Exposure

av Alexander Tufte

En plug-in er en liten tilleggs-"mini-applikasjon" man installerer inne i programmer som for eksempel Adobe Photoshop, Lightroom og Apple Aperture.

En plug-in gir deg er muligheten til flere funksjoner i tillegg til de ordinære parameterene som allerede finnes inne i programmet. Dette er laget med det formål at man skal kunne spesialtilpasse brukeropplevelsen og behovet til enhver bruker på best mulig måte uten å overfylle programmene med unødvending instillinger som ikke passer for alle. Dette gjør også plug-in's noe enklere å produsere i forhold til "stand alone"-applikasjoner, og de finnes i hopetall til de aller fleste formål.

Mange plug-ins fungerer også i flere forskjellige programmer, som f.eks Alien Skin Exposure 3.0 som kan innstalleres i Photoshop, Lightroom og Aperture, i en og samme versjon.

I denne artikkelen skal jeg se nærmere på Exposure 3.0.

Min erfaring
Det finnes mange nostalgikere der ute, og jeg skal ærlig innrømme at jeg er en av dem. Jeg var så heldig og få æren av å være med på den siste delen av filmens storhetstid, og jeg jobbet i mange år med både 35mm og 120mm mellomformatfilm.

Etter mange år med bruk av et hopetall forskjellige filmtyper, fikk man noen favoritter og mange brukte nettopp filmens egenskaper som en del av følelsen og til å skape uttrykket man ønsket etter de forskjellige filmenes egenskaper.

Jeg og mange likestilte fotografer er av den oppfatning at digitalt er blitt fantastisk bra, men at man ofte føler at det er noe som mangler. Jeg har hørt uttrykk som "det er nesten for bra" og "det blir så flatt og livløst uten noen form for struktur". Det er helt klart at vi mistet noe i det vi gikk over til digitalkameraer, når vi fikk ny teknologi, som sammenlignet med tradisjonell film er støy- og kornfritt opp til de utroligste ISO-verdier. Mens noen synes dette bare har fordeler, sitter det fortsatt mange fotografer rundt om i verden og tenker noe annet. Hvor ble det av den gode filmfølelsen?

Så etter å ha prøvd litt forskjellige alternativer på digitale film-emulsjoner har jeg kommet frem til at den jeg liker best er Alien skin Exposure 3.0

Etter å ha jobbet med Alienskin Exposure i flere år, har jeg lært at det ikke bare er et morsomt tilskudd til "normale" digitale bilder, men det er også et veldig nyttig verktøy for yrkesfotografen som ønsker å tilby sine kunder en alternativ "look" uten å måtte gå igjennom den noe tidkrevende prosessen med bruk av film, skanning og retusjering av støv etc. (Mange av filmene Exposure tilbyr finnes heller ikke på markedet lenger). De har også implementert en batch-utgave av programmet som man kan bruke uten Adobe Photoshop, Adobe Lightroom eller Apple Aperture, som Alienskin lager denne plug-in'en for. Dette er veldig praktisk ved emulering av et stort antall bilder, den jobber også raskere enn plug-in versjonen.

Nedenfor kan man se hvordan grensesnittet til Exposure 3.0 ser ut. Her finner man de mest kjente filmene fra mange forskjellige produsenter. Noen eksepler er: Kodak, Fuji, Polaroid, Agfa, Ilford og til de litt mer spesielle som GAF 500 og Konica 750. De har også implementert et hopetall av forskjellige variasjoner av de forskjellige filmtypene, og kommer stadig med oppdateringer og nye filmer igjennom sine support sider, og produsentens brukerforum.

Alexander Tufte


Man kan også se hvordan bildet vil se ut ved siden av originalen, noe som er veldig nyttig for se hva man får i forhold til originalbildet.

Men en ting jeg savner er muligheten til å se flere filmer ved siden av hverandre i "preview"-fanen, så man raskt kan sammenligne filmer for å se hvilken filmtype som egner seg best for akkurat dette bildet. (Slik det er nå, så må man se på en og en filmtype, noe som kan være veldig tidkrevende)

Alexander Tufte


Mine favorittfilmer er Kodak Tri-X 400 for sort/hvitt og Kodak Ektachrome EES i farger. Dette er filmer som Exposure gjengir med nesten perfekt resultat sammenlignet med ett skannet bilde fra de respektive filmene. Jeg synes korningen på Kodak Tri-X 400 var noe feil, men dette var enkelt å justere ved å dra litt i grain-sliderne under grain-fanen inne i programmet.

Nedenfor viser jeg en rekke eksempler:

Ubehandlet bilde rett fra kamera (Leica M8/DNG):

Alexander Tufte


Samme bilde med Kodak Tri-X 400:

Alexander Tufte


Deltalj i 100% utsnitt fra samme bilde for å vise kornstruktur:

Alexander Tufte


Her kommer noen eksempler på filmtyper sammenlignet med original ubehandlet bilde.

Ubehandlet bilde rett fra kamera (Leica M8/DNG):

Alexander Tufte


Samme bilde med GAF 500:

Alexander Tufte


Ubehandlet bilde rett fra kamera (Leica M8/DNG):

Alexander Tufte


Samme bilde med Kodak Tri-X 400:

Alexander Tufte


Ubehandlet bilde rett fra kamera (Leica M8/DNG):

Alexander Tufte


Samme bilde med Kodak Ektachrome EES:

Alexander Tufte


Ubehandlet bilde rett fra kamera (Leica M8/DNG):

Alexander Tufte


Samme bilde med Kodak Tri-X 400:

Alexander Tufte


For og få en forståelse av hvordan dette ser ut i den "virkelige verden" har jeg lagt ved et eksempel på samme bilde tatt med digital kamera og tilegnet filmtype (Kodak Tri-X 400) i Exposure 3.0 og samme motiv tatt med et analogt Fuji 6X9 mellomformat-kamera med Kodak Tri-X 400 120 film skannet med en Imacon-skanner.

Bilde fra digitalkamera + Exposure 3.0 - Kodak Tri-X 400 (Canon 5D MKII/CR2):

Alexander Tufte


Bilde fra analog-kamera med Kodak Tri-X 400 film (Fuji 6X9/Imacon):

Alexander Tufte


Som man kan se er ikke forskjellene så store, bortsett fra at bildet tatt med film har et heldigere "point of view", noe som igjen gjør bildet litt finere i mitt øye.

Kort oppsummert er dette et meget spennende verktøy for de som liker bilder med litt ekstra følelse, og mer stofflighet enn støyfrie, perfekte bilder som ser nesten identiske ut som det man så i virkeligheten. Selvfølgelig er dette noen ganger også viktig, men at man tidligere brukte spesifikke filmer for å skape et spesielt utrykk i form av ekstra farger, mindre farger, struktur eller en kombinasjon av alle disse elemetene gjenskapes av programmer som dette. Det er jeg personlig veldig takknemlig for. Jeg har også brukt brukt Exposure til det meste av mitt arbeid de siste årene.

Se Tuftes fotografier på hjemmesiden hans:
http://www.alexandertufte.com

Hvis du har lyst til og prøve og se hva dette programmet kan gjøre med dine bilder kan
du laste ned en 30 dagers komplett demoversjon her:

http://www.alienskin.com/downloads/

Alienskin lager også mange andre spennede plug-ins som f.eks:

Blow Up 2, et skaleringsverktøy, for de som jobber med bilder i store formater. Programmet hjelper deg med å skalere bildene dine opp i ønsket størrelse på best mulig måte. Jeg husker jeg så et bilde fra et konsumer kompaktkamera med 5MP blåst opp i 8X12 meter over et bygg i New York for å illustrere hvor bra dette kan gjøres.

http://www.alienskin.com/blowup/index.aspx

En annen veldig fin plug-in er Bokeh. Dette er ett verktøy for å lage fokuseffekter som f.eks. uskarp bakgrunn på portretter tatt med for mye dybdeskarphet (for liten blender). Den kan også lage tilt/shift-bilder på en utrolig avansert og imponerende måte. Faktisk så bra at jeg har valgt denne plug-in'en i stedet for å gå til anskaffelse av et tilt/shift-objektiv. Og dette sier en hel del, så så lenge du skal softe fokus og ikke vri perspektivet for den ultimate skarphet er dette kanskje noe for deg også.

Her er kan du finne demoversjon og gode eksempler på Bokeh:

http://www.alienskin.com/bokeh/index.aspx

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Alexander T.
Hi Bo

Exposure 3.0 can only be used stand-alone as a batch processing tool, and i don't know if it's even possible to install it at all without having either Adobe Photoshop, Lightroom og Apple Aperture. Because when you install Exposure 3.0 you get a question to locate the application folder you want to install it to. But at least you can use the Exposure 3.0 batch tool without opening either of he mentioned applications...

Hope this helped...

Alexander Tufte
15.10.2011
Bo E.
Alexander, I would like to know if it's a special batch version of Exposure 3 that you're referring to or if it's possible to run the standard version as stand-alone? On the Alien Skin homepage they are claiming that a host like Photoshop or Lightroom is required to run it.
14.10.2011
Alexander T.
Hehe, helt i orden Tom :)
5.3.2011
Tom K.
Til Alexander - hvis en kjapp channelmixer var alt man behøver å gjøre, så hadde det vel neppe vært nødvendig å lage et eget ekstra program/plugin til oppgaven. Var ikke meningen å antyde det, og heller ikke meningen å rakke ned på en fin artikkel hvis du følte det slik. Men det er mange veier til Rom..
5.3.2011
Marius Y.
Exposure er et fint program, har selv testet det litt ut. Det gir noe ekstra til bildene.

Men jeg synes ikke nødvendigvis digitale bilder blir "flate", kanskje rett ut av kameraet, men etter en kjapp runde i RAW-editoren i Photoshop kan man gjøre ganske mye med bildene som gjør dem mindre "flate og livløse"
4.3.2011
Alexander T.
Hei Erling

Har testet SEP også men jeg ble aldri helt fornøyd med resulatene fra denne programvaren. Det har ett fint grensesnitt med synes ikke de er helt i mål i forhold til riktig følelse med filmene de har tilgjenngelig...men som sagt smaken er som baken :-)
4.3.2011
Erling M.
NIK's Silver Efex Pro (nå i ny versjon), gjør noe av det samme, men bare for svart/hvitt. Har du noen oppfatning av hvordan SEP er i forhold til Alien Skin?
4.3.2011
Erik Five G.
Vel anvendte kroner. Anbefales.
4.3.2011
Alexander T.
Er greit nok dette Tom, men det er vel en del elementære ting som mangler her, som f.eks det viktigste, riktig kornstruktur, fargefilmer, automatisering av struktur i forhold til bildet sin str, cross prosesser, push and pull muligheter, etc, etc...
4.3.2011
Tom K.
...channel mixer verdier etter et kjapt google søk. Finne for de fleste filmtyper - her er noen ;

Agfa 200X: RØD = 18, GRØNN = 41, BLÅ = 41
Agfapan 25: 25,39,36
Agfapan 100: 21,40,39
Agfapan 400: 20,41,39

Ilford Delta 100: 21,42,37
Ilford Delta 400: 22,42,36
Ilford Delta 400 Pro: 31,36,33
& 3200

Ilford FP4: 28,41,31
Ilford HP5: 23,37,40
Ilford Pan F: 33,36,31
Ilford SFX: 36,31,33
Ilford XP2 Super: 21,42,37

Kodak Tmax 100: 24,37,39
Kodak Tmax 400: 27,36,37
Kodak Tri-X: 25,35,40

Simply:
Normal Contrast: 43,33,30
High Contrast: 40,34,60
3.3.2011
Knut-Sverre H.
Tri-X eksemplene var overbevisende og ga et nostalgisk kick. Jeg husker fortvilelesen da avisa jeg jobbet i gikk over til T-Max, og jeg klarte aldri mer å få toneskalaen som jeg ville.
3.3.2011
Geir B.
Takk for informativ artikkel, Alexander. Min nysgjerrighet er tent, dette må prøves ut nærmere.

mvh
Geir
3.3.2011
Ivan H.
Bruker ofte Alienskin Exposure som utgangspunkt, for å så jobbe videre med bildet til ønsket resultat. Veldig bra verktøy.
3.3.2011
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu