Naval Lynx (tatt i 1985), pensjoneres i dag
Et nokså lurvete bilde teknisk sett, dias fra 1985 scannet inn med Epson flatbed-scanner.

Men legger det inn likevel, i anledning av at et kapittel i norsk luftfartshistorie er over! Dette helikopteret, 337 skvadron og Kystvaktens Naval Lynx s/n 207, flys i dag fra Bardufoss ned til Bodø, for evig hvile på Luftfartsmuseet. Dette er faktisk det Lynx-helikopteret i verden som har flest flytimer. Designet for å holde 7.000 flytimer, har denne passert 9.000! At de har holdt ut så lenge, under røffe skipsoperasjoner i de nordlige havområdene, skyldes ene og alene det enestående vedlikeholdet de har fått av Luftforsvarets teknikere opp gjennom årene. Den andre av de to gjenværende Lynx'ene (av opprinnelig 6) flys til Luftforvarets skolesenter på Kjevik også i dag, og da er det slutt for Lynx i Norge, etter 33 års tjeneste! Oppgavene skal overtaes av de sterkt forsinkede NH-90-helikoptrene.

Bildet er altså fra 1985, på dette, av håkon Kjøllmoen: http://www.flickr.com/photos/44829438@N03/15782879239/ - kan man se at den er minst like fin i dag!
Utstyr
  • Olympus OM-1n
  • Zuiko 50 mm
  • Brennvidde50mm
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetDias, scannet med Epson V300 - som er alt for dårlig til sånt...
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1019569} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (3)
Jan Inge K.
Synes i grunnen du har fått rimelig god kvalitet på dette actionpregede bildet av den gamle traveren.. Et svært anvendelig helikopter som har gjort en god jobb for Forsvaret! (Kan også godt brukes til landbasert action: bilde nr. 1011836.. I dag er NH-90 et vanlig syn over Bardufoss, og snart er det vel bare vi gamlinger som husker Lynx-en... :-)
Walter S.
Spennende bilde med en del små-dramatikk der Heli-vaktene setter surring på maskinen (eller løsner surringen ved take-off). Artig også fordi, når Jan Inge snakker om at bare "vi gamlinger" husker Lynx'en, så må jeg jo flire litt.

Jobbet selv i Nordsjøen fra 1974 til '81 og brukte mest Sikorsky til selve turene ut og inn fra land / Nordsjøen.

Jobbet noen år som trafikk-koordinator på Frigg (under konstruksjon-fasen) hvor man brukte Bell 212 (Huey) til shuttle mellom boligplattformene og komplekset (DP2 - TCP1) hvor flere hundre (franske og engelske) arbeidere skulle flyst til og fra jobb både morgen og kveld. Så, min generasjon husker nok best den karakteristiske "knatringen" til den 2-bladete Bell 212 og din generasjon husker Lynx.
Info: http://www.army-technology.com/projects/bell-212/
Hver generasjon sitt helikopter.
:o)

Takk for titten og et spennende innsyn i en annen verden!

Mvh,
Walter
Geir A. G.
Takk for tilebakemeldingene! Tøft bilde av Lynxen du linker til Jan Inge! Jeg fløy på 7'ern fra 1983 til 1989, og synes det er en skikkelig vemodig dag i dag! :-( (Har fulgt slutten via Facebook) Vi får nok aldri et like sprekt og manøvrerbart helikopter igjen, men skjønner jo at det blir for dyrt og vanskelig å strekke flytiden på de enda mer, pluss at man har jo hatt behov for både større plass og lengre rekkevidde.

Walter: Husker ikke om bildet er fra rett før takeoff eller like etter landing - det er visst 29 år siden det ble tatt... :-) Lyden fra de to-bladete Bell-helikopterne er legendarisk, og ble vel nærmest udødeliggjort i filmen Apocalypse now. Og jeg kjenner godt til den fra gammel-Huey'en, UH-1B, som jeg også var borti. Det morsomme er at alle som lager filmer og TV-serier ser ut til bare å ha Bell-lyden i sine lydarkiver, for denne to-bladete knatringen høres uansett hva slags helikopter som vises på filmen, om det så er en diger Sikorsky med 5 rotorblader - eller Boeing Vertol med to tandem-rotorer! :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu