar K.
Takk for ytterligere kommentarer. Ikke noe maleri her nei, damen er i høyeste grad levende. Med sitt klassiske utseende, stilsikre valg av styling og mangeårige erfaring skal hun ha 99% av kred'n for bilder som dette.
http://www.ivoryflame.co.uk/
Erlend S.
Godt bilde. Jeg liker best den vignetterte,"original". Lyset er veldig bra til å være harde lamper, men jeg lurer på om det kunne blitt enda bedre med soft vindutype lyssetting.
Tor Einar K.
Hei Erlend.
Ja softere lys ville vært å foretrekke.
Lyset her kommer fra en tak lampe med 4-5 tradisjonelle lyspærer og vinduer som står ca 4 meter fra enden av sengen. Med tanke på dobbeltskyggene var nok også en liten led jeg har som går på 6 AA batterier i bruk. Når man ser hvor harde skyggene fra denne er kunne jeg neppe klart meg uten da jeg allerede er oppe i iso 1600 ved f1.4.
Jeg kunne selvfølgelig reist med bedre lysutstyr, men med den knappe tiden man har tildelt har jeg som regel mer enn nok med å forholde meg til mennesket foran kamera og lite kapasitet til å fikle med for mye utstyr. Her er vi flere som deler kostnadene til lokasjon og modeller og vil typisk ha økter a 10 minutter til å gjøre sin ting.
Erlend S.
Tor Einar, jeg kjenner ikke ditt kamera og hvordan det takler høy iso, men på 1600 så er det definitivt vakker kornstøy, blir det fortsatt vakker korning på 3200 eller blir det tull med fargeblødning etc? Kan lengre lukkertid brukes for å klare seg med vinduslys i større grad? En slik positur tåler trolig 1/4 sekund dersom kameraet er stabilt nok. Når jeg tar portretter på 1/4 sekund så tar jeg gjerne flere like eksponeringer for å kunne velge en med god skarphet/uttrykk. Sylskarphet er sjeldent viktig på slike bilder. Et av de bedre bildene jeg har av dame på seng (riktignok fullt påkledd) er ikke akkurat skarpt.
Tor Einar K.
Jeg bruker Nikon D800 slik som deg.. Hadde jeg tenkt print på lerret i opptaksøyeblikkert kunne jeg selvfølgelig dradd til med mye høyere iso.
På meterstore print på blant papir overstiger jeg helst ikke iso 800.
. På frihånd er jeg dessverre nødt til å ha minst to ganger lukkertid, mer i de motivene der jeg ønsker å utnytte oppløsningen fullt ut. Her er det brukt 24mm og lukkertid 1/60s
Erlend S.
Aktbilder handler gjerne mer om komposisjon form og lys enn det handler om detaljering, og som du så på dette bildet er kornstøy en fin effekt, som egentlig kan forsterkes ved hjelp av demping av støyreduksjon, ergo kan 3200 holde lenge. Når detaljeringskravet ikke er høyt er de lengre lukkertidene mer aktuelle. Med andre ord, jeg utfordrer deg til å jobbe på 1/15 sekund med vinduslys, og gjetter på at du blir glad i resultatet. Fotografen som jobbet med storformat og våtplate hadde trolig en lukkertid på rundt 1 sekund og stativ. Pga modellens bevegelse fikk han bevegelsesuskarphet som faktisk forbedret bildet. Bevegelsesuskarphet er ofte bedre enn man tror. Arne Normann hadde så sylskarp optikk at han knipset på stativbeinet for å myke opp litt. Det gjorde han med god kontroll, og det var bare littegrann veldig forsiktig ca usynlig softeffekt.
Tor Einar K.
Absolutt et bra tips. Hans Jørgen Brun har et nydelig portrett av Kristin Heienberg hengende i kjellergalleriet sitt i Bergen. Det er gjort på den måten pluss en liten blitz for å få skarphet i øynene. Har prøvd litt i studio med lavere lukkertider og lav styrke på blitzene for å oppnå et mykere utrykk. Det blir veldig bra. Forskjellen er at jeg da ser bildet på stor skjerm umiddelbart og har god tid til å gjøre justeringer.
På en delt location som dette med flere som oftest ukjente mennesker stressende rundt er det gjerne lite både med plass og tid. Om alle flyr rundt med stativ kan det være en belastning både for folk og interiør.
Derfor har jeg valgt å gjøre det håndholdt og med innstillinger som sikrer tilstrekkelig teknisk kvalitet.
Det er kun to nederlendere jeg kjenner som jeg ofte ser kjøre løpet slik du beskriver. De har til gjengjeld evner, erfaring og sikkerhet mot å gjøre dumme ting under opptak som langt overgår noe jeg noen gang får. Begge lagde som vanlig utrolig flotte bilder ved denne anledningen.

http://www.benernst.nl/

http://www.zietsephoto.nl/
Erlend S.
Det høres ut som om du beskriver ett aktfoto tatt i en kurssammenheng eller en sammenheng der du ikke har god kontroll på egen og modellens tid. Tid/stress er i såfall den største begrensningen. Du trenger rett og slett mer ro i opptakssituasjonen slik at du uten stress kan gjøre de valg og utprøvninger du ønsker. Men du har fått til ett godt bilde :) Et alternativ til stativ kan være å støtte hendene på en kjøkkenstolrygg.
Tor Einar K.
Situasjonen et organisert spleiselag i Antwerpen mellom flere fotografer da slike lokasjoner fort blir for dyre å bære alene. Dermed blir det litt for hektisk når man på sparket må finne ut hvordan settingen skal utnyttes og bilder produseres.

Ro og fred har jeg mulighet for allerede i morgen da jeg får en kanadisk dame hit i kveld. Ikon Studio er opptatt i morgen men overskyet vær og hvite tynne gardiner gardiner burde legge forholdene til rette hjemme i stua mi.
Har tittet mer på bildene til Holst og også Selina Mayer som jeg har beundret i lengere tid. Har lenge trodd at det myke utrykket kom fra analoge prosseser da H J Brun i en samtale for et par år siden uttrykte tvil om det samme kunne gjenskapes digitalt.

Takk for at du dro frem et verktøy jeg for lengst hadde rotet bort i en verktøy kasse med i overkant mye nymotens lysutstyr. I morgen skal jeg leke litt i ro og fred;-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu