-Det dreier seg om hvordan vi møter hverandre

Dette sier Norges nye Hasselblad Master, Tina Signesdottir Hult når vi spør henne om hvordan hun jobber for å skape de fantastiske portrettene hun nok en gang har mottatt en stor pris for.
Hasselblad Masters er kanskje den fotografiske prisen som henger høyest av alle, og kun en liten håndfull norske fotografer kan smykke seg med tittelen. Siste tilskuddet er den fantastiske kunstfotografen, Tina Signesdottir Hult. Hennes portretter er så mye mer enn bilder av mennesker. Du kan lese mange historier ut av bildene hennes, og vi blir sittende å lure litt på om det er hennes historier eller motivets historier, eller kanskje helst en blanding?

- det handler først og fremst om møtet mellom mennesker, og hva vi skaper sammen, hvilke relasjoner som oppstår når vi møtes, svarer Tina Hult.

Før vi går videre lurer vi litt på hvordan hun har hatt det disse uken siden kåringen. Har det sunket inn?

-Det har vært noen hektiske uker, Det å vinne Hasselblad Masters, som blir regnet som verdens mest prestisjetunge tittel for fotografer, gjør jo at man blir eksponert for et enormt publikum. Så det har vært mange intervjuer med verdenspressen og store og små medier i inn- og utland.

Ikke opptatt av utstyr
Tina ikke opptatt av det tekniske ved fotograferingen og liker ikke å snakke om utstyr. -Jeg har ett kamera, ett objektiv og bruker kun naturlig lys, da jeg ikke ønsker noe kunstig inn i bildene mine. Det skaper også en sensitivitet og stemning man ikke får med kunstig belysning, og alt fokuset er på modellen og samspillet oss imellom. Jeg vil ikke bruke oppmerksomhet på annet under fotograferingen, forteller hun.

-Hele den kunstneriske prosessen foregår mellom meg og motivet. Teknikken skal ikke påvirke bildet mer enn absolutt nødvendig, og jeg gjør også minimalt med etterbehandling. Jeg forbereder meg såpass godt i forkant med tanke på modell, location, tøy, lys og så videre, så det ferdige resultatet er veldig sjelden nødvendig å fikse på. Det er gjerne kun litt flikking, noen små fargejusteringer og liknende.


-Lina er min muse
Når man ser på bildene til Tina Hult, finner man et ansikt som går igjen. Dette er Lina. -Lina er min muse, forteller Tina. Jeg har jobbet med henne siden hun var 9. Nå er hun konfirmert. Hun er en rød tråd gjennom min kunstneriske reise som fotograf. Vi lager én konseptuell serie sammen hvert år. Vi trenger ikke å snakke så mye sammen en gang når vi jobber, Lina vet alltid hva jeg vil ha, uten å si noe med ord. Og jeg vet alltid hva jeg kan forvente av Lina. Mennesker som har vært i nærheten når vi tar bilder, sier at det er fascinerende å se hvordan vi kommuniserer, som en stille dans.


Lina er den røde tråden, men ikke det eneste som er rødt. Vi legger merke til påfallende mange rødhårete personer i bildene hennes og konfronterer henne med det. - Det har bare blitt sånn. Har egentlig ikke med utseende å gjøre. Jeg har et øye for interessante mennesker, og interesserer meg ikke for tradisjonelt billedskjønne modeller, forteller hun. -Jeg kjenner de fleste jeg fotograferer, men kan ta bilder av ukjente barn. Jeg må møte dem på forhånd for å bli kjent med dem for å kunne skape gode portretter. Det interessante er menneskene, historiene deres - møtet mellom fotograf og menneske, det nære «in between»-øyeblikket og våre energier som møtes. Det handler om relasjoner med mennesker

Krigeren Torje
Det var tre bilder Hult vant Master-tittelen med. Etter av dem er av Torje. Ansiktet viser utrolig mange nyanser og en dyp sorg, og historien om ham kan være med å forklare både uttrykk og personlighet.

- Torje er et sterkt portrett av en ung mann – en kriger. Han er også en av de yngste overlevende etter Utøya. Noe jeg ikke visste da jeg fotograferte ham. Vi møttes i Tromsø, og jeg visste med en gang at vi måtte lage noe sammen. Torje er et flott menneske med en sterk tilstedeværelse. Vi kommer å ha flere prosjekter sammen.

-Bildet kan se veldig planlagt ut, men vi møttes for å ta noen bilder i Telegrafbukta. Vi snakket ikke så mye. Det var kaldt og jeg tok skjerfet mitt rundt hodet hans. Ofte kommer de beste bildene ganske spontant.

Mørk stemning i bildene
Hvis du leter er etter smil og munter stemning i Tinas bilder, må du lete en stund. Det er langt mellom dem. Hun forteller at det ikke er et bevisst valg. -kanskje er det litt den jeg er. Noe av det første jeg sa til Lina var «På denne fotoshooten trenger du ikke smile. Jeg vil at du skal være helt alvorlig». Det syntes hun var veldig spennende.

Tina Hult har, etter vår vurdering, klart å knekke koden for hva som er et godt bilde, så før vi avslutter intervjuet må hun fortelle hva hun legger i begrepet.

- Et godt bilde, er et bilde som uanstrengt berører betrakteren visuelt. Hovedtyngden i mitt arbeid, er relasjonene jeg har med mine modeller, som i mange tilfeller går over flere år. De viktige spørsmålene er ikke hvilket utstyr man bruker, men for eksempel hvem er Lina og hvorfor? Og det er det heller ingen enkle svar på, for hvem noen er, er såpass langt og komplekst å svare på, som igjen er poenget med arbeidet, fotografiet.

Vi spør til slutt om hun har noen nye prosjekter på gang. Hun blir da veldig hemmelighetsfull og sier at hun ikke kan snakke om det ennå. Sikkert er det uansett at vi gleder oss til å se hva det er og hva Tina Signesdottir Hult kan bringe oss av spennende, følelsesladde og mystiske fotografier i framtida.

Foto.no intervjuet Tina også i 2013, så vi hvis du vil se noe av den spennende reisen hun har vært gjennom på disse årene, anbefaler vi at du leser det.

Flere av bildene kan du se på hjemmesiden hennes, tinasignesdottir.com.

Her finner du alle vinnerne av årets Hasselblad Masters


Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.


Foto: Tina Signesdottir Hult - Fra bildeserien 'Lina, Melandsgården' 2015
Fra bildeserien 'Lina, Melandsgården' 2015
Foto: Tina Signesdottir Hult
Ett av vinnerbildene fra Hasselblad Masters
Foto: Tina Signesdottir Hult - Torje
Torje
Foto: Tina Signesdottir Hult
Ett av vinnerbildene fra Hasselblad Masters
Foto: Tina Signesdottir Hult - Fra bildeserien 'Children of the North'
Fra bildeserien 'Children of the North'
Foto: Tina Signesdottir Hult
Ett av vinnerbildene fra Hasselblad Masters
Foto: Tina Signesdottir Hult -
Foto: Tina Signesdottir Hult
Selvportrett
Foto: Tina Signesdottir Hult - Fra Bildeserien ' Lina og Anne Marie' 2017
Fra Bildeserien ' Lina og Anne Marie' 2017
Foto: Tina Signesdottir Hult

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Kristinn G.
Gratulerer. Ikke overrasket. Bildene dine stikker seg ut over alt hvor vises mellom andres bidrag
31.1.2018
Pål M. S.
Først, gratulerer med velfortjent premie, Tina:-)
Veldig fine og følsomme bilder det er lett og la seg inspirere av, og samtidig setter tanker igang.
Synes du har en fin tilnærming til fotografiet.

@Foto.no:
Veldig flott med slike presentasjoner, Erik. Det kan vi lett like.

Pål M.
31.1.2018
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu