"Limelight"
Håndholdt opptak
.Et fantastisk øyeblikk å kunne ta dette bildet på ekstremt nært hold av verdens kanskje største filmskaper gjennom tidene
Utstyr
  • Rolleiflex f2,8
  • Planar f,2,8
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetTok dette bildet som ung pressefotograf av Charlie Chaplin i 1963. Håndholdt to øyet speilrefleks og en Multiblits press blits på en balkong på Grand hotel i Oslo Film: Kodak:Tri X og fremkalt i D76
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriPresse
  • Lastet opp
  • Visninger71
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1012329} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Kirsten H.
Et unikt portrett av en stor stjerne. Takk for at du deler dette med oss!
mvh Kirsten
Trygve J.
Som Kirsten sa:Takk for deling.Hadde vært interresant å sett en versjon med litt mer "luft".
Jon Tore J.
Hei Trygve
Du mener vel luft i forkant ansikt. Det var ikke mulig. Den luften var Karl Johansgate og jeg kan ikke fly. Han stod på balkongen fra sitt rom på Grand og så opp mot slottet. Trangt om plassen for pressefotografer på slike balkonger må vite.
mvh
Jon Tore

ps
Takk Kirsten. Hyggelig at du likte det.
ds
Trygve J.
Nit-pick,men hvis du skøt med rolleiflex er vel det et 6x6-120 format,så litt mer kvadratisk var vel det jeg mente.Hvis du tok det på 135-film faller det bort.

Bra uannsett:)
Jon Tore J.
Hei igjen Trygve
Den gangen hadde du som regel en sjanse til å lykkes. Du siktet på motivet.prøvde å fylle ruta og trykket av. Motordrive var ikke oppfunnet . Bildene ble en del av en avisspalte og den var ikke kvadratisk. I dag ca 50 år og mangehundredetusen eksponeringer siden kan jeg bare se tilbake å undres at det ble bilder i det heletatt under de forholdene og det presset vi ofte arbeidet i.
Men for de som ikke var med på det er det nok ikke lett å forstå det.
Mvh
Jon Tore
Bjørnar P.
Et vanskelig bilde å vurdere. Skal jeg vurdere bildet utfra de forholdene det ble tatt under, eller utfra et tenkt ideal?
At det er et meget viktig bilde for deg, forstår jeg lett. Jeg ville selv vært meget stolt dersom jeg var fotografen. Hva bildet betyr for andre, er ofte en helt annen sak. Hva forteller det meg? Jeg ser en person jeg kjenner godt fra kino og TV, men som jeg dessverre aldri så i levende live. Bildet viser han med en positur jeg kjenner igjen fra andre sammenhenger. Jeg tror deg selvsagt når du beskriver hvor bildet er tatt og når, men bildet i seg selv gir oss ingen indikasjon om dette. Det kunne i prinsippet vært tatt et helt annet sted og på et helt annet tidspunkt. Fra en dokumentarisk synsvinkel er det en svakhet, men samtidig en svakhet som det er urimelig å forvente at fotografen skulle ta hensyn til under de rådende forhold.
Rent teknisk har bildet svakheter vurdert etter dagens standard, men det er av estetisk art og forstyrrer ikke fortellinga. Ønsket om mer luft foran ansiktet har vært fremmet av flere. Siden dette tydeligvis ikke finnes på originalen, må denne luften i så fall lages i ettertid. I dette tilfellet er det uproblematisk rent teknisk, da det bare er å klone litt mer hel mørk bakgrunn på høyre side. Fra en dokumentarisk synsvinkel er dette mer problematisk, og jeg har forståelse for at du eventuelt velger å la være. Rent estetisk hadde det dog vært et pluss, og fortellinga hadde ikke blitt endret av det.
Jon Tore J.
Hei Bjørnar
Det er som du never en hel del jeg kunne gjøre med dette pressebildet i dag ved bruk av min Photoshop, men det lar jeg være. Det 6x6 negativet i arkivet mitt viser situsjonen der og da som en sen mørk aften utendørs på en hotelbalkong på Grand.
Jeg var 18 år og de forholdene vi ofte jobbet under vil du ikke tro meg på. Lysmåleren satt inne i hodet og den fungerte automatisk både med og uten hjelpelys ALLTID. For ikke å nevne etterarbeidet i mørkeromet hvor aldri tiden strakk til grunnet deadlines. I dag som pensjonist med en solid fotoutanning bak meg er det morsomt å tenke tilbake når jeg jobber med mine D3x er og Photoshop. Faget er dessverre ikke det det var men fremdeles like gøy å utøve.
Mvh
Jon Tore
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu