Anne Gundersen

Hun har hovedfag i estetiske fag, er kunstner og ikke minst en inspirerende billedskaper. Stift nærmere bekjentskap med Anne Gundersen i brukerportrettet.
Kan du fortelle litt om bakgrunnen din som fotograf?

- Min bakgrunn er opprinnelig som faglærer i formgiving og 20 år som kunstner. Min skolering i form, tegning, farge og bilde begynte jeg som barn. Jeg har alltid jobbet kreativt med ett eller annet. Jeg greier simpelthen ikke la være. Jeg tar det jeg har for hånden. Har jeg bare bunter med strå, ja så lager jeg noe ut av det.

- Jeg har alltid hatt et fotoapparat, eller i alle fall tilgang til et. Men det var kun for foto-albumet. Min interesse ble vekket da jeg i 2002 reiste til Oslo for å ta hovedfag i estetiske fag. Jeg hadde bare lyst til å fotografere, og lagde ulike performance og ritualer i en park som jeg så fotograferte. Jeg eksperimenterte med fotografiene etterpå. Både med ulike typer og utskrifter. Etterbehandlingen var blant annet vasking, riping, sying og stikking med nål. I tillegg brukte jeg ulike typer papir. Først med digitalkamera for 2 år siden ble det mer sving på fotografiet og jeg ble for alvor bitt av basillen.

Du har med andre ord ikke noe formell bakgrunn som fotograf. Kan du fortelle litt om hvordan du har tilegnet deg den nødvendige fotografiske kunnskap for å skape de bildene du gjør i dag?

- For å tilegne meg kunnskap fikk jeg i starten hjelp av både kolleger og elever. Da det helt grunnleggende var på plass var det hardt arbeid, øve og øve, time etter time, dag etter dag. Jeg hadde en sterk vilje og trang til å ville lære meg Photoshop (PS) så bra at jeg følte meg fri i den skapende prosessen.

- Jeg har vært på et 4 timers kurs i PS med kollega Pål Bikseth, som i tillegg har hjulpet meg en del, i tillegg har jeg et fotokurs på Skrova med Herdis M. Siegert. Begge kursene fikk stor betydning for meg, og var en inspirasjon.

Er det noen spesielle bøker som har inspirert deg som fotograf?

- Jeg har jo stor sans for Rune Johansen, og føler slektskap med verdisynet han formidler i sine bøker. Han gjør en god jobb som kulturformidler av det nære og ekte i lokale kulturer. I min serie ”hus uten folk” forsøker jeg å gjøre noe lignende, men på min måte.

- Ellers blir jeg inspirert mer av bildet enn av fotografen. Noen fotografer har imidlertid fantastiske bilder som inspirerer, slik som Herdis Maria Siegert. Hennes blikk på verden og måten hun formidler det på, inspirerer meg. Ellers har mange inne her på foto.no inspirert meg, uten å nevne navn.

Hvordan vil du selv beskrive deg som fotograf?

- I dag veksler det mellom hypertradisjonell landskaps-fotografering og eksperimentering i PS. Jeg har på kort tid, og på egenhånd, tilegnet meg stor kunnskap i PS, og utforsker stadig nye uttrykk og ideer. Jeg vil si jeg er rastløs i min søken etter det optimale bilde.

Hva inspirerer deg som fotograf?

- Først og fremst det skiftende lyset i landskapet. Men også former og linjer som oppstår i naturen, spesielt på vinteren. Januar er min store foto-tid. Da er lyset fantastisk og landet ligger innhyllet i hvitt. Det er fantastisk da.

Hvor mye tid bruker du på å fotografere?

- Jeg jobber hver dag med foto, er ofte på turer, nesten hver dag faktisk, jeg underviser i det, forbereder nye oppgaver til elevene og jobber med min egen foto-kunst.

Kan du si noe om hva som er et godt bilde for Anne?

Et godt bilde for meg er formsterkt og med god komposisjon. Det er enkelt i sin form og gjerne med noen ”odde” (les ”rare”) eller overraskende detaljer.

Kan du fortelle litt om hvordan din bakgrunn innen formgiving og kunst har påvirket deg som (kunst)fotograf?

- Siden jeg har uttrykt meg gjennom flere medier, som tegning, keramikk, grafikk, collage, akrylmaleri og skriving, var foto i starten nok et uttrykk. Jeg oppdaget etter hvert som jeg ble god i Photoshop, at foto dekket alle mine kreative behov og jeg hadde der mulighet til å formidle mye av det samme som i både tegning, grafikk og maleri, i tillegg til at foto også krever god formsans.

- Det digitale foto har i tillegg store muligheter for den som liker å fabulere og fantasere. Jeg har fra naturen av fått utlevert en høy dose fantasi, og får jeg ikke brukt den, blir jeg deppa. Det er grunnen til at jeg jobber i to ytterkanter, mellom det rene landskapsbilde og digital grafikk. Etter som tiden går nærmer jeg meg mer og mer det rene foto, men jeg vil nok aldri bli en ordentlig fotograf. Jeg har mye kunnskap i kunsthistorie og kunstretninger innen maleri, men er nesten blank i foto-historie.

Har du noen fotoprosjekter du planlegger eller ønsker å jobbe med i fremtiden?

- Akkurat nå jobber jeg med et bok-prosjekt som skal være ferdig før sommeren. Det har vært på gang i 2-3 år. Ellers ønsker jeg å jobbe ferdig en utstilling med utgangspunkt i min siste serie ”hus uten folk”. I tillegg skal jeg ha min første foto-workshop på Skrova til våren. Da blir det foto-mekking på programmet.

Kan du fortelle litt mer om prosjektet ”hus uten folk”?

- Det kom i stand fordi jeg de siste 3 år har bodd på landsbygda, og er omgitt av fraflytta og forlatte hus. Jeg brukte husene mer som former og uttrykk, pusset de litt opp, flytta på de og satte de inn i en ny setting. Det er viktig å tilføre huset og bildet mer enn bare huset, noe som kan formidle en historie og en følelse.

- Målet mitt har vært å bruke hus fra min egen kultur, altså hus i nordland. Jeg må kunne identifisere meg med huset, det må altså ha en type små-kårs-uttrykk. Jeg bodde selv i denne bygda i min tidlige barndom nært knytta til besteforeldre og slekt. De var fiskerbønder og kom fra små kår. Så det er vel en type fortelling som tilhører kulturen jeg kjenner og har vokt opp i jeg forsøker å formidle.

Kan du fortelle litt om hvordan du jobber med et konkret fotoprosjekt fra ide til ferdig resultat?

- Jeg jobber svært intuitivt, og lar underbevisstheten min lede meg på veg. Mine prosjekter har aldri vært planlagt. De bare plutselig banker på døra mi, og jeg må slippe de inn. Ofte kommer det under fotograferingen. Jeg fotograferer det som ”roper på meg”, ofte uten at jeg vet hva jeg skal bruke det til. Som oftest viser det seg at jeg får bruk for akkurat den ”rare” detaljen i ett bilde noe senere. I mitt arbeid i PS samler jeg på ”rare ting jeg kan få bruk for”. Elementer fra naturen som oftest, spor, is, frosne strå, tang, snøskavler, skygger. Kort sagt alt som har en overflatekarakter, linjeuttrykk eller form som kan komme til nytte.

Hvis du bruker serien ”hus uten folk” som eksempel, kan du fortelle litt mer konkret om etterbehandlingen i Photoshop?


- Som sagt, jeg leter etter hus som treffer meg i hjertet, og det er jo på langt nær alle. Jeg leter etter alle mulige detaljer og ting som treffer meg uten tanke på hva det kal brukes til. Når et nytt hus er kommet på plass, må jeg lete etter alle detaljer som jeg må tilføre bildet for at det skal fremheve huset og stemningen. Så er det å bruke klipp og lim-metodene i PS.

- For eksempel bildet ”rundlurt av en tyrkisk teppehandler”: Først fant jeg det røde nordlandshuset, som jeg delte i to. deretter måtte jeg finne noe som passet til det røde. Det ble mange timers leting og utprøving før jeg fant teppene jeg hadde på brikken fra Istanbul-turen i høst. Da klaffet det både med form og farge. Og jeg ble glad. Det bildet er ennå ikke helt ferdig. Jeg må stadig finpusse og forandre litt på bildene, eller forbedre.

Hvilket fotoutstyr bruker du og kan du fortelle litt om ditt forhold til utstyr?

- I dag bruker jeg som regel min Nikon D70 og mitt Canon ixus 750. Min holdning til utstyr er meget pragmatisk. Holdningen min er at det er mannen bak kamera og ikke utstyret som tar bildet. I stor grad er jeg fremdeles enig med meg selv i det. Men holdningen min har blitt mer nyansert den siste tiden. Jeg føler nemlig behov for et bedre kamera nå.

- Her om dagen fikk jeg den lykkelige beskjeden om at jeg har vunnet en foto-konkurranse bladet Hus&Hjem har arrangert i 2008 med bildet ”who lives here?” fra serien ”hus uten folk”. Med en premie på 15000,- penga skal det bli ei råd med nytt foto-apparat!

Har du et bilde du har tatt som du er spesielt godt fornøyd med og kan du fortelle litt om bakgrunnen for bildet?

- Jo jeg har vel noen, ”grinda” for eksempel som jeg vant desember-konkurransen med.
Jeg er kanskje mest fornøyd med mine datamanipulerte bilder, men av de siste bildene jeg har tatt, kan jeg nevne det siste reinbildet ”stien blir til mens vi går”, og et eldre bilde, ”tre karer på kaia”

- Med begge bildene fikk jeg den gode følelsen, dvs. du føler at du er på rett plass til rett tid - verken mer eller mindre. Det er som om du blir servert et motiv du aldri kunne forestilt deg på forhånd. Et lykketreff, så å si.

Kan du beskrive den selvvalgte portfolioen du har valgt?


- Bildene jeg har plukket ut tilhører landskapsfoto og kunstfoto, altså de manipulerte. En serie med gudinner der jeg har brukt egne keramikk-skulpturer som utgangspunkt og tilført de noe fra mine omgivelser som har gjort bildet til et nytt og selvstendig to-dim. uttrykk. Så er det bilder fra serien ”hus uten folk” som er basert på fraflytta og forlatte hus i nordland.

Har foto.no på noen måte hjulpet deg til å bli en bedre fotograf?

- Ja absolutt. Det er jo der inne man blir korrigert, inspirert og får tilbakemeldinger. I tillegg får man øvet seg i å gi kritikk, og ikke minst så får man sett utrolig mange bilder.

Hvordan kan foto.no bli et bedre nettsted for fotografi i fremtiden?

- Jeg er fornøyd med det meste, men savner for eksempel anbefalingssystemet. Ikke helt som det var, men noe som aspirerer til enda bedre bilder.
Men jeg så også at det bar litt galt av sted på slutten; noen ganger ble det ”mannen” og ikke bildet som fikk anbefalninger.

Anne Gundersen - Stien blir til mens vi går
Stien blir til mens vi går
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Tre karer på kai-kanten
Tre karer på kai-kanten
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Grinda
Grinda
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Almoust pink
Almoust pink
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Rundlurt av en tyrkisk teppehandler
Rundlurt av en tyrkisk teppehandler
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Who lives here?
Who lives here?
Anne Gundersen
Anne Gundersen - Svart hav
Svart hav
Anne Gundersen
Anne Gundersen - klar bane
klar bane
Anne Gundersen

Brukere Brukere:
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu