Et fullformatkamera mindre enn MFT

Panasonic lanserer LUMIX S5, et fullformatkamera som er mindre enn deres egne G9 og GH5.
Panasonics serie av fullformatkameraer, S-serien, har ikke først og fremst vært kjent for å være liten. Det gjør de noe med nå ved å lansere S5, et kamera som på mange måter må regnes som en lillebror til S1, men likevel får noen oppgraderinger.

Mindre enn MFT
Det første man legger merke til er altså størrelsen. Den likner mer på en G9 enn på en S1 i størrelse. Det er ikke et sensasjonelt lite kamera, men plasserer det i størrelse med Nikon Z6 og Canon EOS R. Et viktig element når det gjelder størrelse er naturligvis størrelsen på objektivene, og også her er det mye stort og tungt å få til kameraet, og fullformat vil aldri kunne konkurrere med MFT på det området. Likevel er det små objektiver å få. Du vil kunne kjøpe kameraet med kit-objektivet 20-60mm f/3.5-5.6, som er ganske så hendig, og vil du virkelig ha det lite, er jo Sigma 45mm f/2.8 DG DN et fint alternativ.

Når kamerahuset blir mindre, har man litt mindre fleksibilitet i konstruksjonen, og det har medført at S5 har en enklere bildestabilisator enn S1. Der S1 kan stabilisere inntil 6,5 trinn, stopper S5 på 5 trinn. Det er over hodet ikke dårlig, men vi har blitt godt vant, og ønsker oss alltid mest mulig på dette omårdet. Et annet offer man gjør er at det nå bare er UHS-II-støtte i det ene minnekort-sporet. UHS-II-støtte tar større plass i kameraet, og det måtte derfor ofres. Det anbefales derfor ikke at du lagrer det samme til begge minnekortene, men heller RAW til det ene og JPG til det andre.

Kameraet har tilsynelatende samme bildebrikke og samme prosessor som S1, så du få i utgangspunktet samme bildekvalitet. Hastigheten er skrudd noe ned i forhold til S1


Forbedret autofokus
Et av de største ankepunktene mot Panasonic har vært autofokussystemet deres. I motsetning til alle andre, benytter de ikke fasefokus, kun kontrastfokus. Kontrastfokus er rask og presis, men den vet ikke hvilken vei den skal flytte fokus for å få det skarpere. Det betyr at den må prøve seg ved å flytte fokuselementet litt fram og tilbake. Med lyssterke objektiver, har dette tidligere vært synlig i søkeren og på videoopptak.

Nå er dette forbedret, slik at man ikke lenger kan se denne effekten, og det er en svært velkommen forbedring.

I og med at kameraet har samme bildebrikke og prosessor som S1, så er det ingen grunn til at denne forbedringen ikke skal kunne komme på de andre kameraene i S-serien også, ved hjelp av en firmwareoppdatering. Vi tror ikke det er noe fysisk nytt med utlesningshastigheten.

En annen forbedring er at autofokusen også kan gjenkjenne hoder, og mye mindre ansikter enn tidligere, slik at den kan fange og følge mennesker bedre.

Skuddtakten er inntil 7 bilder per sekund med mekanisk lukker og fokus kun på første bilde. Det er ikke all verden, og du må ned i 5 bilder per sekund for å ha fokus mellom hvert bilde. Til gjengjeld har du god mulighet til å hente ut stillbilder fra en videostrøm. Panasonic kaller det 4K Photo og senere også 6K Photo. I 4K (8MP) kan du ta inntil 60 bilder per sekund i et kvarter. I 6K (18MP) kan du ta inntil 30 bilder per sekund i et kvarter. Begge med såkalt pre-burst-mulighet. Autofokus fungerer da som på video.

Andre nye funksjoner
En funksjon Panasonic har valgt å kalle «Live view composite», likner til forveksling Olympus sin «Live composite». Du tar en serie med bilder, der du eksponerer det første bildet slik du ønsker miljøet eksponert. Alle de påfølgende bildene tar bare med det som er lysere enn på det første bildet. På den måten kan du enkelt ta bilde av lynnedslag, fyrverkeri, nordlys og annet. Underveis kan du se på skjermen hvordan bildet utvikler seg. Dette er en funksjon det er veldig spennende å jobbe med, og gir muligheter som ville vært svært krevende uten denne funksjonen.

Du har mulighet til å legge på en overlay – hvis du skal ta et bilde, og du skal plassere noe relativt i forhold til hvordan det er på et annet bilde, kan du hente opp det andre bildet i søkeren, så du ser hvordan det er komponert, mens du tar et nytt bilde. Det blir ingen dobbelteksponering.

Du har mulighet til å ta en høyoppløst bilde av stillestående motiv, når du bruker stativ. Kameraet tar da 8 eksponeringer og flytter bildebrikken litt for hvert bilde. Da får du et bilde på 96 megapiksler med full fargesampling. Forskjellen for tidligere er at nå kan du også få et JPG-bilde ut av dette, ikke bare RAW som før.

Kameraet får nytt batteri, DMW-BLK22, men selv om det har litt annen form enn tidligere, er det kompatibelt med gamle kameraer og ladere. Gamle batterier kan ikke brukes i S5. Den nye laderen er utrolig liten og hendig.

S5 har støtte for XLR-adapteren, for profesjonell lyd rett inn i kameraet.

Video
Videofunksjonen er i stor grad lik den du finner på S1, men mangler noen av de mest ekstreme innstillingene. For eksempel er høyeste bitrate 200Mbps, mens den er 400 på S1.

Du kan ta opp i 4K 30P 4:2:2 10-bit i full sensorbredde i inntil 30 minutter (det stoppes der for å hindre varmgang). Hvis du kan akseptere et Super35-format, kan du ta opp4K 60p 4:2:0 10 bit. Det er også støtte for 4K anamorphic (3328x2496), med støtte i søkeren, så du ser et ferdig strukket bilde mens du filmer. I 8-bit kan du filme så lenge du har plass på minnekortet.

En ny funksjon er den de kaller S&Q (Slow and Quick), der du enkelt kan velge bildefrekvens fra 1-60 fps i 4K og 1-180 fps i full HD, for å få akkurat den effekten du ønsker.

Log-funksjonen har samme gammakurve som VariCam, så det egner seg godt som B-kamera sammen med dette, og kan bruke de samme LUT-ene og den samme arbeidsflyten i post.

På sammen måte som med S1, har kameraet dual native ISO. Dette er en autofunksjon som automatisk slår inn på ISO 640 og 4000 ved videofilming. Det betyr at dersom du trenger høyere ISO-verdi enn ca 800 når du filmer, får du bedre resultat ved å skru opp til ISO 4000.

En liten detalj vi likte veldig godt mens vi filmet var at i tillegg til den vanlige røde prikken i søkerbildet når du filmet, kom det en rød ramme rundt hele bildet. Det gjorde det mye lettere å se at man filmet – særlig gjaldt det når jeg som brillebruker brukte søkeren i stedet for LCD-skjermen.
Vi liker ikke å nevne det, men det er nå også støtte for å filme vertikalt. Dette er en spesiell funksjon du kan bruke hvis du skal lage opptak for folk med øynene over hverandre i stedet for ved siden av hverandre.

I bruk
Kameraet kjennes i stor grad ut som en GH5 eller G9 i hånden. Grepet er litt mindre enn på S1 og vekten er betydelig lavere (mer enn 300g lettere). Skjermen er mindre enn på S1, men er til gjengjeld flip-skjerm, som fungerer bedre ved videoopptak enn vippeskjermen på S1. Det vi var mest skuffet over var den lille søkeren som er vesentlig mindre enn S1, og til og med noe mindre enn på GH5. Det er helt sikkert for å spare plass og vekt, men det hadde ikke krevd mye å gjøre den minst så stor som på MFT-modellene. Oppløsningen er på beskjedne 2,36 millioner punkter.

Layout på knappene fungerte bra og var stort sett kjent materiale fra tidligere modeller. Noen endringer, men ikke noe som gjør at du går deg bort. Menyene var oversiktlige, men omfattende, og det kan lønne seg å ta en kikk i bruksanvisningen for å få med seg alle mulighetene i dette kameraet.

S5 kan lades via USB, og det skal også kunne kjøre på USB-strøm. Her er det visse begrensninger, ved at du trenger litt strøm på batteriet for at det skal fungere, og du kan ikke lade batteriet samtidig som du bruker kameraet. Så hvis du holder på å gå tom på det siste batteriet ditt, ikke lad det helt ut før du kobler til en nødlader. Da vil du kunne fortsette å fotografere uten bekymring.

Målgruppe
Det er klart at Panasonic har fått tilbakemeldinger på at kameraene deres er store. Det er verktøy rettet mot profesjonelle brukere som er mer opptatt av ergonomi og byggekvalitet enn av størrelse og vekt. Mange entusiaster har derfor kviet seg for å gå over til Panasonic. Nå tilbyr de altså et lite og lett kamera som konkurrerer med mange andre i denne klassen, og med i hvert fall noen kompakte objektiver kan dette bli et lite og hendig fullformatsystem.

Hvis du ofte går med bare ett objektiv, og vi ha det lite, er S5 noe du bør vurdere. Hvis du alltid går rundt med 3-4 objektiver, betyr ikke størrelsen på huset så mye, og da er det andre egenskaper som bør avgjøre valget.

Panasonic LUMIX DC-S5 leveres som hus eller som kit med 20-60mm f/3.5-5.6
Prisen for huset blir 22 490,- og for kit må du ut med 25 490,-. Det betyr at du betaler 3000 kroner ekstra for et objektiv som koster 8500 i løsvekt.

____________________________________________________________________________________________

Bestill gjerne kameraet i vår nettbutikk her
 -
 -
 -
 -
 -
Her ser du størrelsen, sammenliknet med S1.
 -
Slike bilder er en smal sak å ta med Live view composite.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu