Superzoom med 4K

Panasonic lanserer et superzoomkamera som har 4K videoopptak, optikk fra Leica og en relativt heftig matchvekt.
Hybridkameraer, altså forholdsvis store kompaktkameraer med fastmontert optikk og til dels absurde zoomområder, har ikke det beste ryktet blant fotografer. Det kan være i ferd med å endre seg. Panasonic DMC-FZ1000 er nemlig utstyrt med blant annet 16x Leica-optikk, relativt stor bildebrikke, femaksers bildestabilisator og altså muligheten for videoopptak i 4K. Og et kamera som dette tar unektelig mye mindre plass når man er på tur, enn kameraer med utskiftbar optikk – selv om "kompakt" åpenbart er et tøyelig begrep.

Verdens første superzoom med 4K
Panasonic hevder at dette er verdens første superzoomkamera med muligheten for 4K video. Å kalle et kamera med en matchvekt på 831 gram for et kompaktkamera er som sagt å tøye begrepet en smule, men lyssterk optikk og større bildebrikke krever sitt – og du får fortsatt svært mange brennvidder og funksjoner i én enhet.
Produsenten lover i hvert fall høy videokvalitet takket være den lyssterke optikken og den store bildebrikken, enten man ser resultatet i vanlig Full HD eller på en 4K-skjerm. Det er også mulig å ta opp video i flere formater, inkludert MP4 og AVCHD. Kameraet tar opptil 30 minutter 4K video av gangen, men har også en høyhastighets videofunksjon som gir mulighet for jevnt Full-HD-opptak med 100 fps. Zoom-ringen og bildestabilisatoren skal gjøre det lettere å få jevne og vibrasjonsfrie opptak også uten stativ.

Stor bildebrikke, raskere prosessor
Lumix DMC-FZ1000 har en nyutviklet éntommers CMOS-brikke på 20,1 megapiksler. Det er vesentlig større enn det som har vært normen på kameraer av denne typen, og det har mye å si for bildekvaliteten. Større piksler gir mindre støy, bedre lysfølsomhet og bedre kontroll over dypbdeskarpheten. Signalene fra bildebrikken behandles i en videreutviklet versjon av Panasonics Venus Engine (den samme som i GH4), og produsenten lover en drastisk forbedring av følsomhet, oppløsning, gradering og fargegjengivelse.

Leica-optikk og bedre autofokus
Objektivet på dette kameraet er et Leica DC Vario-Elmarit med en brennvidde som tilsvarer 25–400 mm ved 135-format. Lysstyrken er på f/2.8–4.0. Kameraet har også en såkalt Hybrid 5-aksers bildestabilisator og egen zoom-ring på objektivet. Autofokusen skal være hele 275 prosent raskere enn fokushastigheten på DMC-FZ200. Fokushastigheten oppgis til 0,09 sekunder i vidvinkelmodus, og 0,17 sekunder ved tele. Panasonic fremhver også en rekke nye fokusfunksjoner:

- Full Area AF – fotografen kan sette fokuspunktet hvor som helst i synsfeltet

- 49-Area AF – Større fleksibilitet med 49 fokuspunkter

- 1-Area AF – størrelsen på 1-Area AF-rammen kan endres fritt både i manuell- og i autofokus.

- Pinpoint AF – fokuser på et lite område ved å forstørre med et frame-in-frame vindu

- Low Light AF – bedre ytelse i situasjoner med lite lys

- Focus Peaking – Bedre kontroll over fokus ved å vise fokusposisjonen i MF- og AF+MF-modus

- Eye Detection AF – setter automatisk fokus på øynene

Skjerm og betjening
Skjermen er på 921 000 bildepunkter og tre tommer, og kan vinkles i de fleste himmelretninger. Søkeren er av OLED LiveView-typen og har 2,36 milloner bildepunkter. Én ting som gjør at kameraet skiller seg ut, er den sjenerøse bruken av fysiske knapper og hjul som gjør det mye lettere å finne ofte brukte funksjoner enn hvis man må bla seg frem i et menysystem. Kameraet skal også være raskt klar til bruk med en oppstartstid på 0,66 sekunder.

Pris og tilgjengelighet:
Panasonic Lumix FZ1000 er i salg fra slutten av juli og får en veiledende pris på 8499 kroner.





Panasonic -
Panasonic
Et solid reisekamera som dekker de fleste behov
Panasonic -
Panasonic
Skjermen kan vinkles i de fleste retninger
Panasonic -
Panasonic
Panasonic leverer en rekke tilbehør, blant annet mikrofon
Panasonic -
Panasonic
Uvanlig mange fysiske knapper for et kamera av denne typen

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Morten W.
Formatet på bildebrikker er opphav til mye forvirring, og produsentene gjør lite for å rette på dette. Betegnelsen "1 tomme" stammer for eksempel fra måten man målte den rørbaserte "sensoren" (vidicon) på i analoge TV-kameraer på 50-tallet, og der den effektive, lysfølsomme flaten var ca. 2/3 av hele sensoren. Derfor tilsvarte "1 tomme" ca. 16 mm. Systemet gir inntrykk av at bildebrikken er større enn den faktisk er og brukes dessverre fortsatt i moderne digitalkameraer – beleilig nok for kameraprodusentene, som dermed kan gi inntrykk av at de opererer med bildebrikker som er større enn de faktisk er.

Vi er altså helt enige i at det er bedre å oppgi bredde x høyde i millimeter og lover å gjøre dette fremover, så sant informasjonen er noenlunde mulig å oppdrive.
16.6.2014
Erlend S.
Jeg klarte å se den inngraverte brennvidden på bildet av kameraet. Det er et 9,1-146mm f 2.8-4 objektiv,

Diagonalen på formatet ser ut til å være 16mm. 16mm er ikke en tomme, så det med en tommes sensor stusser jeg litt på.
15.6.2014
Erlend S.
Jeg fant formatet på Dpreview.
1″ (13.2 x 8.8 mm). Jeg tror det tilsvarer Sony Rx 100,
Dette kan bety at zoomomfanget, som så langt er hemmeligholdt kan ligge på ca 9-125mm
eller muligens ca 8,5-110mm?
15.6.2014
Nils Ivar E.
"En tommers bildebrikke"
Er det da diagonalen som er en tomme?
Hvorfor kan det ikke bare oppgis bredde x høyde istedet?
15.6.2014
Nils Ivar E.
"En tommers bildebrikke"
Er det da diagonalen som er en tomme?
Hvorfor kan det ikke bare oppgis bredde x høyde istedet?
15.6.2014
Erlend S.
Hva er brenneviddeomfanget på zoomen? En ting er hva den tilsvarer, men hvilke brenvidder er det i virkerligheten?
14.6.2014
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu