Velkommen til en ny verden, Panasonic

Panasonic har i dag offisielt lansert sitt nye, speilløse fullformatsystem med to kamerahus og tre objektiver, og kaster seg med det inn i konkurransen med Canon, Nikon og Sony.
På Photokina-messen i fjor høst, viste Panasonic fram mock-ups og tidlige prototyper av det som skulle bli deres nye fullformatsystem. Noen av oss var heldige nok til å få bli med inn på et trangt møterom sammen med noen av utviklerne for å snakke om det, men veldig mye var hemmelig og det var lite vi fikk ut av det, annet enn en ide om hva som skulle komme, og en forsikring om at Panasonic skulle inn i det samme markedet som Nikon og Canon da akkurat hadde entret – det speilløse fullformatmarkedet.

I dag har Panasonic endelig lansert produkter og offentliggjort fulle spesifikasjoner, og det er tydelig at Panasonic ikke leker konkurrent til de store her.

Ikke nytt system
Systemet har fått navnet Panasonic S og benytter samme fatning som på Leica SL – L-fatning. Det betyr at det allerede finnes objektiver til systemet, og svært gode sådanne. De har alliert seg både med Leica og Sigma for å utvikle objektiver og systemet generelt, og det kan fort bety mye kvalitetsoptikk, men ikke nødvendigvis et veldig kompakt system.

To nye kamerahus
I likhet med Nikon Z, kommer det også initielt to kamerahus der den vesentlige forskjellen er oppløsningen og forskjeller som følger av det. Panasonic S1 får 24 megapiksler, mens S1 R får 47.

Begge er utstyrt med det som ser ut som markedets beste bildestabilisator på fullformatbrikker. Den benytter informasjon både fra gyroskopene, bildebrikken og et akselerometer for å registrere bevegelsene best mulig. Det skal resultere i en stabilisator som kan kompensere for 5,5 trinn, mens den klarer 6 trinn når den samarbeider med stabilisator i objektivet. Dette er til enorm hjelp på stillestående motiver.

Og mens vi er inne på stillestående motiver, så må det tas med at Panasonic har laget en funksjon for høyoppløste bilder, lik det vi har sett i flere og flere kameraer, der bildebrikken flyttes med en halv piksel av gangen med 8 eksponeringer for å få mer informasjon inn i bildet. I og med at S1 R har så høy oppløsning i seg selv, klarer den også svært høy oppløsning med denne funksjonen, og du kan få rå-bilder på 187 megapiksler ut av kameraet. Funksjonen fungerer bare når kameraet står på stativ.

Autofokus
Panasonic har valgt å beholde sin DFD-fokus, som er en avansert form for kontrastfokus som analyserer motivet på en slik måte at den overkommer de fleste svakhetene ved kontrastfokus men beholder fordelen. Det gir en rask og presis fokus som er følsom helt ned til -6 EV. Denne lysfølsomheten ser ut til å være den nye standarden, etter at vi har sett det både på Canon EOS R og Olympus E-M1X.

Kameraene har en innebygd database med motiver som letter motivgjenkjenningen og dermed bedrer følgefokus. Dette er speilløse kameraers store fordel, at de kan analysere bildet og hovedmotivet før bildet er tatt, og bruke dette til fokus, lysmåling, hvitbalanse, søker bilde med mer.

Med mekanisk lukker klarer kameraene inntil 9 bilder pr. sekund, eller 6 biler med full fokus mellom hvert bilde. Med elektronisk lukker og låst fokus kan du bruke Panasonics unike 4K Photo eller 6K Photo der kameraet egentlig tar opp video, men du kan enkelt hente ut ette eller flere stillbilder fra den, og du har en helt annen fleksibilitet med tanke på lukkertider enn du normalt har på video.

Video
Panasonic tar vare på videobrukeren også, særlig med S1, men det er likevel ikke på det samme nivået som med GH5. S1 kan ta 4K i 60/50p 4:2:0 8 bit rett til minnekort, eller 4:2:2 til ekstern opptaker.

De forteller at det vil komme en programvarenøkkel som kan låse opp muligheten til 4K 60/50p 4:2:2 10 bit eksternt og 30/25p 4:2:2 10 bit internt til minnekort. Dette er i så fall ganske sensasjonelle spesifikasjoner for et fullformatkamera, og noe vi aldri har sett tidligere. I samme oppgradering vil også en V-log bli tilgjengelig. Oppgraderingen vil komme i løpet av året, men høres ut som det vil koste ekstra, uten at vi har fått det bekreftet. I mellomtiden, eller hvis du ikke ønsker å betale, må du klare deg med en flat mode, som likner på log, men ikke er like standardisert og dermed noe mer krevende å jobbe med i post.

Det er en tidsbegrensning på 30 minutter på 4K-opptak, men ingen slik begrensning på full HD. I full HD kan du ta opp i inntil 180fps.

Det er naturligvis både mikrofoninngang og hodetelefonutgang på kameraene, og det er støtte for DMW-XLR1 for å få XLR-innganger rett på kameraet.

Det ser ut som S1 R har mange av de samme spesifikasjonene, men vil ikke få de nye mulighetene. Du har heller ikke samme mulighet til å velge fargerom og flat mode.

Utsiden
Begge kameraene er værtette, støvtette og frostsikre ned til -10 grader. Det betyr ikke at de slutter å fungere da, men at ingen lenger garanterer for det.
Søkeren er stor svært høyoppløst. Den har fått 5,76 millioner punkter og en oppdateringsfrekvens på 120 i sekundet.

Det ble tilnærmet unisont ramaskrik fra brukerne da både Nikon og Canon våget å lansere speilløse kameraer med bare en minnekortplass. Den feilen har ikke Panasonic gjort, og de har gitt plass til både SD-kort og XQD. Vi har ikke fått det bekreftet 100%, men vil ta for gitt at XQD-plassen kan oppgraderes til en CFExpress når de blir tilgjengelig.

Kameraene er ikke typisk små. De er større enn både Nikon Z og Canon EOS R. De veier også drøye 200g mer. Det er også større og tyngre enn Leica SL. Vi har ikke fått prøve kameraet, men håper de da har benyttet dette til å gi svært god plassering av knapper og hjul, slik at kameraet er lett å bruke, også med hansker.

En ting som overrasker oss litt, er at de ikke er utstyrt med den tradisjonelle, vridbare skjermen vi kjenner fra både Panasonic og andre kameraer. I stedet har den en vippbar skjerm, noe liknende Fujifilm X-T2/X-T3, som kan vippes opp og ned, og 45 grader ut til siden (høyrehengslet). Det er ingen dårlig løsning, men føles nok litt mindre fleksibel enn den vanlige vridbare. Til foto synes vi denne nye løsningen er bedre, men til video vil nok de fleste foretrekke venstrehengslet vridbar skjerm.

Nye objektiver
Som nevnt bruker S-systemet samme fatning som Leica SL. Det betyr at det allerede finnes en del objektiver for dette systemet. I tillegg lanserer Panasonic i dag tre objektiver: En 50mm f/1.4 en 70-200mm f/4 OIS og en 24-105mm f/4 Macro OIS.

De to første er i den såkalte LUMIX S PRO-serien. Det er objektiver av ypperste kvalitet, og skal også tilfredsstille Leica-brukerne. Det betyr at de er ikke utpreget billige, men til gjengjeld er de antakelig noe av det beste man kan få i sine kategorier. Vi får i hvert fall håpe det når prisen på 50mm f/1.4 er satt til 26 499 kroner ved salgsstart i slutten av mars. 70-200mm f/4 er i samme serie, og vil koste 19 999.

24-105 er ikke i denne luksusserien. Til gjengjeld er også prisen da lavere. 14 799 i løssalg eller 10 000 kroner hvis du kjøper den i kit med ett av kameraene. Dette objektivet har en makrofunksjon som gir inntil 0,5x forstørrelse, og det er uhyre praktisk da du i de fleste tilfeller slipper å ha med deg et makroobjektiv.

Kameraene vil koste 26 999 for S1 og 38 999 for S1 R. Alt skal bli tilgjengelig for salg i løpet av mars.

S-systemet
Panasonic har ikke satset på «så lite som mulig». De har heller gått etter muligheter for bedre optikk og bedre ergonomi. Den overnevnte 50mm f/1.4 er omtrent på størrelse med en Sigma 50mm Art, mens optisk design minner mer om Leica Summilux-SL 50mm f1.4 ASPH. Den skal også være designet av Leica. Hvis man kan få noe i nærheten av Leicas 50mm for halve prisen, høres det plutselig ganske rimelig ut.

S-systemet er et samarbeid mellom Panasonic, Leica og Sigma, og når man ser på Sigmas nyere objektiver og Leicas objektiver til SL, så er ingen av dem små. Det betyr at vi kan forvente oss knakende god optikk for dem som vil betale for det og bære på det, og det er ganske mange i disse dager.

Med tre slike aktører i samarbeid kan vi forvente både et utvalg av kamerahus og ganske fort et stort utvalg av objektiver. Om Sigma begynner å lage objektiver bare for dette systemet, og av politiske grunner ignorerer Canon, Sony og Nikon, tror vi de taper mye omsetning, så mest sannsynlig vil de lage objektiver med samme optiske konstruksjon, men med ulik fatning for ulike systemer, slik de alltid har gjort. Det betyr at mange av objektivene for S-systemet mest sannsynlig vil bli tilgjengelig for Nikon Z, Canon EOS R og Sony A7/A9

Det er nå stor og hard konkurranse i segmentet for speilløse fullformatkameraer, og det betyr antakelig det kommer raskt til å bli den nye standarden. Ulempen Panasonic har, er at de ikke har en enorm katalog av eldre optikk som kan brukes på systemet deres med en enkel adapter, slik Canon og Nikon har. Dermed har de heller ikke en stor brukergruppe som lett hopper over til nytt system.

Derfor må Panasonic, slik de også har gjort fram til nå på speilløse kameraer, hente brukere på grunn av innovasjon og kvalitet. Det tar tid og det koster penger, men det kan gi svært spennende produkter, og det driver bransjen framover.

Derfor ønsker vi Panasonic hjertelig velkommen i dette segmentet, velkommen til fullformatverden og velkommen inn i en beinhard konkurranse med de aller største i bransjen. Hvis ikke dette blir gøy, så vet ikke jeg hva som er gøy!
 -
 -
 -
 -
Foto: Roar Sandvik - Panasonic S1R, 70-200mm 1/320s f/5, ISO 100
Panasonic S1R, 70-200mm 1/320s f/5, ISO 100
Foto: Roar Sandvik
Tatt med preproduksjonsversjoner av kamera og objektiv. Uredigert jpg rett fra kamera.
Foto: Roar Sandvik - Panasonic S1R, 70-200mm 1/64s0 f/4, ISO 1600
Panasonic S1R, 70-200mm 1/64s0 f/4, ISO 1600
Foto: Roar Sandvik
Tatt med preproduksjonsversjoner av kamera og objektiv. Uredigert jpg rett fra kamera.
Foto: Roar Sandvik - Panasonic S1, 24-105mm 1/3s f/4, ISO 100
Panasonic S1, 24-105mm 1/3s f/4, ISO 100
Foto: Roar Sandvik
Tatt med preproduksjonsversjoner av kamera og objektiv. Uredigert jpg rett fra kamera.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu